waterlekkage interieur rechter zijde 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2009 14:47 #1077797 door V700 register
waterlekkage interieur rechter zijde 940 is gemaakt door V700 register
Beste Volvovrienden
Gisteren helaas moeten constateren dat de gehele rechterzijde van de  interieurbodem kletsnat was. Een flinke plas water voor de achterbank, ook voor de r-voorstoel onder de mat voelde het kletsnat aan.
Natuurlijk gelijk gekeken of er geen raam geopend was, zo dom waren we (gelukkig) niet geweest.
De afgelopen week is de auto niet gebruikt en heeft menig regenbui te verduren gehad.
Mijn vermoeden is een mogelijk verstopte hemelwaterafvoer...maar hoe is dit geregeld bij een 940? Via de bodem lekkage kan bijna niet, auto is in puntgave conditie, laatst met vervangen van de uitlaatdemper heb ik nog de bodem geïnspecteerd, deze was zonder roest en volledig gaaf.
Is er iemand die bekend is met dit verschijnsel en weet waardoor dit veroorzaakt kan zijn. En, nog belangrijker, hoe is dit oplosbaar?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken en nog een fijne dag gewenst.
Herman Stuut
940 Malmo 2.3 LPT 1997

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2009 14:54 #1255986 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Open
Zit er een open dak in ? Dan zitten er afwateringsslangetjes in de A en B stijl. Mogelijk is daar iets misgegaan ?Verder kun je nog de rubber manchet in het schutbord aan passagierzijde (onder die veren van het kapmechanisme) checken. Hoewel ik niet denk dat dat de oorzaak is omdat het water vrij ver achterin de auto ligt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2009 15:38 #1255991 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Henk, Dank voor je
Hallo Henk,
Dank voor je antwoord.
Neen, geen open dak. Zal de manchet checken maar verwacht daar niet veel van. Vraag me af het mogelijk de afwatering van de luchtinlaatroosters onder de ruitenwissers kan zijn.

vriendelijke groet,
Herman

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2009 16:37 #1255993 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het kan ook komen door
Het kan ook komen door lekkage van de ventilatiekleppen aan de zijkant bij de voeten. deze willen nog wel eens lekken op de randjes. de remedie hiervoor is om ze eruit te halen en opnieuw erin te zetten met wat kit o.i.d. deze kleppen staan in directe verbinding met de paravan, van waaruit het water dus langs deze kleppen naar onderen loopt, om daar uit de 6 afwateringsgaten zo de volvo te verlaten .
ik heb helaas ook last van dit probleem, maar aan beide kanten . heb er ondertussen al een paar liter water uit, en er zal ook gelast moeten worden. goed repareren is dus de boodschap

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2009 17:53 #1256121 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Kevin, Kevin, dank
Beste Kevin,
Kevin, dank voor de tip. 
Heb inmiddels wat meer op het forum gelezen, blijkt dat er meermaals problemen met deze ventilatiekleppen gesignaleerd zijn. Hoop er snel onderzoek naar te kunnen doen.
Wat ik echter vreemd vind is dat er ineens een plas water stond, eerder nooit vochtproblemen ondervonden.
Groet,
Herman 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2009 19:12 #1256129 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dacht
Dacht dat die klep alleen aan bestuurderszijde zat, en alleen in de 740 ? Kijk maar even of je m kunt vinden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 19:15 #1256383 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vandaag mijn
Vandaag mijn reparateur/dealer eens gebeld om te horen of hij bekend is met dit probleem.
Hij geeft als mogelijke probleemveroorzaker 1 van de 2 afvoerslangen die de paravan afwateren. Als er 1 verstopt is door bijv. bladeren dan loopt er volgens hem water in de auto via de kachel. Vooral aan de rechterzijde. Helaas heb ik geen garage om dat nu te controleren, zodra ik tijd heb en het daglicht is ga ik dit bekijken. Wordt vervolgd...

Groeten,
Herman 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 19:22 #1256384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mijn weten
Bij mijn weten zitten daar geen slangen hoor. Paravent heeft gaas onder de spijlen in het midden. Als dat gaas scheef hangt of losgelaten is dan kan die troep (bladeren, zaden, stokjes etc) daar komen. Aan beide weerszijden loopt het water naar beneden, door de ruimte tussen het plaatwerk (achter de binnenzijde van het zijscherm) naar beneden via de spleet tussen voorscherm en dorpel achter het voorwiel weg. En via de afwateringsgaten in de opstaande rand onderlangs de dorpels. De kachelmotor/ventilator zit inderdaad aan passagierszijde onder de paravent, onder een soort afscherming van een zwarte, zachte plaat. Zit dacht ik ook een opstaand randje om, maar als daar veel water blijft staan kan dat in de ventilator en verder in de auto lopen. Moraal van het verhaal is als het rooster onder de spijlen van de paravent scheef hangt je dit snel moet maken. Verder die afwateringsgaatjes onder de dorpel goed doorspoelen om eventuele verstoppingen weg te spoelen. Aan beide zijden van de auto een stuk of 6-8 gaatjes per kant. Als je langs die opstaande rand onder de dorpel langs voelt, voel je wel verdikkingen in de rand. Dat zijn de openingen waardoor de boel normaal gesproken kan afwateren en ventileren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2009 09:30 #1256494 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Henk,   Verhelderend! Ben
Henk,

Verhelderend! Ben op zoek gegaan naar de bewuste slangen maar kon ze (inderdaad) niet vinden. Inmiddels lijkt het er overigens op dat het probleem minder geworden is. Deze week toch veel regen maar gelukkig geen extra water in de auto. Ververs iedere dag de kranten op de bodem om de zaak te drogen, vanochtend waren ze niet meer kletsnat.....
Heb nog wel gekeken hoe ik bij het rooster in de paravan kom, lijkt mij een lastige klus die niet in een half uur te klaren is. Schutbord is helemaal gesloten en zie ook geen bouten o.i.d. zitten die verwijderd kunnen worden.

Wordt wederom vervolgd.

Vriendelijke groet,
Herman

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2009 09:55 #1256498 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ruiten
Op zich valt het mee hoor. Ruitenwissers verwijderen door het kapje op de as omhoog te draaien en moertje los te draaien. Markeer even de stand van de arm op het asje. Rubbers rond de ruitenwisser asjes losmaken, deze zitten vastgehaakt. Hoe is wel te zien als je het rubber een stukje opwipt door iets tussen rubber en paravent te steken. Dan motorkap open, er zitten 2 bouten aan weerszijden en eentje in het midden.De bout in het midden zit verstopt onder de kabels/slangen die langs de bovenrand van het schutbord lopen. De paravent zit met 2 haakjes vast, als je de voorzijde wat omhoog kantelt en aantrekt moet de paravent wel loskomen. Even spelen met motorkap open, gedeeltelijk open of bijna dicht om het paravent het makkelijkst uit te haken en te verwijderen. Let op dat je geen lak beschadigt of de paravent verbuigt.
<a href="/node/9536" target="_blank">Hier</a> staat ook nog wat meer informatie, oa een foto van die 2 bouten aan de weerszijden. Voor het vastlijmen van het rooster (en die plastic kap over de kachelmotor) heb ik Sikaflex gebruikt. Bestand tegen hogere temperaturen en blijvend flexibel. Bij montage even goed opletten dat je die zwarte rand die tegen de voorruit ligt goed inhaakt. Overigens, als je door de spijlen van de paravent kunt zien dat het gaasrooster er nog strak tegenaan zit dan hoef je de boel natuurlijk niet los te maken. Denk dat je van boven (na demontage paravent) niet goed bij de verstopping(en) tussen de plaatdelen komt maar heb daar niet op gelet toen ik het rooster bij mijn paravent heb vastgeplakt. Schoonspoelen vanaf de onderkant wil beter denk ik (maar kost wel wat meer weken). 

Moderators: Jerry Stam