Overslaande volvo 740
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sinds enige tijd slaat mijn volvo ernstig over, met name bij tegenwind en heuveltjes. Hij houdt dan even in, alsof ie afslaat en gaat dan meestal weer verder.
Hierbij valt ook de toerenteller direkt terug. Dit doet zich voor zowel op gas als op benzine.
Het betreft hier een gecarbureerde 740 met 2.3L motor.
Iemand enig idee?
groet,
Jeroen Veer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Er kunnen diverse oorzaken zijn maar dat overslaan doet ie zowel bij warme als koude motor? En op de vlakke weg geen problemen? Slaat hij over bij hoge en lage snelheden?

- V700 register
- Nieuw lid
-
Over het algemeen bij normaal rustig weer op vlakke weg doet ie het prima. Ik heb de indruk dat het verergert op lange ritten.
En eigenlijk alleeen bij hoge snelheden. En in de regio rond 2500 toeren.....
Groet,
Jeroen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heeft deze 740 (kan het bouwjaar even niet vinden) een BDP sensor of een Hall-gever.?Indien het eerste, zou ik die eens inspecteren.Gruizig schreef : .........Ik heb de indruk dat het verergert op lange ritten.En eigenlijk alleeen bij hoge snelheden. En in de regio rond 2500 toeren.....
De 740 heeft tevens een on-board diagnose, die je ook eens zou kunnen uitlezen, wat als startpunt helemaal niet slecht is.Zoek maar eens op storingscodes, hier op de site
antwoord ging niet op
omdat hij het probleem ook op gas heeft
EDIT
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jeroen
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
henk 940LPT schreef : Hall gever dus. Omdat je toerenteller meteen wegvalt zou je denken aan wegvallende ontsteking. Ik heb bij mijn 940 (weliswaar injectie) wel gehad dat de motor uitviel door teveel brandstof, de auto rolde dan gewoon uit waarbij het toerental nog keurig werd aangegeven. Bougies en kabels controleren, evenals rotor en verdelerkap. Controleer die hall gever ook als je de verdelerkap eraf hebt. Zie je gekken dingen ? Bobine nog ok, aansluitpunten niet gecorrodeerd ?
Ik ga eens verder op onderzoek. Bougies en kabels zijn recentelijk vervangen, rotor en verdeler ook. Bobine weet ik niet....
Dank tot zover,
Jeroen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb je een origineel Bosch rotor en verdeelkasp gebruikt , imitatie geeft nog al eens wat problemen .
Nu dus een hallsensor apart liggen voor de volgende keer.ook hadden we wel wat olie in de verdelerkap zitten , na vervangen rubber ringen (-/- 3-4 4 euro) ook daar geen last meer van).
Kan wel voor je kijken of ik even een bobine voor je te leen heb.zie dat je in Delft woont is vlakbij .

Fred(Rotterdam)