Messing 'achtige' wielmoeren
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2010 20:53 #1081389
door V700 register
Messing 'achtige' wielmoeren is gemaakt door V700 register
Hallo,
Even een vraagje.
Bij montage van mijn Draco's bleken de gehele wielmoeren van een messing kleurig materiaal gemaakt te zijn.
Ziet er uit als messing en heeft hetzelfde 'gevoel'...
Maarehh, moeten die niet gewoon van staal zijn?
Iemand een idee, voor het eerst dat ik wielmoeren van zulk zachter materiaal gemaakt zie.
BvD,
Eelco
Even een vraagje.
Bij montage van mijn Draco's bleken de gehele wielmoeren van een messing kleurig materiaal gemaakt te zijn.
Ziet er uit als messing en heeft hetzelfde 'gevoel'...
Maarehh, moeten die niet gewoon van staal zijn?
Iemand een idee, voor het eerst dat ik wielmoeren van zulk zachter materiaal gemaakt zie.
BvD,
Eelco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2010 20:59 #1278978
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zacht
Is het ook zacht, of valt dat mee ? Sommige verzinkbehandelingen geven een heel gele glans, dat is het zeker niet ?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2010 21:04 #1278979
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Chroom?
Hallo Eelco
Is de chroomlaag er niet af? Staal laat zich niet direkt verchromen, daarom doen ze er (bijna?) altijd een laagje messing of koper op en daaroverheen komt dan de laag chroom.
groetjes
Mathy
Is de chroomlaag er niet af? Staal laat zich niet direkt verchromen, daarom doen ze er (bijna?) altijd een laagje messing of koper op en daaroverheen komt dan de laag chroom.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2010 22:38 #1278998
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ah!!
... ben niet de enige die het gek vindt.
Eén moer had ik te strak aangedraait en knapte af, de 'kraag' zat nog in de velg.
De breuk was 'eigenlijk' messing. kon echter niet geloven dat het geheel van messing was, de kraag met een of ander procedé er misschien aan vast ge'last'.
Ik ben bekend met het verchromen en heb een vijl er op gezet om te kijken hoe ver de messing laag was, na een tijdje vijlen en een behoorlijke diepe sleuf kan ik niet anders concluderen dat de gehele moer uit het 'zachtere' materiaal bestaat.
Misschien dat deze moeren een betere voorspanning kennen?
Zelf ken ik ook alleen maar wielmoeren van staal, evt. met een alu ring....

Eén moer had ik te strak aangedraait en knapte af, de 'kraag' zat nog in de velg.
De breuk was 'eigenlijk' messing. kon echter niet geloven dat het geheel van messing was, de kraag met een of ander procedé er misschien aan vast ge'last'.
Ik ben bekend met het verchromen en heb een vijl er op gezet om te kijken hoe ver de messing laag was, na een tijdje vijlen en een behoorlijke diepe sleuf kan ik niet anders concluderen dat de gehele moer uit het 'zachtere' materiaal bestaat.
Misschien dat deze moeren een betere voorspanning kennen?
Zelf ken ik ook alleen maar wielmoeren van staal, evt. met een alu ring....

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2010 23:50 #1279008
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic "zachte wielmoeren"
Hoi
Ik heb enige maanden geleden van Miquel een set draco's gekocht en kreeg daar ook een setje bijbehorende wielmoeren bij.
Toen ik de wielen (velg+band volgens mijn woordenboek) monteerde ging het al bij de eerste moer fout.
Bij het bevestigen van wielen maak ik altijd gebruik van een momentsleutel en die had ik op basis van de discussies op dit forum op 80 mkg ingesteld.
Al voor dat het ding 'klik' had kunnen zeggen was de schroefdraad van (gelukkig) de moer lamgedraaid.
Ik heb toen een set chromen wielmoeren gekocht en de wielen daarmee vastgezet, maar omdat ik er niet zeker van was dat die juiste conische hoek hadden als de originele moeren heb ik later besloten de moeren waarmee de stalen velgen vastzaten te gebruiken. Ik heb toen nog een paar van Miquels moeren geprobeerd maar die gingen bij 70 mkg geheid kapot.
Blijkbaar had ik dezelfde zachte moeren als Eelco
Ik heb enige maanden geleden van Miquel een set draco's gekocht en kreeg daar ook een setje bijbehorende wielmoeren bij.
Toen ik de wielen (velg+band volgens mijn woordenboek) monteerde ging het al bij de eerste moer fout.
Bij het bevestigen van wielen maak ik altijd gebruik van een momentsleutel en die had ik op basis van de discussies op dit forum op 80 mkg ingesteld.
Al voor dat het ding 'klik' had kunnen zeggen was de schroefdraad van (gelukkig) de moer lamgedraaid.
Ik heb toen een set chromen wielmoeren gekocht en de wielen daarmee vastgezet, maar omdat ik er niet zeker van was dat die juiste conische hoek hadden als de originele moeren heb ik later besloten de moeren waarmee de stalen velgen vastzaten te gebruiken. Ik heb toen nog een paar van Miquels moeren geprobeerd maar die gingen bij 70 mkg geheid kapot.
Blijkbaar had ik dezelfde zachte moeren als Eelco
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2010 09:27 #1279016
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Best wel veel.
Ik hoop dat je 80 Nm bedoeld, en niet 80 kg/m, want dat is toch een beetje teveel voor een wielmoertje (namelijk bijna 800 Nm)Jaap_Zijpe schreef : Bij het bevestigen van wielen maak ik altijd gebruik van een momentsleutel en die had ik op basis van de discussies op dit forum op 80 mkg ingesteld.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2010 21:37 #1279085
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, zo draai je alles kapot
Bas,
Ik geloof dat je wel gelijk hebt, ik had de eenheden nog even moeten checken, voor ik mijn opmerking intypte.
Ik heb in ieder geval niet aan een momentsleutel voor vrachtwagenwielen gehangen!!
Jaap
Ik geloof dat je wel gelijk hebt, ik had de eenheden nog even moeten checken, voor ik mijn opmerking intypte.
Ik heb in ieder geval niet aan een momentsleutel voor vrachtwagenwielen gehangen!!
Jaap
Moderators: Jerry Stam