luchbelletjes in de stuurbekrachtigingolie
- guy horn (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2009 22:15 #1076974
door guy horn (GAST)
luchbelletjes in de stuurbekrachtigingolie is gemaakt door guy horn (GAST)
Ik heb een vraah via via gekregen. Er komt lucht in de olie van de stuurbekrachtiging. De pomp is vervangen maar dat hielp niet. Wie o wie? De auto is een v70.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2009 22:57 #1250555
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic meestal is het een teken dat
meestal is het een teken dat het systeem bij reparatie (nieuwe pomp) niet goed ontlucht is. Hoe dat bij een V70 gaat weet ik niet.
maar bij een 700/900 is het bijster simpel: na eerste vulling met ATF, motor starten (liest met wieltjes van de grond) het stuurwiel langzaam van uiterst rechts naar uiterst links draaien en weer terug, na een keer of 5 van L naar R draaien mogen er geen luchtbellen meer terug in het reservoir komen. Wielen weer recht zetten en auto terug op de wielen.
Aardige kans dat dit ook zo werkt op een V70. ALs het systeem niet lekt en goed werkt ( bekrachtiging naar beide zijden, geen rare effecten voelbaar in het stuur) dan zou ik me niet te druk maken en het lekker een tijdje aankijken.
Wat ik wel heb gedaan bij mijn eigen 940 en bij enkele anderen. is het ontluchtingsgaatje bovenin de vuldop van het reservoir iets opboren naar 2mm. Als dit gaatje nl. verstopt raakt kan de lucht bij uitzetten van de warmer wordende olie niet weg en zet de slangen en het reservoir onder druk. Dat lijkt mij niet goed voor de oliekeerringen in de pomp.
maar bij een 700/900 is het bijster simpel: na eerste vulling met ATF, motor starten (liest met wieltjes van de grond) het stuurwiel langzaam van uiterst rechts naar uiterst links draaien en weer terug, na een keer of 5 van L naar R draaien mogen er geen luchtbellen meer terug in het reservoir komen. Wielen weer recht zetten en auto terug op de wielen.
Aardige kans dat dit ook zo werkt op een V70. ALs het systeem niet lekt en goed werkt ( bekrachtiging naar beide zijden, geen rare effecten voelbaar in het stuur) dan zou ik me niet te druk maken en het lekker een tijdje aankijken.
Wat ik wel heb gedaan bij mijn eigen 940 en bij enkele anderen. is het ontluchtingsgaatje bovenin de vuldop van het reservoir iets opboren naar 2mm. Als dit gaatje nl. verstopt raakt kan de lucht bij uitzetten van de warmer wordende olie niet weg en zet de slangen en het reservoir onder druk. Dat lijkt mij niet goed voor de oliekeerringen in de pomp.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2009 12:47 #1250586
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Lucht in in de stuurbekrachtigingsolie
De wijze van ontluchten kan inderdaad op de manier zoals omschreven maar voor zover ik weet is het systeem van de V70 een met automatische ontluchting. Ik zal het even checken.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2009 12:51 #1250587
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Kijk ook nog even naar de
Kijk ook nog even naar de retourleiding. De retourleiding moet <u>in</u> de vloeistof hangen en terugstromen en niet erboven, als de retourolie van boven instroomt dan krijg je schuim in de olie en dus lucht.
Moderators: Jerry Stam