Geen koelvloeistof, maar de thermometer staat "recht omhoog"
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2009 09:57 #1075557
door V700 register
Geen koelvloeistof, maar de thermometer staat "recht omhoog" is gemaakt door V700 register
Recentelijk zowel als in het verleden gereden met te weinig, of bijna geen druppel koelvloeistof.
Het is volgens mij wel een symptoom van verdraaid sterke motoren, want zelfs 150 kilometer zonder koelvloeistof lijkt tot nu toe onbestraft te worden, (klopt op stuk hout. En nog maar een paar keer voor de zekerheid). Enfin, pomp vervangen, het werk van Henk kreeg een tien met de griffel maar bij mij bleef één vraag overeind:
Hoe kan een thermometer niet aangeven dat er zo goed als geen koelvloeistof meer inzit. Systeem lekte als een gek bij de pomp, binnen 8 kilometer/10 minuten was de vloeistof, ondanks de bars leak toevoeging van de Wegenwacht, verdwenen.
Vragen:
Waar zit dat ding (sensor?)
Kan die vervangen worden door iets dat wel werkt en mij eerder signaleert dat er een probleem is
In sommige modellen zit er een sensor voor koelwaterniveau in het expansie- of bijvultankje. Kan ik zoiets in mijn 945 LPT automaat in (laten) bouwen? Liefst generiek maar anders wellicht via een controle lampje?
Alvast bedankt voor het meedenken (en doen?)
JohnPeter
Die straks op en neer moet voor een verjaardag om daar meteen huisraad mee te nemen voor kamerbewoonsters. Fijn zo'n estate!
Het is volgens mij wel een symptoom van verdraaid sterke motoren, want zelfs 150 kilometer zonder koelvloeistof lijkt tot nu toe onbestraft te worden, (klopt op stuk hout. En nog maar een paar keer voor de zekerheid). Enfin, pomp vervangen, het werk van Henk kreeg een tien met de griffel maar bij mij bleef één vraag overeind:
Hoe kan een thermometer niet aangeven dat er zo goed als geen koelvloeistof meer inzit. Systeem lekte als een gek bij de pomp, binnen 8 kilometer/10 minuten was de vloeistof, ondanks de bars leak toevoeging van de Wegenwacht, verdwenen.
Vragen:
Waar zit dat ding (sensor?)
Kan die vervangen worden door iets dat wel werkt en mij eerder signaleert dat er een probleem is
In sommige modellen zit er een sensor voor koelwaterniveau in het expansie- of bijvultankje. Kan ik zoiets in mijn 945 LPT automaat in (laten) bouwen? Liefst generiek maar anders wellicht via een controle lampje?
Alvast bedankt voor het meedenken (en doen?)
JohnPeter
Die straks op en neer moet voor een verjaardag om daar meteen huisraad mee te nemen voor kamerbewoonsters. Fijn zo'n estate!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2009 10:17 #1243018
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelwater
als 10 km rijd zonder koelwater....,
dan is de cylinderkop zo krom als een hoepel, en zal je de auto nooit weer gestart krijgen.
dan is de cylinderkop zo krom als een hoepel, en zal je de auto nooit weer gestart krijgen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2009 10:43 #1243021
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ J.Velde..
hoeft niet, ik
@ J.Velde..hoeft niet, ik heb een volkswagen golf MK2 1600 carburateur gehad.naar spijkenisse en terug zonder koelvloeistof!was in de tijd dat ik nog amper iets van auto's afwist, kachel deed het niet ( in de winter....brrrrr)als rijwind genoeg/voldoende koeling geeft kun je blijven rijden blijkbaar.ik heb de golf nog heel vaak gestart, alleen kon nadien de olie/koelvloeistof blijven vervangen/bijvullen.kop was inderdaad krom, maar had geluk dat niks cruciaals kapot ging.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2009 11:56 #1243028
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sensor
De sensor zit onder het inlaatspruitstuk, volgens mij in het blok (en niet in de kop, maar ben niet zeker). Mogelijk wordt de motor wel heter en voelt de sensor dit ?Wellicht kun je een vlottertje in het reservoir maken en ergens een lampje laten branden. Er is volgens mij geen standaard lampje voor in het dashboard (zoals ander auto's soms wel hebben). Let er daarbij wel op dat je de vlotter goed monteert, het systeem komt redelijk onder druk te staan. Dat mag niet ontsnappen omdat je koelwater dan eerder begint te koken. De temperatuur waarbij het begint te koken stijgt namelijk bij stijgende druk in het systeem. Verder is het handig om er een soort "tijdsdrempel" in te maken. Hiermee bedoel ik dat het lampje pas gaat branden als de vlotter gedurende een seconde of 10 onafgebroken aangeeft dat het niveau te laag. Anders begint het lampje ook al te branden bij een snel genomen afrit....
- John Dutman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2009 12:02 #1243031
door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic sensor maken
<a href="
www.brickboard.com/FAQ/700-900/Cooling.h...orforVolvo740940Cars
" target="_blank">Hier kun je zien hoe je een sensor in het tankje kunt maken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2009 12:32 #1243035
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 150 kilometer zonder koelvloeistof
De man van de Wegenwacht ging niet meteen zijn collega's bellen, het kwam wel vaker voor, meestal bij degelijke motoren. Japanners, Opels, die zouden inderdaad binnen enkele kilometers aan gort zijn. En de moderne motoren natuurlijk ook. Zelfs die van Volvo.
Maar ik was er wel blij mee en heb er al weer zo'n 1000 kilometer mee gereden.
Ik vond dit trouwens een zeer zinvolle tip: "Open the coolant tank and place a pencil on the float so as to depress it to the bottom. Start the car. The lamp should go on. Demonstrate several times to wife and kids what this lamp looks like and what they need to do if it goes on (stop the engine ASAP and investigate.)"
Bedankt!
JohnPeter
Maar ik was er wel blij mee en heb er al weer zo'n 1000 kilometer mee gereden.
Ik vond dit trouwens een zeer zinvolle tip: "Open the coolant tank and place a pencil on the float so as to depress it to the bottom. Start the car. The lamp should go on. Demonstrate several times to wife and kids what this lamp looks like and what they need to do if it goes on (stop the engine ASAP and investigate.)"
Bedankt!
JohnPeter
Moderators: Jerry Stam