Rallycross 740 sneller maken
- Dennis Vervliet
- Nieuw lid
-
Ondertussen liggen er sportveren onder en is de wagen reglementair in orde.
Nu kampt ons team nog met 3 problemen:- het transport is nogal duur (200-300€ per weekend);- de Volvo blijft nogal lichtvoetig met véél onderstuur;- en 85Kw is nogal weinig...
Wat zouden jullie me aanraden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een B230f K-jet kun je volgens mij weinig mee.Andere nokkenas en dan heb je het reglementair wel gehad denk ik?
Als je er een B230FK in kan zetten, met een MBC op 0,7, zit je technisch bijna aan het dubbele van de PK's de je nu hebt, dat schiet op...
Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je wil.Wil je hard, of wil je sneller hard of zou een andere achteras nog helpen?
Het blok wat er nu in zit is volgens mij wat te beperkt om iets aan te tunen, maar ik kan me vergissen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kijk eens naar de zweedse Folkrace motoren. Met nokkenas, dubbele webers en goede uitlaat/spruitstuk is 160+ pk goed mogelijk, heb zelfs al tegen de 200 pk gezien icm met een aangepaste kop op gebruikte (200Kkm) B230F motoren. Dan trek je een B230FK nog goed voorbij.
Originele K-jet is ook veel mee te halen, evenals LH jetronic met GOEDE chip. Snelste standaard nokkenas is een H, die zijn nog nieuwte koop voor een redelijk bedrag. regrinds met extremere specificaties zijn ook niet zo duur.
Zit je in een regelement waar je veel originele onderdelen moet handhaven? Zoals VOC?
Wegligging: meer negatief camber op vooras, door verplaatsen studs veerpootlagers en ringen bij reactiestangen. verstevigingsbeugels 960 vooras helpt ook goed tegen onderstuur, standaard 740/940 vooras is niet stevig. Poly bussen maken het ook weer wat strakker. Is de 'stay' van de turbomodellen er op gezet?
Zoek naar de (Zweedse) VOC regelementen en de tips-trucks-pdf-jes. Daar staan echt veel tips in. welke modificaties zin hebben en welke niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat voor management is het nu precies? K-jetronic of LH-jetronic? B230F heeft LHDennisV schreef : Nu kampt ons team nog met 3 problemen:
- het transport is nogal duur (200-300€ per weekend);- de Volvo blijft nogal lichtvoetig met véél onderstuur;- en 85Kw is nogal weinig...
Oplossen onderstuur: Meer negatief camber.
- Veerpootlagers aanpassen (studs kunnen makkelijk 15mm verplaatst worden).
- Ringen bij reactiearmen om wielen meer naar voren te duwen en ook meer negatief camber te krijgen.
Voor de motor zullen denk ik wel diverse regels gelden, maar met standaard volvo spul (nokkenas etc.) kun je heel wat verbeteren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Okay, mis dus, ik hou verder mijn mond en lees lekker mee.JW schreef : Met een B230F kun je best veel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef :
Okay, mis dus, ik hou verder mijn mond en lees lekker mee.JW schreef : Met een B230F kun je best veel.
haha, dat was niet direct aan jou gericht
Jou opmerking klopt ook, met een FK+MBC ben je makkelijker snel, in de Rallye is het alleen vaak niet mogelijk met regels vrees ik. Maar daar kan de starter van dit topic meer over zeggen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Succes
Jeen

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb je wagen nu een paar keer in actie gezien. Het laatste pruttel-de-pruttel-weekend niet meegerekent valt het telkens op dat van de 85kW het meeste verloren gaat aan een heftig spinnend achterwiel. Kortom, aanpassingen aan de motor of verder doen zo weinig tot niets. Ik zou daarom beginnen met een sperdifferentieel. Dat hoeft voor jouw toepassing helemaal niet duur te zijn, namelijk gewoon de zonnewielen in het diff vastlassen dan heb je een 100% sper (ook wel CO2 sper genaamd...).
Hiermee zul je merkbaar harder gaan omdat je dan veel meer tractie hebt bij bocht-uit.
Verder kun je de wegligging wat verbeteren met de eerder genoemde tip om de reactiestangen met een paar simpele ringen te verlengen zodat de voorwielen ietsje naar voren geduwd worden.
Zie je wel weer eens op de cross