Benzinevraag
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2010 22:06 #1081301
door V700 register
Benzinevraag is gemaakt door V700 register
Zonder de bekende aloude discussie te willen opzwengelen toch de volgende vraag. Ik heb een 740 (b230f, tussenmodel) en rijd op benzine. Tot op heden, ruim 1,5 jaar, tank ik euro 95 waar hij het uitstekend op doet.
Welk voordeel haal ik bij euro 98? Is wat duurder, maar als het echt voordelen heeft is het me dat waard. Of is het juist af te raden? Op internet vind ik veel tegenstrijdige informatie, en hier zitten de kenners van onze bolides. Dus vandaar de vraag hier
.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Welk voordeel haal ik bij euro 98? Is wat duurder, maar als het echt voordelen heeft is het me dat waard. Of is het juist af te raden? Op internet vind ik veel tegenstrijdige informatie, en hier zitten de kenners van onze bolides. Dus vandaar de vraag hier
Alvast bedankt voor het meedenken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-05-2010 22:50 #1278370
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Compressie
Je kan er 98 in gooien, maar grote kans dat het niets uitmaakt.
98 is voor de wagens met een hogere compressie, 98 zal dus minder sneller "spontaan" [onder druk in de cilinder] ontbranden, waardoor een hogere compressie mogelijk is.Wat weer resulteerd in meer vermogen.
als je 95 in een wagen gooit waar 98 in hoort, zal ie zeer waarschijnlijk gaan pingelen, de brandstof ontbrand voordat de vonk word gegeven[ontbrand dus op het verkeerde tijdstip], puur door de hoge compressie.Wat in blok schade kan resulteren.
in een 230F gewoon 95 gooien.98 zal niets uithalen.
Ik heb in frankrijk op 98 gereden zonder enig verschil.Zelfde vermogen, zelfde verbuik.Alleen een stuk duurder uit.
Groeten,Gerben
98 is voor de wagens met een hogere compressie, 98 zal dus minder sneller "spontaan" [onder druk in de cilinder] ontbranden, waardoor een hogere compressie mogelijk is.Wat weer resulteerd in meer vermogen.
als je 95 in een wagen gooit waar 98 in hoort, zal ie zeer waarschijnlijk gaan pingelen, de brandstof ontbrand voordat de vonk word gegeven[ontbrand dus op het verkeerde tijdstip], puur door de hoge compressie.Wat in blok schade kan resulteren.
in een 230F gewoon 95 gooien.98 zal niets uithalen.
Ik heb in frankrijk op 98 gereden zonder enig verschil.Zelfde vermogen, zelfde verbuik.Alleen een stuk duurder uit.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2010 22:58 #1278373
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Octaangetal
<p class="Body-Text">Zoals elke automobilist weet zijn in de Benelux twee soorten benzine te koop: euroloodvrij en het duurdere superplus (ook loodvrij uiteraard). Het verschil tussen beide is het octaangetal; dat van euro is 95 en van superplus 98. Vaak staat er een afkorting voor die getallen: RON. Deze afkorting staat voor Research Octane Number. In sommige landen (zoals Duitsland) is ook nog normaal loodvrij verkrijgbaar, met een octaangetal van 91. <p class="Body-Text">Een wijdverbreid misverstand is dat motoren hoe dan ook beter presteren als het octaangetal van de benzine hoger is. Dat kan maar hoeft niet. Welke benzinesoort de automobilist nodig heeft, hangt af van de specificaties van de motor. In elk instructieboekje staat wat de fabrikant aanbeveelt. Motoren waarvoor het advies RON 95 (euro) luidt, draaien niet beter of sneller op superplus. Omgekeerd is er wel een (licht) effect. Auto's waarvoor de fabrikant superplus adviseert, rijden ook zonder problemen op euroloodvrij, maar leveren in dat geval wat vermogen in.<p class="Body-Text">Vroeger had je Normaal en Super. ( 91 en 98 )<p class="Body-Text">Toen is er een voor een combi gekozen en kregen we 1 soort benzine Euro 95.<p class="Body-Text">Totdat Shell weer met super plus kwam (98)<p class="Body-Text">Gewoon Euro 95 tanken.<p class="Body-Text">
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2010 23:30 #1278380
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic helder!
bedankt allen.
helder!
bedankt allen.
bedankt allen.
Moderators: Jerry Stam