Nog meer gaten in het Volvo-vergiet: Stuurhuis.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2010 21:37 #1080263 door V700 register
Nog meer gaten in het Volvo-vergiet: Stuurhuis. is gemaakt door V700 register
In mijn speurtocht naar olielekken onder mijn auto, vind ik vandaag ook een paar druppels onder de linker stuurhoes en een nat stuurhuis. (Of in ieder geval die knokkel die onder de beschermplaat vandaan komt.)
Nu is dat ding compleet vervangen, bij 328 duizend kms, anderhalve ton terug ongeveer dus, en tevens is er 50000 km terug een compleet nieuwe pomp in gezet, beide nieuw en door Volvo geplaatst.
Dat lijkt me niet helemaal normaal, maar ik kan me vergissen, maar goed.
Nu heb ik met de zoekfunctie wel een en ander gevonden en kom tot de conclusie dat er aan beide einden keeringen zitten, maar enkel in geval van een CAM-gear.
Aangezien ik niet weet wat er onder hangt, vraag 1:
  1. Hoe zie ik welk stuurhuis ik heb, of is er voor mijn auto maar 1 type mogelijk en welke is dat dan?De volgende vraag is dan:
  2. Is er inderdaad een keerring voor te krijgen en weet iemand welk nummer dat is? (VADIS installatie is nog niet klaar...;))
En als laatste, wat zijn de obvious punten om na te lopen, om te zien of het met aandraaien opgelost kan zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2010 22:27 #1272141 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Losse keerringen
Bas,
Ik heb VADIS er even bijgepakt en kom alleen een nummer tegen voor het volledige stuurhuis. Hier heb je de keuze uit 3 "modellen".
Ik zal de 3 uitvoeringen wel even naar je doormailen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2010 23:00 #1272144 door V700 register
Mijn stuurhuis lekte ook, keerring vervangen was geen optie zeiden een aantal deskundigen, want als het stuurhuis inwendig in de hydrauliek speling heeft helpt daar geen keerring tegen, was het verhaal. Anyway, op de sleuteldag in Ees vorig jaar heb ik de betreffende hoes voorzichtig ondersteboven gedraaid, er zit een gaatje bovenin en toen dat beneden kwam liep er ongeveer een kwart liter ATF uit! De hoes weer teruggedraaid, toen lagen er in ieder geval for the time being geen druppels ATF meer onder de auto. Wat je verder ook doet met het stuurhuis, die hoes even omdraaien en leeg laten lopen heb je in ieder geval tijdelijk (voor de APK!) geen druppels onder de auto. Kan ook goed zonder brug, gewoon eronder kruipen en die hoes draaien. Op bezoek bij familie in de VS, een paar week later, heb ik toen twee flacons Lucas power steering Stop Leak meegenomen. Daar een halve flacon van erin gegooid en nu een 6000 km later zat er nog maar een klein beetje ATF in de hoes. Dat spul lijkt dus wel te werken. Maar het is nog niet echt warm geweest, het zou kunnen dat het met warm weer dunner wordt en harder lekt. Er stonden destijds wel een paar enthousiaste verhalen op dit forum over Lucas, en zo duur is het niet. Ik meen 8 dollar per halve liter, da's in euro's bijna net zo duur als gewone ATF :-) Ik heb die ene flacon nog ongeopend liggen, als je wilt kan ik je die wel toesturen. Overigens heeft Timen dacht ik ook gereviseerde stuurhuizen, ik weet niet zo wat die kosten maar dat wil hij je vast wel vertellen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2010 07:22 #1272159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schoonmaken
Gewoon schoon maken en een flesje leaklock erin....
Ik meen serieus als bedrijfsauto monteur dat dit spul in stuurhuizen en tandwielkasten erg goed zijn werk doet!
Proberen waard:wel 20 euro....en ff geduld hebben todat het werkt
PS draai de bouten allemaal eens na can de leidingen.....bij de 940 van mijn pa zat er 1 los.
groet chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2010 11:34 #1272276 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook ik
Hoi Bas,
Afgelopen zomer heb ik mijn stuurhuis vervangen. Die lekte harder dan ik ATF er in kon gooien. Via Timen een gereviseerd stuurhuis gekocht.
Ook voor anderen de volledige beschrijving.
7 bouten los en je hebt het stuurhuis in handen. Die van mij was helemaal uit 1 stuk. Ik ben ff kwijt welk type ik had, maar dat zie je vanzelf op het stuurhuis.
4 van het beschermplaatje (tel ik niet mee)
2 van de stuurkogels 2 van het stuurhuis zelf, 1 aansluitng stuurstang 2 stuurbekrachtigings leidingen
Vervolgens via Timen het juiste stuurhuis opgestuurd gekregen.
7 bouten vast .
Beschernplaatje er weer op en klaar.
De meeste tijd was ik kwijt met uitlijnen -:)
Bij mij was er dus niets te doen met keringen aandraaien etc. Er viel  dus niet veel aan te draaien. Hooguit de aansluitingen van de stuurbekrachtiging.
Voor niet al te veel geld stuur je dus weer als nieuw met nieuwe stuurstangen, kogels en een spelingsvrij stuurhuis. Ik heb er dagelijks nog plezier van.
groeten Ad

• Kristof Boone
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2010 11:54 #1272278 door Kristof Boone
Beantwoord door Kristof Boone in topic ik heb ook mijn stuurhuis vervangen vorige week
Ik heb vorige week mijn stuurhuis vervangen. Het lekte ook serieus.
Het is niet veel werk, maar nu stuurt mijn auto niet meer soepel... Het is precies of de stuurbekrachtigingspomp nu kapot is. Ik heb deze gisteren vervangen door een andere maar probleem is hetzelfde.
Het stuurhuis komt uit een auto waar ik zelf met heb gereden, dus, ik weet dat dat stuurhuis goed is Ook de stuurbekrachtigingspomp is ok. Heb ik iets over het hoofd gezien? Is er nog lucht in het stuurhuis zelf, dat eruit moet...en dat ervoor zorgt dat de auto niet soepel stuurt?

groeten
Kristof

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2010 12:32 #1272283 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 140 duizend kms oud.
Dat stuurhuis, wat stuk hoort te gaan tussen de 250.000 en 350.000 kiloemter, is er door de Volvo dealer ingezet, ergens 140 duizend kilometer terug.
Die kan dan toch nooit stuk zijn, of zie ik dat verkeerd? Als een nieuw stuurhuis, dus niet gereviseerd, maar nieuw, in 140000 km stuk is, heeft iedereen hier op het forum er dus last van of al mee te maken gehad, op dat handjevol na, die de anderhalve ton nog niet gepasseerd zijn.
Zou hij bij 468 duizend eindelijk eens gaan lekken, zou ik er meteen een nieuwe onder gooien, met die stand is stuk niet zo raar.. Met 140000 wel, lijkt me.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2010 15:15 #1272298 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jonger dan 3 jaar, dan mee terug gaan
Niet alleen het aantal kilometers maar ook de leeftijd lijkt me van belang. Indachtig het gezegde "rust roest". Maar ook omdat zaken als garantie wel vaak op een te verwachten levensduur zijn gebaseerd. Volgens mij rijd je behoorlijk wat km's per jaar, dus je hebt het stuurhuis er nu een 3 jaar onder zitten? Dan zou ik er toch maar eens mee terug gaan naar de dealert. In ieder geval kan die hem op de brug even goed schoonmaken met ontvetter zodat je daarna ook goed kunt zien waar die lekkage dan vandaan komt. Als het echt uit de rubber manchetten komt, dus via de keerringen, misschien heb je dan wel een onderhandelingspunt. Maar ik zou mezelf niet rijk rekenen, zelfs voor een volvo lijkt mij 3 jaar en 140.000 km toch wel een redelijke afschrijvingstermijn voor een onderdeel van 600-700 euro. Je ziet, met mijn km stand van slechts 260.000 ben ik me ook al geestelijk aan het voorbereiden op deze onkostenpost ;-)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2010 16:43 #1272302 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vuil

MaartenG schreef : Niet alleen het aantal kilometers maar ook de leeftijd lijkt me van belang. Indachtig het gezegde "rust roest". Maar ook omdat zaken als garantie wel vaak op een te verwachten levensduur zijn gebaseerd. Volgens mij rijd je behoorlijk wat km's per jaar, dus je hebt het stuurhuis er nu een 3 jaar onder zitten? Dan zou ik er toch maar eens mee terug gaan naar de dealert. In ieder geval kan die hem op de brug even goed schoonmaken met ontvetter zodat je daarna ook goed kunt zien waar die lekkage dan vandaan komt. Als het echt uit de rubber manchetten komt, dus via de keerringen, misschien heb je dan wel een onderhandelingspunt. Maar ik zou mezelf niet rijk rekenen, zelfs voor een volvo lijkt mij 3 jaar en 140.000 km toch wel een redelijke afschrijvingstermijn voor een onderdeel van 600-700 euro. Je ziet, met mijn km stand van slechts 260.000 ben ik me ook al geestelijk aan het voorbereiden op deze onkostenpost ;-)

De oorzaak is meestal het vuil dat in het systeem achtergebleven is of dat nadien in het systeem komt.
Eigenlijk zou een filter een must moeten zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2010 17:03 #1272306 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meen je dat nou?

MaartenG schreef : zelfs voor een volvo lijkt mij 3 jaar en 140.000 km toch wel een redelijke afschrijvingstermijn voor een onderdeel van 600-700 euro. Je ziet, met mijn km stand van slechts 260.000 ben ik me ook al geestelijk aan het voorbereiden op deze onkostenpost ;-)

Zeg, meen je dat nou?Daar zit een dikke ton aan kilometers verschil tussen hoor, dat lijkt me nog steeds niet normaal.
Vuil in het systeem zou kunnen.
Timen: Weet je toevallig of dat er kerringen in zitten die (je kent me) voor mij te vervangen zijn?

Moderators: Jerry Stam