aw71l automaat schakelt sporadisch naar 4e versnelling

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2009 21:30 #1075082 door V700 register
De automaat in mijn 945 LPT uit '98 schakelt meestal niet naar de 4e versnelling. Het komt echt sporadisch voor dat hij bij 4000 toeren alsnog naar de 4e versnelling schakelt en dan lijkt het of hij langzaam slepend schakelt. Echter bij het minste of geringste waarbij er wat extra gas nodig is vliegt hij er al weer uit. Hij schakelt nooit al voor de 100 km/h naar de 4e versnelling.
De automaat schakelt verder prima en al vrij vroeg op. Verder valt het me op dat hij bij het rustig optrekken echt hooguit 1 seconde in de 2e versnelling rijdt en meteen nauwelijks voelbaar doorschakelt naar de 3e versnelling. Ik weet ook niet of dat normaal is.
De kick down kabel heeft een tijdje geleden wel voor problemen gezorgd omdat hij vast bleef zitten, maar dan merkte je ook in de eerdere versnellingen dat hij pas veel later ging schakelen. Inmiddels is de kick down kabel doorgeknipt en schakelt hij zoals gezegd al bij lage toeren.
Heeft iemand een idee waar ik het euvel moet gaan zoeken? Ik lees veel problemen met een overdrive relais, maar ik heb het idee dat dat voor mijn situatie niet opgaat, omdat de 4e versnelling een normale versnelling is.
Zou het spoelen van de bakolie zin hebben? De olie is lichtbruin dus dat is niet helemaal goed, maar aan de andere kant gaat het schakelen wel soepel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2009 22:18 #1241030 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spoelen: ja doen
Spoelen is zeker een optie. Sterker nog, met bruine olie gewoon doen. De olie is doorgaans roze tot rood (ATF-olie).
Daarna kan het zijn dat uw probleem met opschakelen verminderd is of zelfs verdwenen.
U kunt de zoekfunctie gebruiken en dan zoekenm op "flushen".

• Hedwig Lambrechts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2009 22:25 #1241032 door Hedwig Lambrechts (GAST)
Beantwoord door Hedwig Lambrechts (GAST) in topic OD

Oldchatterman schreef : Ik lees veel problemen met een overdrive relais, maar ik heb het idee dat dat voor mijn situatie niet opgaat, omdat de 4e versnelling een normale versnelling is.

Bij mijn weten IS de vierde versnelling de overdrive!Waarmee ik niet wil zeggen dat het absoluut aan het relais ligt.
Het zou kunnen dat de snelheidsregulator hapert.
Groeten,Hedwig

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2009 22:40 #1241035 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok, dan heb ik het verkeerd
Ok, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht het ging om 4 versnellingen met een lock op de 4e versnelling waardoor het lijkt of je 5 versnellingen hebt. Ik heb tijdens het rijden wel een beetje op alle relais zitten drukken, maar dat gaf geen resultaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2009 23:53 #1241049 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Correct.

hlambrechts schreef : Bij mijn weten IS de vierde versnelling de overdrive!Waarmee ik niet wil zeggen dat het absoluut aan het relais ligt.

In de 940 zit toch een AW71L bak? Die heeft een knopje op de pook, waarmee je hem electronisch uit zijn 4 kan halen.Ik zou het in die hoek zoeken, niet?PNP-switch of zo, of wat zit er nog meer op onbereikbare plaatsen op de bak? (humpf.....lekker ontworpen hoor.)

• Hedwig Lambrechts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2009 09:34 #1241066 door Hedwig Lambrechts (GAST)
Beantwoord door Hedwig Lambrechts (GAST) in topic Testen.
Om de verdenking van het relais (en knopje) uit te schakelen zou je het relais ook kunnen overbruggen.
Groeten,Hedwig

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2009 21:52 #1244221 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Door verhuisperikelen heb ik
Door verhuisperikelen heb ik niet meer naar mijn problemen met de overdrive kunnen kijken. Ik heb er net weer even naar gekeken.
Relais eruit gehad, ziet er als nieuw uit. Lampje met pijltje gaat gewoon branden als ik knopje op pook in druk, zou ik op dat moment ook het relais moet kunnen horen of voelen schakelen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2009 10:08 #1244266 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb er nog eens over
Ik heb er nog eens over nagedacht en volgens mij moet ik het toch meer zoeken in de bak zelf:
- het schakelen naar de overdrive en lock gebeurd sporadisch en pas bij 120 km/u of sneller- het inschakelen gaat echt slepend, net alsof hij liever niet wil- ingeschakelde overdrive is erg gevoelig voor mijn rechtervoet, klein heuveltje zorgt er meteen voor dat teruggeschakeld wordt- schakelaar op pook werkt gewoon, als ik deze indruk dan wordt overdrive uitgeschakeld en gaat lampje branden- dit gedrag lijkt mij geen relatie te hebben met relais, schakelaar of solenoid
nu ga ik denk ik maar een afspraak maken om bakolie te verversen en hoop dat daarmee het euvel verholpen is 

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2009 10:28 #1244268 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic hobbel en je voet
Dat zijn blijkbaar de triggers.
Wanneer de bak zo gevoelig is voor beweging in je voet of een hobbel, dan zou ik de kickdownkabel eerst geheel los gooien bij de bak en kijken wat het effect is.
Het relais schakelt de lockup en bij jouw situatie gaat de bak naar 3, deze is dus niet een fout oorzaak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2009 16:20 #1244305 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb kickdown kabel zelfs
Ik heb kickdown kabel zelfs afgeknipt, omdat deze door slijtage weleens bleef hangen.
Bij een te strakke kickdown kabel veranderen toch ook de schakelmomenten in de andere versnellingen? Het kan toch niet alleen maar voor de overdrive veranderen en voor de overige versnellingen wel goed zijn? Of zou de kickdown kabel stiekem in de bak nog een beetje aangespannen kunnen zijn?

Moderators: Jerry Stam