V90 bij extreem koud weer Cooling fan gaat aan en tmeperatuur wijzer geeft verkeerde temperatuur aan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2010 20:22 #1078905 door V700 register
Hallo
Bij extreem koud weer Cooling fan gaat aan  en temperatuur wijzer komt direct in het midden staan. terwijl de motor is nog koud en de thermostaat is ook nog  niet opengegaan. de motor start zeer goed(beter dan bij normaal weer) maar bij vertrekken de auto hapert.Ik heb de thermostaat en de NTC sensor vorige jaar vervangen maar geen verbetering.Heeft iemand enige idee wat de oorzaak is?Beste GroetenAryan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
26-01-2010 21:23 #1263236 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic ?
genoeg koel water?

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2010 00:10 #1263277 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Araster schreef:Bij extreem

Araster schreef : Bij extreem koud weer Cooling fan gaat aan  en temperatuur wijzer komt direct in het midden staan

Als het contact aan staat, maar de motor nog uit, wat is dan de stand van de temperatuurmeter en is de cooling fan dan ook al aangeslagen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2010 22:53 #1263444 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic IK ben niet zeker (dat
IK ben niet zeker (dat gebeurt niet vaak) maar ik denk dat voor het starten alles normaal is en de motor start heel sneller dan bij gewoon weer, maar als ik wil gas geven om te vertrekken dan de motor begint te haperen en de temperatuurmeter springt in het midden en fan gaat aan. vervolgens als ik de auto af zet de fan blijft draaien en als ik nog eens de contact aan zit zie ik dat de temperatuurmeter nog in het midden staat. Ik heb een keer in deze situatie de motor met de hand gevoeld en de motor was nog koud en de thermostaat was ook nog niet aan gegaan.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2010 16:55 #1263498 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het vreemde is dat de
Het vreemde is dat de temperatuurmeter en de fan ieder een eigen temperatuursensor hebben.
De temperatuursensor van de temperatuurmeter is daarmee rechstreeks verbonden.
De andere temperatuursensor gaat naar de Motronic ECU die dat gebruikt voor bepaling van de temperatuur van de motor. De Motronic stuurt vervolgens de fan aan.
De fan kan ook nog ingeschakeld worden door een druksensor in de airco compressor, dit gaat ook via de Motronic.
Zou wel toevallig zijn als beide sensoren defect zijn. 
Als je mij een pm stuurt met een emailadres kan ik je schema's mailen.
Ik denk dat het handig zou zijn als je de motor zou kunnen uitlezen

Moderators: Jerry Stam