Viscofan blijft meedraaien

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2009 22:52 #1077597 door V700 register
Viscofan blijft meedraaien is gemaakt door V700 register
Goede avond,

Na diverse opmerkingen hier uit de straat of ik voortaan een straaljager had en een toename in het brandstof verbruik ben ik toch maar weer eens onder de kap gaan kijken.
Ja hoor, de ventilator van mijn 940  B200F 1991 blijft meedraaien en staat niet stil.
Als ik de motor uitzet, kan ik de propellor met enige lichte weerstand draaien.
Tijd voor een kritische testrit. Als ik even hoog (ca 5000-5500 toeren) in de toeren rijdt, houd hij op met blazen en is het buiten het motorgeluid heerlijk stil onder de kap.
Alhoewel, Heb het idee dat hij soms nog even aangrijpt en meeloopt en dan weer niet. etc etc. Beetje hikken.
Vertrek ik weer vanuit stilstand, dan draait hij weer vrolijk mee en is ie bij normaal rijgedrag ook niet voornemens om stil te gaan staan.
Viscofan zit met een rood/bruin kunststof voetje op de poellie van de waterpomp gemonteerd.
Is dit ding nog ergens te redden door olie bij te vullen, kruipolie rond de as spuiten of is dit een typisch geval van overleden en een (nieuwe) goeie gebruikte plaatsen?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes Bart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2009 10:06 #1254597 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic asje
De fan werkt wel zo te horen, alleen de besturing via afgegeven warmte van de radiator functioneert niet snel genoeg.
Midden voor op het huis zit een spiraalveer die de warmte opneemt en een verdraaing geeft aan een asje, aan een soort propeller in het huis.
Deze propeller regelt met de vloeisof(olie) stroom in het huis de snelheid waarmee de fan gaat draaien.
Het asje is wel eens een beetje geroest. Spuit deze eens in met wd40 vanaf de buitenkant.
Het is makkelijker wanneer je de fan demonteert, dan kun je met een tang het asje grijpen en het een beetje helpen om er beweging in te krijgen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2009 21:27 #1254675 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
hele ding weggooien en een andere zoeken
Deze is stuk.

Moderators: Jerry Stam