Speling op Spoorstang aan stuurhuiszijde

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2009 13:10 #1076689 door V700 register
Speling op Spoorstang aan stuurhuiszijde is gemaakt door V700 register
Beste groep,
ik heb op mijn volvo 940 (1996, 2,3 LPT Estate) aan de linkerkant speling op de stuurstang/spoorstang aan de bestuurderszijde. Dit resulteert in speling op het stuur en trillingen tijdens rijden en vooral bijremmen. Nu weet ik zeker dat de stuurkogel aan de wielzijde goed is en de speling zal dus aan de stuurhuiskant zitten. volgens de plaatjes die ik vind gaat het daarbij vaak om speling in een kogelgewricht. zijn die gemakkelijk te vinden/verhelpen of is dit een draak van een karwei.
 Met vriendelijke groet,
 Benno van Ham

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
09-10-2009 20:04 #1249065 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic redelijk
dit is redelijk goed zelf te doen zelfs als leek.
vooral met een goede instructie.
ook kan je lid worden van deze geweldige club en naar een sleuteldag bij jou in de regio.
heb je altijd ondersteuning van mensen die er wel bij willen helpen.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2009 21:03 #1249076 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Punten
Een korte beschrijving van de werkzaamheden.
1. Haal de goede spoorstang. (Er zijn aantal verschillende stuurhuizen gemonteerd)
2. Verwijder de manchet op het stuurhuis door het spanbandje weg te halen.
3. Draai de moer bij de stuurkogel los, merk eerst de stand van de moer op de stuurstang.
4. Draai nu de stuurstang uit de stuurkogel. Het wiel kun je nu wegduwen!
5. Draai nu de stuurstang uit de tandheugel. Gebruik zo mogelijk een tegenhoudgereedschap om niet teveel kracht in radiale zin     op de heugel te krijgen. Meestal kan de stang wel gemakkelijk zonder worden verwijderd.
6. Draai, nu de moer op zijn oorspronkelijke plaats en meet de afstand moer - einde stuurstang
7.  Neem deze maat over op de nieuwe stuurstang en monteer deze. 8. De stuurstang wordt nog wel eens met een center geborgd in bij de tandheugel.
Als je de juiste maten hebt overgenomen dan is de sporing gelijk gebleven! Het is echter raadzaam om de sporing van de voorwielen wel te controleren!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 14:23 #1249145 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb het bij mijn 744 ook
Ik heb het bij mijn 744 ook gedaan, zowel links als rechts. En het is heel gemakkelijk te doen. We even zorgen dat je de juiste spoorstang krijgt. En van tevoren de moeren van de buitenste stuurkogels even inspuiten. Deze kunnen nog wel eens vast zitten. In mijn geval moetst ik de de conus van de kogel met een trekkertje uit de fusee halen.
Het verschil bij de spoorstangen zit hem in de diameters. Een ZF stuurhuis heeft dunnere stangen als een Camgear stuurhuis. Als ik het goed heb. Maar op de site van nordicar kun je in de webshop gemakkelijk het verschil zien. De spoorstang van de ZF heeft er ook nog een soort rubber ring aan zitten.

Moderators: Jerry Stam