Hard tikken van motor 24TDI 1994
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2009 09:31 #1074784
door V700 register
Hard tikken van motor 24TDI 1994 is gemaakt door V700 register
Sinds enige tijd tikt mijn dieselmotor zeer hard.
Soms is het minder .
De vacuumpomp is het niet.
Kunnen dit de kleppen zijn?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Soms is het minder .
De vacuumpomp is het niet.
Kunnen dit de kleppen zijn?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2009 09:57 #1239651
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klepspeling
Is je klepspeling OK ? Of heb je hydraulische klepstoters ? De oudere uitvoeringen hebben nog mechanische zeg maar, waarbij je zelf de klepspeling nog moet stellen. Met "de vacuumpomp is het niet" bedoel je denk ik ook dat je gecontroleerd hebt of die stift die m aandrijft nog goed is ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2009 11:03 #1239653
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleppen stellen
Als je zeker bent dat het de vacuumpomp niet is, zou ik je aanraden de klepspeling te laten controleren en indien nodig bijstellen.
Mijn d24 (zonder turbo) ratelt alleen wat als die koud staat en soms ook bij hogere toeren als de motor nog niet helemaal warm staat (daarom vermijd ik ook hoge toeren de eerste 20 minuten vanaf een koude start)
Edit: Toevoeging: Als het hydraulische klepstoters zijn (mijn vorige wagen had dit en heeft ook een paar keer flink last gehad van een tikkende klep) valt het te proberen om schoonmaak-additief bij de olie te doen en eens een flinke rit te maken (zodat de olie goed opwarmt en goed rondgepomp wordt), en vervolgens de olie + filter vernieuwen. Hydraulische klepstoters kunnen namelijk stroef werken door een vervuiling in de olie. In het ergste geval dienen er een of meerdere klepstoters vervangen te worden, maar vaak kan een additiefje bij de olie werken (Met mijn vorige wagen 3 keer meegemaakt, ondanks ik de olie om de 5000km ververste en iedere keer was een aditiefje de redding).
Mijn d24 (zonder turbo) ratelt alleen wat als die koud staat en soms ook bij hogere toeren als de motor nog niet helemaal warm staat (daarom vermijd ik ook hoge toeren de eerste 20 minuten vanaf een koude start)
Edit: Toevoeging: Als het hydraulische klepstoters zijn (mijn vorige wagen had dit en heeft ook een paar keer flink last gehad van een tikkende klep) valt het te proberen om schoonmaak-additief bij de olie te doen en eens een flinke rit te maken (zodat de olie goed opwarmt en goed rondgepomp wordt), en vervolgens de olie + filter vernieuwen. Hydraulische klepstoters kunnen namelijk stroef werken door een vervuiling in de olie. In het ergste geval dienen er een of meerdere klepstoters vervangen te worden, maar vaak kan een additiefje bij de olie werken (Met mijn vorige wagen 3 keer meegemaakt, ondanks ik de olie om de 5000km ververste en iedere keer was een aditiefje de redding).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2009 14:33 #1239665
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien een vervuilde of
Misschien een vervuilde of versleten verstuiver? Klinkt ook vaak als een echte tik in de motor.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2009 17:25 #1239678
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verstuiver
Met een versleten of vervuilde verstuiver zou je toch nog meer merken dan enkel een tik?
Toen er een verstuiverleiding van mijn D24 afgebroken was klonk de motor al een onregelmatig draaiende 850, schudde de motor heel erg en was het vermogen voelbaar lager...
Toen er een verstuiverleiding van mijn D24 afgebroken was klonk de motor al een onregelmatig draaiende 850, schudde de motor heel erg en was het vermogen voelbaar lager...
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2009 08:19 #1239754
door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Olie verversen
Als het de vacuumpomp niet is, zou het maar zo eens kunnen zijn dat of een verstuiver een beetje blijft hangen of een hydraulische klepstoter. In het eerste geval kan je een reinigingsmiddeltje toevoegen (de zwarte van wynes, niet de blauwe of grijze want die doen niks), in het tweede geval zou ik eens olie verversen, misschien twee keer redelijk kort op mekaar.
Groetjes Bouke
Groetjes Bouke
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2009 02:53 #1239817
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een tik kan ook veroorzaakt
een tik kan ook veroorzaakt worden door een uitlaatspruitstuk pakking van 1 cilinder die er tussenuit is geklapt. klinkt als een tik.
Moderators: Jerry Stam