Traag reagerende startmotor
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Als je dus wilt starten [sleutel 3e positie, vasthouden] begint de startmotor pas 2 of 3 seconden later met draaien.Heb ook al 1 keer gehad, 2 weken terug in alle sneeuw en kou dat het wel 6 seconden duurde!
Accu is gewoon goed, startmotor draait ook niet traag, maar reageert gewoon sloom.
Aan het startslot ligt het niet, heb namelijk een kabel naar de startmotor getrokken en een knopje in de wagen, dan ook reageert ie net zo traag.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Bij mij lag het aan de startonderbreker onder de relais bak, te herkennen aan een dikke roze draad. De stekkerverbinding had last van corrosie en de verbinding ging naarmate het kouder (of juist veel warmer) werd het slechter doen, tot soms helemaal niet starten.
Nadat ik deze eens flink heb schoongemaakt en met contactspray heb behandeld heb ik er geen last meer van gehad.
Je zou het eens kunnen proberen.

GG,

- André Struis
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
En het kan daar zowiezo niet aanliggen, want ik heb een by-pass met een knopje en kabel van de accu naar de startmotor gemaakt [die dus helemaal los is van alle andere electronica]En dan nog is ie zo traag.
Het zou het start-relais kunnen zijn, is dit 'los' te vervangen? of is het de hele startmotor vervangen?
Groeten,Gerben
- André Struis
- Nieuw lid
-
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je kunt uitrekenen wat extra weerstand voor gevolg heeft op de startstroom als de startmotor 60 A trekt tijdens het starten. R = 12 V/60A = 0,2 ohm inwendige weerstand; een draadje van 0,2 ohm erbij doet de startstroom met een factor twee dalen tot 30 A, en dat merk je.

- Gerben Mol
- Platinum lid
-
<div class="content">Statmotor krijgt nog wel gewoon zijn stroom door de dikke accu+kabel, maar het relais aan de startmotor word nu geactiveerd door de extra kabel + knop, dus niet direct, dat zou erg vreemde situaties creeeren.EPennings schreef : Vergeet niet dat een draadje naar de startmotor zoveel weerstand heeft dat de startmotor het slecht gaat doen. 1 mm-draadje heeft al veel te veel weerstand. 5mm-dikke kabel minimaal nodig.
Je kunt uitrekenen wat extra weerstand voor gevolg heeft op de startstroom als de startmotor 60 A trekt tijdens het starten. R = 12 V/60A = 0,2 ohm inwendige weerstand; een draadje van 0,2 ohm erbij doet de startstroom met een factor twee dalen tot 30 A, en dat merk je.
De kabel die uit de wagen komt, naar de startmotor om die te activeren, is ook maar iets van 1mm dik, en gaat een flut stroompje doorheen om een relais te activeren, op deze kabel zit dus ook mijn knopje.
Via startslot of mijn knopje dus geen enkel verschil.
Groeten,Gerben</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-