Fuseekogels op zijn einde? Klusvraagstuk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2010 15:28 #1079308
door V700 register
Fuseekogels op zijn einde? Klusvraagstuk. is gemaakt door V700 register
Bij het aanremmen en plots loslaten van het rempedaal en bij het in D voor het stoplicht staan en bij groen meteen loslaten van de rem, resulteert in een schok in de voorwielophanging. (Automaat blijft tegen de geblokkeerde voorwielen aan drukken en bij loslaten schiet de handel eerst weer "op zijn plek"om vervolgens in beweging te komen.)
Tevens merk ik, dat in bochten en bij verkeersdrempels er een bonk waar te nemen is.Aangezien alles waar ik de laatste tijd aan gesleuteld heb, goed vast zit, blijft er weinig over wat dit kan veroorzaken.
Veerpootlagers, bovenin, maar dan verwacht ik met remmen geen bonk, of de fuseekogels, die onderon de veerpoot zitten.
Omdat ik nergens kon vinden dat die in de laatste zeg grofweg 465000 kilometer vervangen zijn, zou het me dus niet verbazen, als die aan hun eind zijn.Dit zou wellicht tevens verklaren, waarom mijn zomerbandenset aan de voorkant (buiten) scheef zijn afgesleten.
Om nou lukraak er twee nieuwe fusees onder te schroeven is ook weer zo wat, maar omdat ik twee redelijk knappe voorpoten heb overgekocht van een medelid, en het spul er dus toch af moet, dacht ik, voor die drie tientjes, vervang ik ze ook maar gelijk.
Maar, en daar komen de vragen:
Tevens merk ik, dat in bochten en bij verkeersdrempels er een bonk waar te nemen is.Aangezien alles waar ik de laatste tijd aan gesleuteld heb, goed vast zit, blijft er weinig over wat dit kan veroorzaken.
Veerpootlagers, bovenin, maar dan verwacht ik met remmen geen bonk, of de fuseekogels, die onderon de veerpoot zitten.
Omdat ik nergens kon vinden dat die in de laatste zeg grofweg 465000 kilometer vervangen zijn, zou het me dus niet verbazen, als die aan hun eind zijn.Dit zou wellicht tevens verklaren, waarom mijn zomerbandenset aan de voorkant (buiten) scheef zijn afgesleten.
Om nou lukraak er twee nieuwe fusees onder te schroeven is ook weer zo wat, maar omdat ik twee redelijk knappe voorpoten heb overgekocht van een medelid, en het spul er dus toch af moet, dacht ik, voor die drie tientjes, vervang ik ze ook maar gelijk.
Maar, en daar komen de vragen:
- Ik verwacht, aan de vervangende poten te zien, dat ik het zonder fuseetrekker af kan, klopt dat?
- Die nieuwe fusee, moet die met een soort lagervet worden ingesmeerd? Lijkt me wel toch?En zo ja, welk vet dien ik daar dan voor te gebruiken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2010 16:29 #1266219
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic fusees
Bas, ik heb heel lang geleden de voorpoten van een 740 vervangen alsmede de fusees zonder fuseetrekker. Het vet wat ik gebruikt heb was een hoogwaardig smeervet zoals Molytex of Tri-star maar misschien schrijft Volvo wat anders voor? Ik zal eens zoeken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2010 17:06 #1266221
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fuseekogels vervangen
hallo Bas ik heb gisteren een fuseekogel van mijn 740 vervangen,wel een kogeltreker gebruikt,maar zonder schijnt ook prima te kunnen.
Fusee was afkeurpunt bij APK omdat er een scheurtje in het rubber zat.Ik merkte nog niks met rijden.
Maar waar heb je dat vet dan voor nodig,de fusee is m.i. zelfsmerend.Maar ja een 740 uit 1991 is geen 940 uit 96 dus mogelijk een verschil.
Groeten
peter
Fusee was afkeurpunt bij APK omdat er een scheurtje in het rubber zat.Ik merkte nog niks met rijden.
Maar waar heb je dat vet dan voor nodig,de fusee is m.i. zelfsmerend.Maar ja een 740 uit 1991 is geen 940 uit 96 dus mogelijk een verschil.
Groeten
peter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2010 17:49 #1266236
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omdat ik ook last kreeg van
Omdat ik ook last kreeg van scheef aflopende voorbanden ben ik vorig jaar ook maar eens aan het vervangen gegaan;

- de 'paddestoel' rubbers van de trekstangen. Niet erg moeilijk, wel veel werk om de aangekoekte rubberresten eraf te krijgen
- de draagarmrubbers (bussen) vervangen. Een echte rotklus, eigenlijk heb je een pers nodig
- de fusee's. De grote bout los draaien en wat tegen de wielnaaf timmeren met een stevige hamer (zit conisch) totdat dat los komt. dan de 2 schroeven losdraaien waarmee de fusee aan de wielnaaf zit en je hebt de fusee in je hand. geen moeilijk gereedschap nodig. en geen vet nodig, dat zit al in de nieuwe fusee. Die dingen kosten dacht ik iets van 20 Euro/stuk

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2010 22:28 #1266293
door V700 register

18 euro inclusief btw voor de 740
Beantwoord door V700 register in topic Fuseekogels vervangen
740 GL benz. 2316 Midnight bleu sedan.Janneman schreef : Omdat ik ook last kreeg van scheef aflopende voorbanden ben ik vorig jaar ook maar eens aan het vervangen gegaan;
Wat nou uiteindelijk de preciese boosdoener was van het scheef slijten weet ik niet. Maar het is wel over en de auto stuurt merkbaar strakker
- de 'paddestoel' rubbers van de trekstangen. Niet erg moeilijk, wel veel werk om de aangekoekte rubberresten eraf te krijgen
- de draagarmrubbers (bussen) vervangen. Een echte rotklus, eigenlijk heb je een pers nodig
- de fusee's. De grote bout los draaien en wat tegen de wielnaaf timmeren met een stevige hamer (zit conisch) totdat dat los komt. dan de 2 schroeven losdraaien waarmee de fusee aan de wielnaaf zit en je hebt de fusee in je hand. geen moeilijk gereedschap nodig. en geen vet nodig, dat zit al in de nieuwe fusee. Die dingen kosten dacht ik iets van 20 Euro/stuk

18 euro inclusief btw voor de 740
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2010 22:44 #1266302
door V700 register
De opmerkingen hierboven doen echter ook vermoeden dat een beetje extra geen kwaad kan.Ik zal eens door Haynes bladeren, zou de tweede keer zijn sinds de aanschaf, 5 jaar geleden....
)
Beantwoord door V700 register in topic Check.
Die zien er op het oog prima uit alhoewel bij 338796 km vervangen door de dealer.Ik verwacht niet dat dat het euvel is, maar zal ze toch eens nader bekijken.Janneman schreef :
Staat niet echt vooraan op de planning, zou enkel op zijdelingse krachten invloed hebben, denk ik?Of bedoel je die, die in de reactiestang zitten?Janneman schreef :
Ik meende geen vet te bespeuren, op de afbeelding, maar dat zit er dus al op.Janneman schreef :
- de fusee's. De grote bout los draaien en wat tegen de wielnaaf timmeren met een stevige hamer (zit conisch) totdat dat los komt. dan de 2 schroeven losdraaien waarmee de fusee aan de wielnaaf zit en je hebt de fusee in je hand. geen moeilijk gereedschap nodig. en geen vet nodig, dat zit al in de nieuwe fusee.
De opmerkingen hierboven doen echter ook vermoeden dat een beetje extra geen kwaad kan.Ik zal eens door Haynes bladeren, zou de tweede keer zijn sinds de aanschaf, 5 jaar geleden....
Moderators: Jerry Stam