verschil in stuurbekrachtiging 740 vs 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2009 13:44 #1076400
door V700 register
verschil in stuurbekrachtiging 740 vs 940 is gemaakt door V700 register
Ik had afgelopen weekend een ATB-weekend in Limburg en daar ben ik met een kennis heengereden. Nu heeft deze kennis een mooie 940 turbo diesel intercooler (goud metallic, beige interieur) en ik heb er uiteraard ook even een stuk in gereden. Het ding loopt machtig en rijdt eigenlijk soepeler en krachtiger dan mijn eigen LPG blokje. Nu viel het me op dat het sturen in de 940 lichter ging dan in mijn 740 en dat terwijl er een (denk ik) zwaardere motor in ligt. Klopt dit en zo niet, kan mijn stuurbekrachtiging 'versleten' zijn zodat deze minder werkt?
ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Ohja, de 940 diesel heeft een 4-bak met overdrive (zo'n klein knopje bovenop de pook); is dit een echte versnelling of werkt het meer als de loch-up van een automaat?

groetjes Alex (die de 130km ATB-en weer heelhuids doorstaan heeft)
ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Ohja, de 940 diesel heeft een 4-bak met overdrive (zo'n klein knopje bovenop de pook); is dit een echte versnelling of werkt het meer als de loch-up van een automaat?

groetjes Alex (die de 130km ATB-en weer heelhuids doorstaan heeft)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-09-2009 23:11 #1247357
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic zf 4 hp22
ZF 4 HP 22
-1. Koppelomvormer-2. Planetaire versnellingsbak-3. Kleppenhuis hydraulisch systeemDe ZF 4 HP 22 is een automatische versnellingsbak met vier versnellingen en met drie planeetoverbrengingen die in een gemeenschappelijk versnellingsbakhuis achter elkaar liggen.De vierde versnelling heeft het karakter van een overdrive.
Koppelomvormer
De werking van de koppelomvormer wordt beschreven bij Automatische versnellingsbak . Hier wordt alleen de mechanische vergrendeling "lock-up" van de ZF 4 HP 22 beschreven.Als de mechanische vergrendeling ingeschakeld wordt, geschiedt de transmissie geheel mechanisch.Het slippen in de koppelomvormer verdwijnt, het motortoerental daalt en een zekere brandstofbesparing wordt bereikt.De mechanische vergrendeling kan alleen maar in de 4e versnelling en bij het rijden boven een bepaalde snelheid ingeschakeld worden. Bovendien moet de olietemperatuur in de versnellingsbak hoger dan 20°C zijn. Een koppelomvormer met ingeschakelde mechanische vergrendeling heeft een lagere olietemperatuur dan een conventionele koppelomvormer.De mechanische vergrendeling bestaat uit een koppelingsplaat die met frictiemateriaal bekleed is en dempingsveren. Bij het inschakelen wordt de plaat tegen het huis van de koppelomvormer gedrukt.De werking van de mechanische vergrendeling kan vergeleken worden met de koppeling in een handgeschakelde versnellingsbak.Een klep in het kleppenhuis regelt het in- en uitschakelen van de mechanische vergrendeling.Als de mechanische vergrendeling ingeschakeld wordt, voelt dit ongeveer aan als opschakelen
zoals je kan lezen werkt (is) het een lock-up
-1. Koppelomvormer-2. Planetaire versnellingsbak-3. Kleppenhuis hydraulisch systeemDe ZF 4 HP 22 is een automatische versnellingsbak met vier versnellingen en met drie planeetoverbrengingen die in een gemeenschappelijk versnellingsbakhuis achter elkaar liggen.De vierde versnelling heeft het karakter van een overdrive.
Koppelomvormer
De werking van de koppelomvormer wordt beschreven bij Automatische versnellingsbak . Hier wordt alleen de mechanische vergrendeling "lock-up" van de ZF 4 HP 22 beschreven.Als de mechanische vergrendeling ingeschakeld wordt, geschiedt de transmissie geheel mechanisch.Het slippen in de koppelomvormer verdwijnt, het motortoerental daalt en een zekere brandstofbesparing wordt bereikt.De mechanische vergrendeling kan alleen maar in de 4e versnelling en bij het rijden boven een bepaalde snelheid ingeschakeld worden. Bovendien moet de olietemperatuur in de versnellingsbak hoger dan 20°C zijn. Een koppelomvormer met ingeschakelde mechanische vergrendeling heeft een lagere olietemperatuur dan een conventionele koppelomvormer.De mechanische vergrendeling bestaat uit een koppelingsplaat die met frictiemateriaal bekleed is en dempingsveren. Bij het inschakelen wordt de plaat tegen het huis van de koppelomvormer gedrukt.De werking van de mechanische vergrendeling kan vergeleken worden met de koppeling in een handgeschakelde versnellingsbak.Een klep in het kleppenhuis regelt het in- en uitschakelen van de mechanische vergrendeling.Als de mechanische vergrendeling ingeschakeld wordt, voelt dit ongeveer aan als opschakelen
zoals je kan lezen werkt (is) het een lock-up
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-09-2009 09:19 #1247368
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij bedoelt Alex
Volgens mij bedoelt Alex juist te zeggen dat het een handgeschakelde bak is en dat er boven op de pook een knopje zit. Zijn vraag is of dat knopje (wat in het intstructieboekje als "" overdrive" genoemd staat ook een soort versnelling is, of dat het dezelfde functie heeft als een lock-up zoals die op een automaat bak zit.
Ik denk dat er een handgeschakeld M47 (is er natuurlijk alleen in handbak, maar voor de duidelijkheid noem ik hem even zo) bak in deze 940 zit en géén ZF automaat bak.
Die Overdrive heeft inderdaad de functie van een extra versnelling en niet van een lock-up. Het is overigens een heule "lange versnelling"
Ik denk dat er een handgeschakeld M47 (is er natuurlijk alleen in handbak, maar voor de duidelijkheid noem ik hem even zo) bak in deze 940 zit en géén ZF automaat bak.
Die Overdrive heeft inderdaad de functie van een extra versnelling en niet van een lock-up. Het is overigens een heule "lange versnelling"
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-09-2009 09:21 #1247369
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh ja, en ik kan mij
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-09-2009 09:23 #1247371
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Vergelijken stuurbekrachtiging
Ik heb de stuurbekrachtiging van mijn oude 740 ook van het weekeinde vergeleken met die van de 940 benzine.
Inderdaad de 940 stuurbekrachtiging is veel lichter en de auto stuurt veel makkelijker.
Denk dus niet dat dit aan kapot of niet ligt in de 740, maar gewoon aan andere techniek
Inderdaad de 940 stuurbekrachtiging is veel lichter en de auto stuurt veel makkelijker.
Denk dus niet dat dit aan kapot of niet ligt in de 740, maar gewoon aan andere techniek
22-09-2009 12:24 #1247383
door Alexander Satter
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic veel verschil
Volvo heeft veel variaties aan stuurhuizen gebruikt in de vadis is er al te zijn dat er in 1 modeljaar van de 940 4 stuurhuizen geleverbaar/gebruikt zijn van ZF, TRW, CAM en KOYO.
daarbij zal elk stuurhuis zijn eigen eigenschappen hebben
verder zie je bij bepaalde bouwjaren dat er van een merk 2 types gebruikt zijn. MAW er is variatie genoeg (lijkt wel een peugeot onderdeel)
en wat betreft de bak <u>foutje bedankt <a href=" www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10 " target="_blank">
cdn.content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/0002006E.gif
" title="Click to get more." />
daarbij zal elk stuurhuis zijn eigen eigenschappen hebben
verder zie je bij bepaalde bouwjaren dat er van een merk 2 types gebruikt zijn. MAW er is variatie genoeg (lijkt wel een peugeot onderdeel)
en wat betreft de bak <u>foutje bedankt <a href=" www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10 " target="_blank">
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-09-2009 15:33 #1247407
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aha
goed om te horen dat het dus type afhankelijk kan zijn, de verschillen in de stuurbekrachtiging. 4 stuurhuizen in één jaar, moesten ze op? Ik zie ze al staan aan de lopende band; 'hmm vandochtend doen we deze er maar eens in en dan na de lunch pakken we eens een andere...'
Tsja zo'n diesel is zeker een machtig ding met een imposant geluid, vooral als je op de snelweg even gasgeeft voor een inhaalactie, fluitende turbo en gaan..... Mijn vader had vroeger een 245 diesel, ik meen zonder turbo; ik hoorde hem altijd al van verre aankomen en als ie 's winters startte was de hele buurt wakker (en gehuld in dikke wolken)

Tsja zo'n diesel is zeker een machtig ding met een imposant geluid, vooral als je op de snelweg even gasgeeft voor een inhaalactie, fluitende turbo en gaan..... Mijn vader had vroeger een 245 diesel, ik meen zonder turbo; ik hoorde hem altijd al van verre aankomen en als ie 's winters startte was de hele buurt wakker (en gehuld in dikke wolken)

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2009 12:07 #1248416
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 740 stuurbekrachtiging - stuurhuis / automaat
Toch bedankt voor de uiteenzetting over de automaat ! Waarschijnlijk zou de automaat met de lockup (op buitenwegen) wat zuiniger moeten zijn (?) maar misschien zou deze automaat een ietsje-pietsje minder degelijk zijn ??
Maar wat betreft de stuurbekrachtiging: Nu blijft nog de (moeilijke) vraag over welk type stuurhuis (740) het lichtste stuurt.. ??
Ik heb ook nog een 340"-jarretel" (variomatic)(die al jaren stil staat) en die stuurden een beetje zwaar. Stuurbekrachtiging was op dat type niet leverbaar maar... Er reden er een paar rond met een (invaliden-) stuurbekrachtiging-aanpassing (van De Bever) en toen ik eindelijk een keer zo'n auto vond heb ik die gekocht, alles "omgebouwd" en de donorauto weer verkocht.... De Bever had (oa) onderdelen van... Peugeot gebruikt... Later is alles weeer terug omgebouwd omdat er lekkage ontstond en er geen onderdelen meer waren...
Ik heb ook wel eens gehoord dat je het stuurhuis zou kunnen modificeren door iets van het torsie-staafje of stangetje af te slijpen maar daar heb ik "de ballen verstand van" en of het veilig etc. is weet ik ook niet.... (Dus wie weet wat er bij de 700 vs 900 nog mogelijk is...) Piet
Maar wat betreft de stuurbekrachtiging: Nu blijft nog de (moeilijke) vraag over welk type stuurhuis (740) het lichtste stuurt.. ??
Ik heb ook nog een 340"-jarretel" (variomatic)(die al jaren stil staat) en die stuurden een beetje zwaar. Stuurbekrachtiging was op dat type niet leverbaar maar... Er reden er een paar rond met een (invaliden-) stuurbekrachtiging-aanpassing (van De Bever) en toen ik eindelijk een keer zo'n auto vond heb ik die gekocht, alles "omgebouwd" en de donorauto weer verkocht.... De Bever had (oa) onderdelen van... Peugeot gebruikt... Later is alles weeer terug omgebouwd omdat er lekkage ontstond en er geen onderdelen meer waren...
Ik heb ook wel eens gehoord dat je het stuurhuis zou kunnen modificeren door iets van het torsie-staafje of stangetje af te slijpen maar daar heb ik "de ballen verstand van" en of het veilig etc. is weet ik ook niet.... (Dus wie weet wat er bij de 700 vs 900 nog mogelijk is...) Piet
Moderators: Jerry Stam