Koelvloeistof

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2010 14:23 #1080044 door V700 register
Koelvloeistof is gemaakt door V700 register
Beste mensen,

Sinds een jaar of 5 rij ik in een zilverkleurige 940 estate en ben zeer gelukkig met deze auto. Hij heeft bijna 300.00 gereden.
Ik koester mijn 940 zorgvuldig en controleer na iedere rit olie etc. Ongeveer een jaar geleden begon het gedoe met de koelvloeistof, die soms ineens (dus vaak was het in orde, maar dan ineens niet!) ver onder het minimum was gedoken. Soms was het expansievat zelfs helemaal leeg! Vooral als we het eerst tot maximum hadden aangevuld, maar dat doen we nu niet meer.
Eerst leek het de dop van het expansievat, want daar zat een scheur in. Die dus vervangen maar het ging van kwaad tot erger en soms lag er zelfs een hele een plas vloeistof onder auto. Eerst dacht ik dat dit uit de airco kwam, maar nee het bleek de waterpomp. Ook die vervangen. Toen meldde de garage bij de APK dat de radiator lek was. Ik heb er zelf een radiator in gehangen van Winparts en hoopte dat de problemen over waren. Maar helaas....
Ook gekeken naar bubbeltjes in het expansievat bij draaiende motor, niks te zien. Ook geen bruine zeepsopachtige substantie aan de oliedop. Ook nergens bloemkoolactige afzetting, dus waar zit nou toch dat lek!??!
Ik weet het niet meer! Heeft iemand nog een suggestie? 

Met vriendelijke groet, Dick Harms

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2010 16:15 #1270918 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt als een lekke koppakking
Het lijkt mij een lekke koppakking.Te veel drukopbouw in het koelsysteem doordat uitlaatgassen in het koelsysteemgeperst worden door een klein lekje in je koppakking.Vandaar de gescheurde dop en de lekke radiator.Voel eens aan de koelslangen na een ritje en draai de dop er eens af als de motor helemaal afgekoeld is.De slangen mogen bij hete motor best hard zijn maar te hard.En als er nog druk op je koelsysteem staat als hij smorgens koud is dan is dat ook niet goed.En de meeste koppakingen gaan er uit bij een ton of 3 lijkt het wel.Als je al 3 ton op lpg rijd is het meteen een kans om je cilinderkop te vervangen voor een andere.Meestal zijn ze wel bijna uitgesteld na 3 ton.Heb het net allemaal achter de rug met mijn 945.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2010 19:28 #1270929 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is de waterpomp!
Hallo,

Vanmiddag nog eens wat zitten bladeren op dit forum en ik zag iemand iets zeggen over de rubber pakking van de waterpomp. Dus vanmiddag even gekeken, maar niets te zien. De motor aangezet en weer gekeken en na enige tijd begon het bij de waterpomp te druppelen en zelfs na enige tijd ontstond er een klein stroompje!
Lijkt op de pakking van de waterpomp dus. De pomp is minder dan een jaar geleden vervangen, dus ik ga maar eens naar die garage denk ik...

Groet, Dick

Volvo 940 IC estate benzine 

Moderators: Jerry Stam