Koppakking preventief vervangen? = Gedaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2010 22:57 #1081180
door V700 register
Koppakking preventief vervangen? = Gedaan is gemaakt door V700 register
Update: vandaag bij Timen de koppakking vervangen. Inclusief vlakken (Was toch wel nodig) en drie nieuwe tapeinden bij de uitlaat. Een forse klus ik was wel blij dat ik er niet in mijn eentje aan was begonnen! Ach nu kan ie weer een 2,5 ton vooruit...Timen bedankt het was een welbestede dag!
De laatste tijd zijn de radiateurslangen na een rit wat harder dan ik gewend was. Niet keihard, maar ook niet zo zacht als ze zijn na een tijdje stilstand. En de auto gebruikt nu iets mee koelvloeistof dan voorheen (schatting is een liter per 1500 km). Dit gecombineerd met de 'wijsheid' dat bij een benzinemotor de koppakking doorgaans voorbij de 250.000 de geest geeft, doet me denken of het misschien niet beter is de kopppakking preventief te vervangen. Dus voordat het erger wordt en ik er op vakantie misschien echt mee stil kom te staan. Vraag: als ik nu al de koppakking vervang, dus zonder dat de motor te heet is geweest of anderszins heeft geleden, dan hoef ik misschien niet de kop te vlakken als die er af is? Dat zou wel wat gedoe schelen.En verder, het ruikt naar uitlaatgas onder de motorkap. Ik voel het niet ergens uitblazen ofzo, maar je ruikt het wel. Zou dat de pakking kunnen zijn tussen het blok en het spruitstuk? Of zit er ook een pakking tussen de turbo en het spruitstuk, dat die misschien wat lekt? Alvast dank voor de adviezen! Maarten
De laatste tijd zijn de radiateurslangen na een rit wat harder dan ik gewend was. Niet keihard, maar ook niet zo zacht als ze zijn na een tijdje stilstand. En de auto gebruikt nu iets mee koelvloeistof dan voorheen (schatting is een liter per 1500 km). Dit gecombineerd met de 'wijsheid' dat bij een benzinemotor de koppakking doorgaans voorbij de 250.000 de geest geeft, doet me denken of het misschien niet beter is de kopppakking preventief te vervangen. Dus voordat het erger wordt en ik er op vakantie misschien echt mee stil kom te staan. Vraag: als ik nu al de koppakking vervang, dus zonder dat de motor te heet is geweest of anderszins heeft geleden, dan hoef ik misschien niet de kop te vlakken als die er af is? Dat zou wel wat gedoe schelen.En verder, het ruikt naar uitlaatgas onder de motorkap. Ik voel het niet ergens uitblazen ofzo, maar je ruikt het wel. Zou dat de pakking kunnen zijn tussen het blok en het spruitstuk? Of zit er ook een pakking tussen de turbo en het spruitstuk, dat die misschien wat lekt? Alvast dank voor de adviezen! Maarten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2010 23:14 #1277586
door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic voor de vakantie...
Hoi Maarten,
Het is natuurlijk best een hele operatie maar in jou geval (jou omschrijving) zou ik ook de koppakking 'preventief' vervangen. Ruikt je ook uitlaatgassen in het expansievaatje? Dat je slangen hard zijn kan ook de thermostaat zijn, ik zou die ook even checken. Volgens mij zitten het spruitstuk en de turbo 'koud' op elkaar, er zit wel een pakking tussen het blok en het uitlaatspruitstuk, die zit trouwens nieuw bij een koppakkingset, net zoals klepstoterrubbers, thermostaatpakking, inlaatspruitstukpakking, gasklephuispakking en nog wat dingetjes. Let er op dat je de kop ook 'in volgorde' loshaalt en dat je het blok zeker 24 uur laat afkoelen! Anders kan je alsnog gaan vlakken....
Al met al een dagje werk, maar dan ben je er weer voor een hele tijd vanaf!
Succes ermee!
GG,
Het is natuurlijk best een hele operatie maar in jou geval (jou omschrijving) zou ik ook de koppakking 'preventief' vervangen. Ruikt je ook uitlaatgassen in het expansievaatje? Dat je slangen hard zijn kan ook de thermostaat zijn, ik zou die ook even checken. Volgens mij zitten het spruitstuk en de turbo 'koud' op elkaar, er zit wel een pakking tussen het blok en het uitlaatspruitstuk, die zit trouwens nieuw bij een koppakkingset, net zoals klepstoterrubbers, thermostaatpakking, inlaatspruitstukpakking, gasklephuispakking en nog wat dingetjes. Let er op dat je de kop ook 'in volgorde' loshaalt en dat je het blok zeker 24 uur laat afkoelen! Anders kan je alsnog gaan vlakken....
Al met al een dagje werk, maar dan ben je er weer voor een hele tijd vanaf!
Succes ermee!
GG,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2010 23:20 #1277591
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic thermostaat is ok
Thermostaat is ok, net een maand geleden een nieuwe ingezet (dit keer zonder extra ontluchtingsgaatje erin geboord). De motor komt nu sneller op temperatuur maar de temp blijft daarna constant, iets voorbij het midden. Dus als ik de motor netjes een dag laat afkoelen dan hoef ik de kop niet te vlakken, denk je? Met "in volgorde" bedoel je neem ik aan de aanhaalmoment volgorde van de kop?
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2010 07:15 #1277599
door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic onder spanning...
Een kop van een B230 trekt niet zo snel krom, alleen wanneer deze ernstig is overhit óf, en dat gebeurt ook nog wel eens, de motor niet goed is afgekoeld en mensen de kop er al af beginnen te schroeven. Daarnaast in omgekeerde volgorde de kopbouten loshalen, dit om te voorkomen dat de kop alsnog kromtrekt. Dus van buiten naar binnen loshalen en tenkens een beetje.... Deze staat onder 'spanning' en dus is het raadzaam deze spanning zo geleidelijk mogelijk eraf te halen.
Dit geldt bv ook voor de nokkenas, maar die hoeft er in jou geval niet af.....
Succes en GG,
Dit geldt bv ook voor de nokkenas, maar die hoeft er in jou geval niet af.....
Succes en GG,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2010 07:43 #1277602
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uiteraard
Uiteraard wel controleren en meten of vlakken echt niet nodig is !
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2010 08:08 #1277604
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vlakken
Hallo
Heb mijn koppakking ook pas vervangen,zelfde sympthomen.
Persoonlijk zou ik altijd kop laten vlakken.
Waaarom besparen op 7 tientjes of minder bij zo'n klus"???
Ook gewoon een merk als elring gebruiken en zorgvuldig schoonmaken en monteren en je bent er weer lang vanaf.
Mvg chris
Heb mijn koppakking ook pas vervangen,zelfde sympthomen.
Persoonlijk zou ik altijd kop laten vlakken.
Waaarom besparen op 7 tientjes of minder bij zo'n klus"???
Ook gewoon een merk als elring gebruiken en zorgvuldig schoonmaken en monteren en je bent er weer lang vanaf.
Mvg chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2010 18:02 #1278224
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maarten,
Om te controleren
Maarten,
Om te controleren of je koppakking lekt naar je koesysteem kan je met een CO % meter in de opening van het koelvloeistofreservoir meten of er uitlaatgassen aanwezig zijn. Zo ja, dan is het duidelijk.
Het is terecht dat je de cilinderkop niet moet verwijderen als de motor nog warm c.q. heet is en de omgekeerde volgorde van vast draaien moet gebruiken. 24 uur wachten is niet noodzakelijk.
Bij een 2300 is het koelsysteem zo effectief dat het (plaatselijk) heet lopen van de motor niet altijd op de temperatuurmeter af te lezen is. Hij kan dus wel degelijk krom trekken zonder dat je het zelf in de gaten hebt.
Als je de kop eraf hebt zou ik per definitie laten controleren of het pasvlak daadwerkelijk vlak is, mocht vlakken nodig zijn let dan wel op dat de kop niet teveel krom is, het krom trekken van de kop kan gevolgen hebben voor de passing van de nokkenas. Tevens zou ik de kleppen even verwijderen, stelen schoonmaken en opnieuw inslijpen. Je weet dan zeker dat de afdichting van de kleppen weer perfect is.
Kleprubbers vervangen en je kleppen stellen voordat je de kop weer terugplaatst.
Gebruik altijd <u>nieuwe</u> kopbouten, het betreffen rekbouten, daardoor hoef je een kop nadien niet meer na te trekken.
Johan
Om te controleren of je koppakking lekt naar je koesysteem kan je met een CO % meter in de opening van het koelvloeistofreservoir meten of er uitlaatgassen aanwezig zijn. Zo ja, dan is het duidelijk.
Het is terecht dat je de cilinderkop niet moet verwijderen als de motor nog warm c.q. heet is en de omgekeerde volgorde van vast draaien moet gebruiken. 24 uur wachten is niet noodzakelijk.
Bij een 2300 is het koelsysteem zo effectief dat het (plaatselijk) heet lopen van de motor niet altijd op de temperatuurmeter af te lezen is. Hij kan dus wel degelijk krom trekken zonder dat je het zelf in de gaten hebt.
Als je de kop eraf hebt zou ik per definitie laten controleren of het pasvlak daadwerkelijk vlak is, mocht vlakken nodig zijn let dan wel op dat de kop niet teveel krom is, het krom trekken van de kop kan gevolgen hebben voor de passing van de nokkenas. Tevens zou ik de kleppen even verwijderen, stelen schoonmaken en opnieuw inslijpen. Je weet dan zeker dat de afdichting van de kleppen weer perfect is.
Kleprubbers vervangen en je kleppen stellen voordat je de kop weer terugplaatst.
Gebruik altijd <u>nieuwe</u> kopbouten, het betreffen rekbouten, daardoor hoef je een kop nadien niet meer na te trekken.
Johan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2010 19:10 #1278234
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 liter op 1500km...
...vind ik toch wel erg veel!
Als je dan ook nog eens zegt dat de slangen wat harder staan, zou ik zeker de koppakking vervangen en ineens de distributieriem meevervangen, dan kan die er ook weer even tegenaan.
groetjes,Isabelle
Als je dan ook nog eens zegt dat de slangen wat harder staan, zou ik zeker de koppakking vervangen en ineens de distributieriem meevervangen, dan kan die er ook weer even tegenaan.
groetjes,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2010 21:28 #1278263
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de tips
Dank voor de tips! Ik ga ermee naar Timen, in ieder geval de kop vlakken en als er nog meer aan de hand is dan zit ik daar goed
Distributieriem zit er net 25.000 km op, lijkt me niet nodig die al te vervangen. Klepspeling laatst al gemeten, is ok. Ik rijd niet op gas, dus ik vraag me af of ik de kleppen dan moet slijpen. Enfin we zullen zien. Nogmaals dank! Maarten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2010 08:46 #1279520
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel of niet
Een riempje kost 12 Euro, dus waarom geen nieuwe?
Daarbij ook niet meer de kans dat ie verkeerd om gemonteerd wordt (draairichting).
Hoe oud is de koelvl.pomp?
Uurloon kost het meeste en als de boel toch los ligt, zou ik zeggen, zoveel mogelijk meenemen.
Daarbij ook niet meer de kans dat ie verkeerd om gemonteerd wordt (draairichting).
Hoe oud is de koelvl.pomp?
Uurloon kost het meeste en als de boel toch los ligt, zou ik zeggen, zoveel mogelijk meenemen.
Moderators: Jerry Stam