Vooruitlopend op de zaken: Koppakking vervangen: wie/wat/waar?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2010 17:33 #1080292 door V700 register
Even <a href="/node/31763" target="_blank">vooruitlopend op de zaken</a>:
Stel dat het inderdaad zi is, dat de olie die uit mijn blok loopt, dat doet, vanwege een lekke pakking, dan moet er dus een neiuwe in.De kop is 130000 kilometer terug vervangen, door een gaskop bij de Volvo dealer.
Aangezien hij er naar mijn idee niet uit geploft is, omdat ie sinds juni 2009 al lekt, maar nu steeds erger wordt, lijkt me vlakken niet nodig.
Maakt het uit, waar ik die koppakkingset koop?Nordicar verkoopt de sets, op eBay heb ik ze ook al gezien, maar allebei zonder kopbouten.De vraag is dan natuurlijk, of dat nodig is.Is dat iets, een set van Scan-Tech of is dat nou typisch een verkeerde vorm van bezuinigen en kan ik het beter via de dealer bestellen?
Aangezien er ook een nokkenastandwiel af moet, vervang ik de distributieriem ook maar gelijk (inmiddels 3 jaar oud en 63000 kilometer).
Enfin:
  1. Vlakken, noodzakelijk of niet?
  2. Scantech spullen goed zat, of liever Volvo-spul?
  3. Kopbouten hergebruiken of niet?
  4. Voldoet deze set, qua omvang en inhoud: <a href=" www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=p...amp;products_id=1076 " target="_blank">Koppakkingset B230x
  5. Is er ergens een handleiding om die kop te vervangen, op de site? (ik kon hem niet vinden) 
Alvast bedankt vor uw wijsheid....;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2010 18:04 #1272312 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koop een goede losse
koop een goede losse koppakking van een goed merk , dit is cruciaal!!!! , losse inlaatpakking en je bent een heel eind.. vlakken ed hoeft niet bij alleen olielekkage

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2010 18:53 #1272319 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uiteraard
Ik had ook een slechte koppakking, waardoor er aan de achterkant van het blok olielekkage was tussen kop en blok. Het is dus wel een plausibele lekkage. Ook wat druk in koelsysteem en wat koelwater verbruik. Ik heb het laten doen (achteraf spijt van, gezien het grote deel arbeidsloon op de rekening, die me ook toch ook wat tegenviel), vlakken was niet nodig.
Zou overigens wel goed controleren/meten of vlakken echt niet nodig is. Draai de kop los bij absoluut koude motor en in omgekeerde montagevolgorde. Dat verkleint de kans op kromtrekken ten gevolge van de demontage. Niet simpelweg vooraan beginnen dus :)zVergeet de pakkingen voor het uitlaatspruitstuk niet, als die niet bij de set zitten. Zijn volgens mij 4 pakkingen, voor elke poort één. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2010 20:01 #1272331 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kop
BAs
Bij vervangen is het cruciaal dat je allees perfect schoonmaakt en de gaten in het onderblok uitblaast zodat er geen water en olie meer inzit waar de bouten inkomen.
Een pakking van volvo of Elring is super.
Ook vind ik bij dit soort reparaties dat je niet moet bezuinigen op het vlakken van de kop!!
Gewoon vlakken die handel en netjes rein monteren met goede koppakking.(let ook op juiste manier aanhalen kopbouten)
Zou toch lullig zijn dat je de boel weer kan los halen omdat je de kop niet hebt laten vlakken...........

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2010 20:52 #1272337 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic vlakken
Volgens mij is een rechte kop inderdaad niet nodig om te vlakken, en ik heb gehoord dat een paar keer vlakken ook niet echt heel goed is voor de kop, maar dat kan misschien niet zo heel veel kwaad, geen idee. Maar wel controleren of hij vlak is met een rechte stalen lineaal.
Ik ken minstens 2 voorbeelden van auto's die met een voorzichtig gelichte kop, na controle en zonder vlakken, na hermontage nog jaren zonder problemen hebben gereden. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2010 20:54 #1272338 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vers...
Bas... met het risico je te beledigen, waarom leg je er niet een verser blokje in?Als je toch de koppakking wilt vervangen, wat zeker een dag werk is, kun je er misschien beter een ander blok in lepelen. Er staan verschillende jonge FK blokken te koop momenteel. Ik weet dat je trots bent op je kilometerstand maar je moet ook praktisch zijn natuurlijk. Gebruik je gewoon alle goede periferie van je huidige blok en rijd je weer als nieuw.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2010 12:24 #1272391 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dagje
Deze blokken slijten echt niet zo erg dat je het blok beter kan vervangen!
Beter koppakking vervangen dan FF blok wisselen..........komt echt wel meer bij kijken....en dat blok is echt nog wel ok hoor
Koppakking kan in 4 uur maar voor onervaren idd een dag,daarna is ie weer perfect.

Moderators: Jerry Stam