16 kleppert is een beetje lauwtjes

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-01-2010 23:45 #1078866 door Gerben Mol
16 kleppert is een beetje lauwtjes is gemaakt door Gerben Mol
Hallo Volvo Verslaafden.
Gisteren mijn zilveren sedan ingeruild voor een 16 kleppert estate.
Erg mooie bak!Het is trouwens de 16 kleppert waar Rudiger naar is wezen kijken in Emmeloord!
Na even met Rudiger aan de telefoon te hebben gesproken, een afspraak gemaakt met de verkoper en wezen kijken, en hem toen meegenomen.
Mijn zilveren had wat 'mankementjes'En deze is een stuk luxer.En een estate is ook wel zo handig!
Ok dat was de inleiding, nu terug on topic!
Ik vind de 160pk die die hoort te hebben, niet echt vindbaar.Ok het is een estate en hij weegt 100 kilo meer dan de sedan.Maar toch, mijn oude 230F 8 kleppert had meer "umphh" om het proberen uit te drukken.Die trok toch een stuk harder.
Ook tijdens de rit naar het postkantoor: verkoper in mijn zilveren en ik in de estate.Over een 80km weggetje.Nou ik kon hem maar NET bijhouden...
Nou vind en vond ik dat niet echt een groots probleem, ik ben toch niet zo'n scheurijzer.Maar vroeg het me toch wel af.
Nou trek ik hem ook bijna nooit tot boven de 3500 toeren.[16 kleppert meer power in de hogere toeren?]Voorderest een puike bak, een goeie motor die erg goed en kalmpjes en soepel loopt.
130 op cruise control doet ie ook zonder problemen.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 00:33 #1262990 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ook een grijze 16 klepper estate (945 mj 1991)
Hallo Gerben
De B234F heeft standaard 155 pk.  Daar zullen er in de loop der jaren wel een paar van ingesukkelt zijn.  Maar een 16 klepper is inderdaad wat hoogtoeriger dan de 8 klepper.  Hier in de buurt lig een straat die "iets" oploopt.  Het eerste stuk laat ik hem dan wat afzakken, om dan vervolgens gas te geven.  Halverwege de helling zit in op de 70 á 80 km/h.  Heuvel op.  Dan staat ie net in de drie.  Daarna moet ik hem laten zakken vanwege mensen die voor me rijden en natuurlijk ook het feit dat je ter plekke eigenlijk niet zo hard mag rijden. Momenteel ligt er een RVS pijp onder, maar ook met de standaard Volvo pijp trekt ie heel aardig.  Maar je moet er mee leren omgaan.  En je distributieriem plus oliepompbout op tijd vervangen.
groetjes
Mathy

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 07:38 #1262995 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic ook een 16V
Hoi Gerry,

wat Mathy schrijft kan ik, als eigenaar van 2 16V's beamen.
Ten eerste is de estate toch iets trager dan de sedan, vanwege het bijna 200 kilo verschil. Daarnaast is het echt een hoge toeren motor, je zou voor de grap eens, als de motor lekker warm is, in z'n dire of z'n vier eens even door moeten trekken naar de 5000RPM, dan weet je echt niet wat je overkomt.
Ook bij het inhalen op de snelweg echt eerst terug naar z'n 4e versnelling en dan het gas erop. an doet ie niet veel onder voor een B230FT. Het vraagt dus een iets andere rijstijl als je de PK's echt wilt voelen.
Denk er inderdaad wel om om je distributie én balansassen op tijd te vervangen, een 16V is namelijk géén vrijloper zoals een 8V en dat betekend bij het breken van de riem een hoop kromme kleppen en meer van dat soort ellende. Je kan zelfs overwegen de balansasriem te verwijderen. Daar merk je weinig van in rij gedrag en scheelt toch wel weer iets in verbruik en dus PK's en maakt de kans op schade kleiner....
Heel veel plezier met de B234F!

GG,

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2010 15:14 #1263026 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 16 klepperts
Hallo Miquel en Mathy,
Ok, ik ben weer wat gerust gesteld!
ik zal inderdaad eventjes voor de grap bij warme motor tot de 5000 door trekken.
De distriebutieriem wil ik [puur voor de zekerheid] een komende sleuteldag gaan vervangen.
Het zal inderdaad eventjes aanpassen en wennen zijn.
Dank!
Groeten,Gerben

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 16:46 #1263035 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vergissing?
Hallo Miquel

Miquelangelo1969 schreef : Denk er inderdaad wel om om je distributie én balansassen op tijd te vervangen....

Balansassen vervangen??
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 22:33 #1263105 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanhaalmoment
Gerben,
Let er op dat de 16V heel delicaat is ten aanzien van de juiste aanhaalmomenten. Als je de distributieriem vervangt, meteen ook voor de zekerheid de balansasriemen en aandrukrollen meevernieuwen. Bovendien de oliepompflensbout vernieuwen en EXACT volgens het voorgeschreven moment aanhalen. NIET "op gevoel" doen! Deze bout is erg teer gebleken en mag je nooit vergeten. Doe dit volgens het boekje. Carlo Schmidt (sleuteldaglocatie) is ervaringsdeskundige op dit gebied en bij hem krijg je zeker de juiste aanwijzingen. Koprevisie is zeer prijzig.
Groet, Lieme Huib

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2010 14:38 #1263165 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic duh!?

Mathy schreef : Hallo Miquel

Miquelangelo1969 schreef : Denk er inderdaad wel om om je distributie én balansassen op tijd te vervangen....

Balansassen vervangen??
groetjes
Mathy

Uiteraard moet dat balansasriem zijn......

GG,

Moderators: Jerry Stam