Volvo transmissie olie SAE75W geschikt voor M45, M46, M47, M90...???

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2009 13:21 #1077417 door V700 register
Hallo,
Ik heb hier een fles olie staan afkomstig van de volvo dealer. Het type olie is SAE75W, API GL-4 Volvo std. 97308.
Deze olie is volgens de beschrijving geschikt voor alle modeljaren met type M45, M46, M47, M90, M5M42, M56, M58, M59 bak.
Maar volgens het boekje moet er ATF F of ATF G in. De SAE75W olie is er door de vorige eigenaar in gegaan.
De overdrive werkt nu alleen als de motor koud is, na een kwartier rijden gaat hij niet goed in de overdrive, of hij schiet er uit bij te lage snelheid.
Is de beschrijving verkeerd van de fles olie, en mag de olie er absoluut niet in, of mogen beide types olie gebruikt worden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-11-2009 20:31 #1253810 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Voor zover ik weet is ATF-F
Voor zover ik weet is ATF-F goed voor de M45, 46 en 47, maar waarschijnlijk is Volvo tegelijkertijd met het ontwikkelen van versnellingsbakken ook doorgegaan met bakolie ontwikkelen (één soort olie voor alle bakken is natuurlijk handig voor iedereen) en is deze er ook goed voor.
Ik denk wel dat ATF-F goedkoper is.
Zou je OD niet versleten zijn? Het werkt op oliedruk, en warme olie lekt nu eenmaal een stuk makkelijk langs afdichtingen. Is allemaal wel te verhelpen, zie: <a href=" www.brickboard.com/FAQ/700-900/Overdrive...ivePistonReplacement "> www.brickboard.com/FAQ/700-900/Overdrive...ivePistonReplacement

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2009 21:48 #1253828 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic M90
Volgens mij heeft de M90 andere olie dan de rest van de genoemde bakken. Wellicht ook de M56 (850).

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2009 01:25 #1253850 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Praktijk
Volgens mij werd er als de overdrive bakken nieuw waren de originele olie in gedaan.
Zodra deze klachten gaven (zoals jij nu hebt) werdt er gewone motorolie in gedaan.
Naarmate de bak meer versleten is, heb je meer last van meer inwendige lekkage en minder pomp opbrengst, de dikkere olie kan een oplossing zijn.

Moderators: Jerry Stam