tuning

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2010 21:00 #1080620 door Mathy van Nisselroy
tuning is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Is een Volvo 960 2,5 te chiptunnen? Is het verstandig? Levert het wat op? en waar kan ik dat laten doen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2010 21:06 #1274013 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of
Of het kan, weet ik niet. Ik denk niet dat het veel oplevert.
De grootste winst haal je in de regel bij turbomotoren (de 6 cilinder heeft geen turbo) waarbij de turbodruk opgeschroeft wordt. De chip is nodig om de motor dan van de juiste hoeveelheid benzine en ontsteking op het juiste tijdstip te voorzien,  de juiste waarden veranderen namelijk als je de turbodruk (erg) omhoog brengt. Voor de ongeblazen 6 cilinder moet je denk ik al snel aan de gang met andere nokkenassen en dan inderdaad ook chippen. Alleen een ander chipje brengt je niet zoveel denk ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2010 21:14 #1274016 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lees
Lees net <a href="/node/32110" target="_blank">dit</a> draadje, waarin VolvoS90 aangeeft dat hij zijn oude ECU heeft laten chippen bij Rica. Kan dus, kijk even op hun site voor meer informatie en de potentiele winst.

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2010 22:24 #1274036 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
In theorie is iedere motor te tunen, maar bij een turbomotor levert bv chiptuning een veel groter resultaat op dan bij een atmosferische motor.
Het ligt volledig aan je budget. Natuurlijk kun je de nokkenassen vervangen door scherpere, samen met een andere uitlaat en chip zal je dat zo 20 pk extra opleveren. Heb je echter een turbomotor dan kun je de turbodruk met een simpel apparaatje verhogen. Ongeveer 25 pk extra voor 30 euro...
 Je kunt er ook voor kiezen om je motor te vervangen door een T6 blok, maar dan ben je wel heel wat duizenden euro's verder.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2010 00:30 #1274051 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ach

gj schreef : maar dan ben je wel heel wat duizenden euro's verder.

Ach, ik ben zo blij dat ik die aandrang tot tunen mis... 
Ik heb niet eens een MBC, volgens mij samen met Henk940LPT zo'n beetje de enige hier.
Ik ben al heel tevreden als mijn blokje gewoon mooi rond gaat. En verder vind ik mijn auto 'snel genoeg' (Rolls Royce gaf dat vroeger ook op als vermogen: "voldoende") 
Raar, hè.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2010 01:57 #1274054 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet alleen

PNordic schreef : Ach, ik ben zo blij dat ik die aandrang tot tunen mis... 
Ik heb niet eens een MBC, volgens mij samen met Henk940LPT zo'n beetje de enige hier.
Ik ben al heel tevreden als mijn blokje gewoon mooi rond gaat. En verder vind ik mijn auto 'snel genoeg' (Rolls Royce gaf dat vroeger ook op als vermogen: "voldoende") 
Raar, hè.

&#160;
Nu schijn ik een relatief potente 900 serie te hebben, omdat het een (non-turbo) 16V is. Maar zelfs al zou het een eenvoudiger te tunen turbo geblazen motor betreffen, dan zou ik nog de behoefte niet hebben deze op te voeren. Ik hou het graag origineel, ik ben een purist. Als het écht hard moet gaan koop ik wel een sportauto als ik later groot ben! :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2010 08:29 #1274056 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic helemaal doorlezen

henk 940LPT schreef : Lees net <a href="/node/32110" target="_blank">dit</a> draadje, waarin VolvoS90 aangeeft dat hij zijn oude ECU heeft laten chippen bij Rica. Kan dus, kijk even op hun site voor meer informatie en de potentiele winst.

lees dat draadje dan helemaal even door en merk op dat zijn automaat of diens ECU in opstand komt. Ook heb ik hem niet horen melden dat het echt vermogenswinst oplevert. Ik ben wel eens in deze materie gedoken maar kwam erachter dat er niet veel te halen valt. Andere nokkenassen, ECU's repogrammeren levert mogelijk voor een 3.0 een twintigtal PK's op. Of dat bij een 2.5 ook lukt weet ik niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2010 09:08 #1274058 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Klopt, ik verwees naar het bewuste draadje omdat ik Rica zag staan. Ze leveren klaarblijkelijk wel iets om een 6 cilinder te chippen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2010 10:53 #1274065 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ai

Niels 944 16V schreef :

PNordic schreef : Ach, ik ben zo blij dat ik die aandrang tot tunen mis... 
Raar, hè.

Nu schijn ik een relatief potente 900 serie te hebben, omdat het een (non-turbo) 16V is. Maar zelfs al zou het een eenvoudiger te tunen turbo geblazen motor betreffen, dan zou ik nog de behoefte niet hebben deze op te voeren. Ik hou het graag origineel, ik ben een purist. Als het écht hard moet gaan koop ik wel een sportauto als ik later groot ben! :-)

Ai, wat een achterhaalde misvatting heren! Tunen doe je alláng niet meer om extreem hard te gaan of om de concurrentie aan te gaan met alle GTI's. Tunen, mijne heren, doe je tegenwoordig puur uit milieubewuste overwegingen: meer rendement uit de motor halen, daarmee zuiniger rijden, en dus een lagere uitstoot realiseren. Er is zelfs een verhaal voor te houden dat je tevens de levensduur van je motor verlengt, aangezien je in theorie met minder toeren en sneller opschakelen dezelfde "vlotheid" kan bereiken als met een standaard LPT. Dat je bij stoplichtsprintjes het niet meer per definitie aflegt tegen een TSI, GTI of GSI is een prettige bijkomstigheid. Dat de 200 km/u met net wat meer gemak bereikt kan worden is voor mij een leuk theoretisch idee, dat bijdraagt aan het geruststellende gevoel dat je hard kan gaan als het echt zou moeten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2010 12:26 #1274145 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wel leuk
Wel leuk hoor als je op de snelweg een audi a4 2 liter turbo helemaal zoek rijdt tussen 120 en 160!!
Kijken dat ze dan doen als je ze voorbij laat met die oude tank
Verder:wbt de 6 cilinder kan hij nog soepeler worden!
Ken iemad met een bmw 525 op lpg uit 94 die hem heeft gechipt in duitsland.
De auto is veel soepeler enb heeft meer koppel onderin.
Dit vooral door aanpassingen in de ontstekings tijdstip.
Dus heeft echt wel nut en dus niet alleen bij turbo motoren.
Je moet er alleen minder van verwachten en kijken of het je waard is zoveel geld te betalen.

groet chris

Moderators: Jerry Stam