airco stuk, nu weer gemaakt, maar wel op zoek naar een airco-unit!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2009 19:40 #1075173
door V700 register
airco stuk, nu weer gemaakt, maar wel op zoek naar een airco-unit! is gemaakt door V700 register
Hallo,
mijn airco had het begeven en hoewel hij afgevuld was, gaf het relais geen "klik"
bij het aanzetten. Wat nu te doen. Joop Stronkhorst te Amstelveen en meedenker van beroep
heeft nu de airco direct over de accu laten lopen met een zweefzekering ertussen.
Zelf heb ik er een schakelaar tussen gezet zodat ik de zekering er niet steeds hoef uit te trekken.
(Hij zou anders de accu leeg trekken)
Dit is een voorlopige oplossing natuurlijk. Ik ben op zoek naar een tweedehands unit voor
een handmatige airco bediening, alhoewel ik me af vraag of een ECC-unit ook zou werken.
Enfin, het gaat om een 940 estate 2.0t uit 1992,
wie-o-wie heeft er nog een?
groet,
Jacow
mijn airco had het begeven en hoewel hij afgevuld was, gaf het relais geen "klik"
bij het aanzetten. Wat nu te doen. Joop Stronkhorst te Amstelveen en meedenker van beroep
heeft nu de airco direct over de accu laten lopen met een zweefzekering ertussen.
Zelf heb ik er een schakelaar tussen gezet zodat ik de zekering er niet steeds hoef uit te trekken.
(Hij zou anders de accu leeg trekken)
Dit is een voorlopige oplossing natuurlijk. Ik ben op zoek naar een tweedehands unit voor
een handmatige airco bediening, alhoewel ik me af vraag of een ECC-unit ook zou werken.
Enfin, het gaat om een 940 estate 2.0t uit 1992,
wie-o-wie heeft er nog een?
groet,
Jacow
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2009 20:02 #1241412
door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Zeker weten unit ?
Jacow,
Het systeem werkt met een aantal drukschakelaars (pressostaten).
Meestal wordt er op druk in- en uitgeschakeld. Nu je dit systeem hebt overbrugd, zit die "drukbveiliging" er niet meer in.
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat dat er een drukschakelaar defect is. Hoeveel er precies in zitten weet ik per model niet, meer er zit een lage druk beveiliging op de droger (zilverkleurige koffiebus) en er zitten er 3 op de voorzijde van de condensor.
Werking van de lagedrukpressostaat
De lagedrukschakelaar meet de druk van het koelmiddel ná de verdamper, oftewel de onderdruk van het systeem. Als de druk te laag is (minder dan ongeveer 1,6 bar) sluit de AC-compressor af, en wanneer de druk weer toeneemt (boven ongeveer 3,1 bar) start de compressor opnieuw. Als de afsluiter er niet was, zou de verdamper zo koud worden dat het condenswater in de verdamper zou bevriezen.
Werking 3 pressostaten in de condensor (van links naar rechts)
1 = Veiligheidsschakelaar (lila) (hogedrukafsluiter)2 = Hogedrukschakelaar (grijs) (hoge snelheid motorkoelventilator)3 = Hogedrukschakelaar (bruin) (lage snelheid motorkoelventilator)
De veiligheidsschakelaar schakelt de compressor uit als de druk te hoog is (boven 28 bar voor R12 en 30 bar voor R134a). Zie ook Drukbewakers .Bij de volgende modellen zijn er twee drukschakelaars (4 en 5) voor de regeling van de motorkoelventilator bij hoge en lage snelheid:-940 4-cilinder motor. Modeljaar 1992–
Ik ben geen electrotechnicus dus zou niet weten hoe de deze door kunt meten, maar wellicht dat iemand anders een oplossing heeft ?
Het systeem werkt met een aantal drukschakelaars (pressostaten).
Meestal wordt er op druk in- en uitgeschakeld. Nu je dit systeem hebt overbrugd, zit die "drukbveiliging" er niet meer in.
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat dat er een drukschakelaar defect is. Hoeveel er precies in zitten weet ik per model niet, meer er zit een lage druk beveiliging op de droger (zilverkleurige koffiebus) en er zitten er 3 op de voorzijde van de condensor.
Werking van de lagedrukpressostaat
De lagedrukschakelaar meet de druk van het koelmiddel ná de verdamper, oftewel de onderdruk van het systeem. Als de druk te laag is (minder dan ongeveer 1,6 bar) sluit de AC-compressor af, en wanneer de druk weer toeneemt (boven ongeveer 3,1 bar) start de compressor opnieuw. Als de afsluiter er niet was, zou de verdamper zo koud worden dat het condenswater in de verdamper zou bevriezen.
Werking 3 pressostaten in de condensor (van links naar rechts)
1 = Veiligheidsschakelaar (lila) (hogedrukafsluiter)2 = Hogedrukschakelaar (grijs) (hoge snelheid motorkoelventilator)3 = Hogedrukschakelaar (bruin) (lage snelheid motorkoelventilator)
De veiligheidsschakelaar schakelt de compressor uit als de druk te hoog is (boven 28 bar voor R12 en 30 bar voor R134a). Zie ook Drukbewakers .Bij de volgende modellen zijn er twee drukschakelaars (4 en 5) voor de regeling van de motorkoelventilator bij hoge en lage snelheid:-940 4-cilinder motor. Modeljaar 1992–
Ik ben geen electrotechnicus dus zou niet weten hoe de deze door kunt meten, maar wellicht dat iemand anders een oplossing heeft ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2009 20:12 #1241413
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Hallo Jacow,
Zojuist maandag de airco in mijn 'nieuwe' 940 bijgevuld en getest.
Hetzelfde resultaat als bij jou, geen spanning op de magneet van de airco pomp.
Na wat rondzoeker dit artikel gevonden:
www.brickboard.com/FAQ/700-900/HeatingAi...eControlACNotWorking
In de kachel bedieningsunit zit ook het aansturingsrelais van de airco verwerkt (klein zwart blokje)
Bij mij was inderdaad de soldering slecht. Even opnieuw door gesoldeerd en de airco werkt weer prima.
Een klusje van een klein uurtje en goed zelf te doen.
Misschien heb je er wat aan?
Groet,
Wim
Zojuist maandag de airco in mijn 'nieuwe' 940 bijgevuld en getest.
Hetzelfde resultaat als bij jou, geen spanning op de magneet van de airco pomp.
Na wat rondzoeker dit artikel gevonden:
www.brickboard.com/FAQ/700-900/HeatingAi...eControlACNotWorking
In de kachel bedieningsunit zit ook het aansturingsrelais van de airco verwerkt (klein zwart blokje)
Bij mij was inderdaad de soldering slecht. Even opnieuw door gesoldeerd en de airco werkt weer prima.
Een klusje van een klein uurtje en goed zelf te doen.
Misschien heb je er wat aan?
Groet,
Wim
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2009 20:21 #1241414
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yep, dat zal 'm zijn
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2009 20:24 #1241416
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Joop Stronkhorst(zijn vader
Joop Stronkhorst(zijn vader is een hele goede slager) heeft mij verzzekerd dat het bevriezen
niet aan de orde zal zijn. Hij heeft de 3 schakelaars aan de grill-zijde bekeken en deze
slaan af op het moment dat de druk te hoog is, zo vertelde hij mij.
Ik geef toe, het is geen ideale oplossing, maar tot nu toe werkt het..
groet,
Jacow
niet aan de orde zal zijn. Hij heeft de 3 schakelaars aan de grill-zijde bekeken en deze
slaan af op het moment dat de druk te hoog is, zo vertelde hij mij.
Ik geef toe, het is geen ideale oplossing, maar tot nu toe werkt het..
groet,
Jacow
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2009 09:59 #1241433
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ligt eraan waar de plus erop is gezet
Aan/uitknop, lowpressure sensor, highpressure sensor en compressor staan in serie geschakeld.
Plus direct na de aan/uitknop geschakeld op contact aan of handschaklelaar geeft geen probleem.
Heeft het handmatige airco bedieningspaneel een draaiknop voor de verwarming dan kun je deze niet uitwisselen met een ecc.
Dit paneel lijkt me moeilijk te vinden.
Het handmatige bedieningspaneel(zonder airco) met temperatuurkiezer is denk ik nog zeldzamer.
Eigenlijk ben je dus al klaar met je huidige oplossing.
Plus direct na de aan/uitknop geschakeld op contact aan of handschaklelaar geeft geen probleem.
Heeft het handmatige airco bedieningspaneel een draaiknop voor de verwarming dan kun je deze niet uitwisselen met een ecc.
Dit paneel lijkt me moeilijk te vinden.
Het handmatige bedieningspaneel(zonder airco) met temperatuurkiezer is denk ik nog zeldzamer.
Eigenlijk ben je dus al klaar met je huidige oplossing.
Moderators: Jerry Stam