Advies gevraagd: winterbanden oprijden in lente/zomer of niet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn winterbanden zijn versleten tot een profieldiepte van 5,5 mm. (achter) en 4,5 mm. (voor). Ik heb me een keer laten vertellen dat een winterband in de sneeuw min. 4mm. nodig heeft.
In Nederland mogen we volgens mij tot 1,6mm. profiel doorrijden totdat de auto wordt afgekeurd voor de APK.
Ik ben aan het overwegen om de winterbanden in de lente en zomer helemaal 'op' te rijden. Dan kan ik volgend winterseizoen met een nieuwe set winterbanden beginnen. Maar is dit wel zo slim, en bovenal: veilig? Een winterband is immers voor lagere temperaturen; heb ik minder grip met een winterband bij 20 graden?
Of kan ik volgend jaar toch nog wel even met mijn winterbanden rijden?
Graag jullie mening/advies.
Bedankt alvast,
Thijs.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maakt wel een iets meer herrie. Ik rij zeer rustig en hou altijd al een grote afstand tot mijn voorligger.
Wanneer je een "pittige" rijstijl hebt dan zou ik het niet doen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wil je dat ? ikke niet ,....mischien is dit wel een fabeltje uit de 80er jaren en zijn de banden veel beter dan toen ,maar goed ......

- V700 register
- Nieuw lid
-
4mm is niet voldoende meer als winterband.
maar winterbanden in de zomer hebben een VEEL langere remweg dan zomerbanden.
nog een optie: ... ze omwissele nu voor zomerbanden en dan deze oprijden in de winter en halverwege de winter nieuwe kopen.
..
- V700 register
- Nieuw lid
-
PS Je hebt sneeuwbanden en winterbanden, beide met een sneeuwvlokje en dus beiden in Duitsland toegelaten als winterband. De sneeuwbanden, bv Snowtrac van Vredestein, zijn M+S banden en kunnen ook redelijk goed in de zomer. De Wintrac van Vredestein is meer geschikt voor echt ijs en diepvriestemperaturen maar schijnt echt veel slechter te remmen in de zomer. Maar dit is wijsheid van horen zeggen, misschien zijn er wel tests waarin dat beter uit de verf komt.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Een kortere remweg is me nog nooit opgevallen, alle tests ten spijt.
Heb het idee dat ze het in een zomerse regenbui beter doen dan een zomerband.
In jou geval zou ik ze zeker oprijden, je zet ze de volgende winter toch niet meer terug......
We zijn er nog niet; Maart roerd z'n staart, Aprilletje zoet, geeft toch nog wel eens een wittte hoed.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn winterbanden zitten om zwarte velgen en ze zijn een maat kleiner. (195x15 i.p.v. 205x16)
En om nou de hele zomer met zwart rond te rijden...
En met 4.5 en 5.5 doen ze het nog prima voor het Nederlandse winterweer.
Ik zou zelf tot 3.5mm ofzo doorrijden.
Ga je de bergen in dan heb je pas nieuw nodig.
Dus ga je volgend jaar niet op wintersport maar blijf je in Nederland dan zou ik er volgende winter gewoon weer mee rondrijden dus wisselen.
Gebruik je ze echt voor de wintersport, oprijden
P.S. Er hoeft met sneeuw In Nederland maar één "zomerband" voor je in de file te rijden en je bent met dat "weinige" winterprofiel nog steeds in het voordeel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Winterbanden in de (zomer)regen zijn een ramp/gevaar op de weg!!
Waarom dan eigenlijk winterbanden kopen?
3 maanden wat veiliger rijden om dan 9 maanden onveiliger te rijden?
Op youtube is daarover genoeg te vinden, vooral duitstalig ....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mag ik vragen waarom ? Mij leek dat met het grover profiel van winterbanden je veel minder last hebt van aquaplaning.Ghia schreef : Winterbanden in de (zomer)regen zijn een ramp/gevaar op de weg!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Stel, dat je zou moeten kiezen om de hele zomer rond te rijden op:Ghia schreef : Winterbanden in de (zomer)regen zijn een ramp/gevaar op de weg!!
1. 4 stuks Vredestein Snowtrac 3; of
2. 4 stuks Wanli.
Ik zou het wel weten .......