Traag reagerende startmotor

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2010 18:56 #1078316 door Gerben Mol
Traag reagerende startmotor is gemaakt door Gerben Mol
Laatste tijd erg veel last van een erg traag reagerende startmotor..Of het met de kou, de sneeuw of het smeltwater[vocht]  te maken heeft weet ik niet...
Als je dus wilt starten [sleutel 3e positie, vasthouden] begint de startmotor pas 2 of 3 seconden later met draaien.Heb ook al 1 keer gehad, 2 weken terug in alle sneeuw en kou dat het wel 6 seconden duurde!
Accu is gewoon goed, startmotor draait ook niet traag, maar reageert gewoon sloom.
Aan het startslot ligt het niet, heb namelijk een kabel naar de startmotor getrokken en een knopje in de wagen, dan ook reageert ie net zo traag.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2010 20:23 #1259363 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic startonderbreker
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Bij mij lag het aan de startonderbreker onder de relais bak, te herkennen aan een dikke roze draad. De stekkerverbinding had last van corrosie en de verbinding ging naarmate het kouder (of juist veel warmer) werd het slechter doen, tot soms helemaal niet starten.
Nadat ik deze eens flink heb schoongemaakt en met contactspray heb behandeld heb ik er geen last meer van gehad.
Je zou het eens kunnen proberen.

GG,

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2010 20:35 #1259367 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Start relais
het start relais was op de startmotor zit, gaat stroef.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2010 21:16 #1259377 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Weggesloopt
Ik heb het alarm en startonderbreker weggesloopt, dus daar kan het niet aan liggen.
En het kan daar zowiezo niet aanliggen, want ik heb een by-pass met een knopje en kabel van de accu naar de startmotor gemaakt [die dus helemaal los is van alle andere electronica]En dan nog is ie zo traag.
Het zou het start-relais kunnen zijn, is dit 'los' te vervangen? of is het de hele startmotor vervangen?
Groeten,Gerben

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2010 22:41 #1259393 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Los
Is te vervangen, maar ik denk dat het met gangbaar maken/smeren al opgelost is.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2010 00:32 #1259411 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic geduld
Mijn diesel heft dat verschijnsel al een paar jaar. Even geduld. Start toch wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2010 16:47 #1259489 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vergeet niet dat een draadje
Vergeet niet dat een draadje naar de startmotor zoveel weerstand heeft dat de startmotor het slecht gaat doen. 1 mm-draadje heeft al veel te veel weerstand. 5mm-dikke kabel minimaal nodig.
Je kunt uitrekenen wat extra weerstand voor gevolg heeft op de startstroom als de startmotor 60 A trekt tijdens het starten. R = 12 V/60A = 0,2 ohm inwendige weerstand; een draadje van 0,2 ohm erbij doet de startstroom met een factor twee dalen tot 30 A, en dat merk je.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2010 17:53 #1259496 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic ??

EPennings schreef : Vergeet niet dat een draadje naar de startmotor zoveel weerstand heeft dat de startmotor het slecht gaat doen. 1 mm-draadje heeft al veel te veel weerstand. 5mm-dikke kabel minimaal nodig.
Je kunt uitrekenen wat extra weerstand voor gevolg heeft op de startstroom als de startmotor 60 A trekt tijdens het starten. R = 12 V/60A = 0,2 ohm inwendige weerstand; een draadje van 0,2 ohm erbij doet de startstroom met een factor twee dalen tot 30 A, en dat merk je.

<div class="content">Statmotor krijgt nog wel gewoon zijn stroom door de dikke accu+kabel, maar het relais aan de startmotor word nu geactiveerd door de extra kabel + knop, dus niet direct, dat zou erg vreemde situaties creeeren.
De kabel die uit de wagen komt, naar de startmotor om die te activeren, is ook maar iets van 1mm dik, en gaat een flut stroompje doorheen om een relais te activeren, op deze kabel zit dus ook mijn knopje.
Via startslot of mijn knopje dus geen enkel verschil.
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2010 18:07 #1259498 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De gaffel van het
De gaffel van het startrelais op de startmotor is waarschijnlijk niet goed gangbaar. Dus startmotor uitbouwen, demonteren, schoonmaken en smeren. Of wegbrengen naar het revisiebedrijf, kost doorgaans niet zo gek veel.

Moderators: Jerry Stam