Aircopomp maakt lawaai
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met dit warme weer gebruik ik mijn airco steeds vaker. Sinds de aanschaf van de auto in april maakte de pomp al wat lawaai. Het is geen oorverdovende herrie, maar je hoort duidelijk vanuit de auto dat de pomp draait met het raam open. Afgelopen tijd ontstaat er bij, ik schat 2000/3000 toeren, een soort resonantie. Daarnaast lijkt hij ook minder te koelen bij dit warme weer terwijl ik eind april in Slovenië nog ijskoude tenen kreeg.
Het betreft een Deltamil airco. De vorige eigenaar heeft veel onderhoud uitgevoerd aan het systeem waaronder een refit naar r134a en een nieuwe condensor.
Denken jullie dat de aircopomp aan vervanging toe is of dat er misschien te weinig olie in het systeem zit om de boel te smeren? Ik ga binnenkort even langs bij mijn garage om de boel even na te laten kijken.
Ik hoor graag van jullie,
Met vriendelijke groet,
Roderik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Groetjes Bouke
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het zou zomaar kunnen dat die te ver versleten zijn en ze nog net wel aangrijpen, maar bij drukopbouw gaan slippen.
Ik heb het demonterene van een magneet koppeling nog niet aangedurft, dus bovenstaand heb ik ooit ergens gelezen, maar nooit zelf gezien.Of de koppeling eraf kan, terwijl de pomp op zijn plek zit, durf ik je dus niet te zeggen, maar in theorie moet het kunnen, lijkt me.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Als de speling tussen de platen van de magneetkoppeling te groot is dan komt ie niet goed meer in. De ene plaat demonteren en een ringetje achter het asje weghalen is heel goed te doen. Wel even een tegenhouder met drie drukboutjes aanschaffen!Baseman schreef : In koppeling zit een magneetkoppeling, zoals Bouke al aangeeft, maar daar zitten dus ook drie blokkek in, die moeten aangrijpen als de koppeling wordt bekrachtigd.
Het zou zomaar kunnen dat die te ver versleten zijn en ze nog net wel aangrijpen, maar bij drukopbouw gaan slippen.
Ik heb het demonterene van een magneet koppeling nog niet aangedurft, dus bovenstaand heb ik ooit ergens gelezen, maar nooit zelf gezien.Of de koppeling eraf kan, terwijl de pomp op zijn plek zit, durf ik je dus niet te zeggen, maar in theorie moet het kunnen, lijkt me.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
In mijn helaas te vroeg overleden 965 (zie laatste Factor) zat een Deltamil. Die heb ik een jaar voor het overlijden van de groene dame vervangen door een nieuwe Deltamil. Ook de nieuwe Deltamil maakte een wat jankend geluid. Niet hard, maar altijd wel hoorbaar. Kortom, mijn conclusie is dat dit bij deze airco hoort. De originele Volvo's zijn beter en die met ECC zijn uitstekend qua prestatie en qua geluid (want dat is er niet).
Overigens heb ik de aircopomp destijds vervangen omdat de magneetkoppeling was overleden en de pomp vastzat. De riem liep dus over een stilstaand wiel. Da's minder prettig.
Groeten,
Lex
ps: is de RBNB83 nog ergens gespot?