kleine raparaties aan 960 3.0 24v 1995

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2009 13:19 #1074576 door V700 register
kleine raparaties aan 960 3.0 24v 1995 is gemaakt door V700 register
IK heb mijn 960 break nu bijna een jaar ben ben zo'n 20.000 km verder (335.000 km).zij gaat mee op vakantie naar Zwitserland, dus van te voren wil ik nog nog wat zaken vervangen, daatoe enkele punten.
 - Ontluchting benzinetank, waar vindt ik deze?De tank trekt echt grof vaccuum. Bij volle tank wil de moter bij lage toerentallen zelfs afslaan. Bij openen van de tankdop neem je echt waar dat er veel lucht de tank wordt ingezogen en de moter gaat stationair meteen beter lopen.-
- Brandstoffilter, waar vindt ik deze?wordt denk ik vaak vergeten
- Remschijven, remschoentjes achter en blokken rondom.Ik zie op verschillende onderdelensites allerlei types en afmetingen staan.Hoe ben ik zeker dat ik de juiste bestel?
- Olielucht?Als de moter warm is, ruik ik een olielucht.Ik heb het gevoel dat de olie tussen de bevestigingsgaen van de bobines doorkomt, maar ik weet niet eens of deze wel door en door zijn.Als ik de zwarte plastic afdekkap op de cilinderkop verwijder licht er wat olie onder. De moter heeft geen onderdruk als ik de olievuldop losdraaimerk ik geen overdruk. Zijn er methodes om de dichting te verbeteren?Ik heb gelezen over het uitkoken van de carterontluchting, waar windt ik deze op mijn 960?
- Olieverbruik.Ik ben inmiddels overgeschakeld naar 15W40. Het verbruik ligt op 1 liter op 1500 km. Is dit normaal of zorgwekkend?
- Benzineverbruik.Hier in de buurt, berachtig terrein met een loden rechtervoet rond de 1 op 6.Op de snelweg met snelheden tussen de 130 en 140 zo'n krappe 1 op 9.Achten jullie dit normaal of hoog?
 - Vieze injector.Op de voorkant van de eerste injector zit een bruine aanslag. Duidt dit op een lekke pakking of is dit verontreiniging door de rijwind?
- Licht inhouden.IK heb het gevoel dat ik trekkracht tussen de 2000 en 4000 toeren tekort kom, de ene keer lijkt het beter dan de andere.Soms ook bij gas geven van stationeer loop, hikt de moter 1 keer.Boven de 4000 toeren gaat ie als "de brandweer". De bobines heb ik op zijdekingse doorslag gecontroleerd maar zijn nog in goede staat.Ik zit eraan te denken om het inlaatspruitstuk te demonteren en alle pakkingen van de injectoren en alle rubberen verbindingsstukken tussenhet spruitstuk en de kop te vervangen. Is dit zelf goed te doen zonder speciaal gereedchap?Denken jullie dat dit loont.
- Luchtmassameter.Gisterenavond even snel in de luchtmassameter gekeken. Ik zie geen wolfraam draadje, maar centraal een wit plaatje met aan weerszijden twee zilverkleurige elektroden.Lijkt het jullie zinnig om tot preventieve vervangigng over te gaan of is het een onderdeel dat zelden de geest geeft?
Ook andere tips zijn van harte welkom. Ik heb nog 2 maanden om mijn 960 in topconditie te brengen.
Bij voorbaad dank vor jullie genomen tijd en opmerkingen.

groeten,
 Milo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2009 14:30 #1238728 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een paar reacties.
<div class="content">Milo, - Ontluchting benzinetank, waar vindt ik deze?De tank trekt echt grof vaccuum. Bij volle tank wil de moter bij lage toerentallen zelfs afslaan. Bij openen van de tankdop neem je echt waar dat er veel lucht de tank wordt ingezogen en de moter gaat stationair meteen beter lopen.- De tankdop zelf (metalen gedeelte) zorgt voor ontluchting. Misschien is deze verstopt?? Of het "afvoergaatje" in de vulopening is verstopt. Blaas er een was perslucht door of raag het eens door met een stukje electriciteitsdraad.
- Brandstoffilter, waar vindt ik deze?wordt denk ik vaak vergeten Links, halverwege onder de bodemplaat. Let op bij vervangen dat je de draad niet kapot draait. Kan soms erg vastzitten, dus met beleid de boel losdraaien (twee steeksleutels gebruiken). 
- Remschijven, remschoentjes achter en blokken rondom.Ik zie op verschillende onderdelensites allerlei types en afmetingen staan.Hoe ben ik zeker dat ik de juiste bestel? Tja,.. neem er eentje los en maak een foto zou ik zeggen en ga dan langs de lokale auto onderdelenzaak. 
- Olielucht?Als de moter warm is, ruik ik een olielucht.Ik heb het gevoel dat de olie tussen de bevestigingsgaen van de bobines doorkomt, maar ik weet niet eens of deze wel door en door zijn.Als ik de zwarte plastic afdekkap op de cilinderkop verwijder licht er wat olie onder. De moter heeft geen onderdruk als ik de olievuldop losdraaimerk ik geen overdruk. Zijn er methodes om de dichting te verbeteren?Ik heb gelezen over het uitkoken van de carterontluchting, waar windt ik deze op mijn 960? Milo,
Dit is een kwaal van de 5 cilinders uit de 850 en V70 en 6 cilinders uit de 960/S90/V90/S80. Ze hebben er vrijwel allemaal last van. Is niets aan te doen, maar is ook niet erg. Bij de 5 cilindres wil de olie wel eens weglopen uit een uitsroomgaatje met als gevolg dat het op de uitlaat lekt heb ik van een kennis V70 rijder begrepen. Het komt veelvuldig voor.
- Olieverbruik.Ik ben inmiddels overgeschakeld naar 15W40. Het verbruik ligt op 1 liter op 1500 km. Is dit normaal of zorgwekkend? Weet ik niet.
- Benzineverbruik.Hier in de buurt, berachtig terrein met een loden rechtervoet rond de 1 op 6.Op de snelweg met snelheden tussen de 130 en 140 zo'n krappe 1 op 9.Achten jullie dit normaal of hoog? Klopt het dat je in Frankrijk in de bergen woont? Dan is 1 op 6 normaal. Op de snelweg rijden deze auto's inderdaad rond de 1 op 9. Niks aan de hand dus. 
- Vieze injector.Op de voorkant van de eerste injector zit een bruine aanslag. Duidt dit op een lekke pakking of is dit verontreiniging door de rijwind? Kan ik niet beoordelen op deze afstand. Goed kijken of er nog meer olie en vetresten omheen de injector zitten. 
- Licht inhouden.IK heb het gevoel dat ik trekkracht tussen de 2000 en 4000 toeren tekort kom, de ene keer lijkt het beter dan de andere.Soms ook bij gas geven van stationeer loop, hikt de moter 1 keer.Boven de 4000 toeren gaat ie als "de brandweer". De bobines heb ik op zijdekingse doorslag gecontroleerd maar zijn nog in goede staat.Ik zit eraan te denken om het inlaatspruitstuk te demonteren en alle pakkingen van de injectoren en alle rubberen verbindingsstukken tussenhet spruitstuk en de kop te vervangen. Is dit zelf goed te doen zonder speciaal gereedchap?Denken jullie dat dit loont. Een lekke pakking tuseen blok en inlaatspruitstuk kun je controleren door met draaiende motor een fles remmenreiniger tegen aan  de pakking te spuiten. Als de motor anders gaat lopen heb je ergens een lek. Zo niet, is er wat anders aan de hand. Misschien ergens anders een lek, bijvoorbeeld in vacuum gedeelte. NB: het verwijderen van het inlaatspruitstuk kan met standaard gereedschap worden ondernomen. Wat je nodig hebt is veel geduld Het is een behoorlijke klus.
 - Luchtmassameter.Gisterenavond even snel in de luchtmassameter gekeken. Ik zie geen wolfraam draadje, maar centraal een wit plaatje met aan weerszijden twee zilverkleurige elektroden.Lijkt het jullie zinnig om tot preventieve vervangigng over te gaan
NEE! Kan nog jaren meegaan. Als je echt pech hebt gaan ze eens in de 15 of 20 jaar stuk, maar je maakt het zelden mee. Je betaalt je groen en geel aan een luchtmassameter overigens. Het beste wat je kunt doen is een reserve luchtmassameter ergens opsnorren op de sloop en deze altijd meenemen in de auto.  Ook andere tips zijn van harte welkom. Ik heb nog 2 maanden om mijn 960 in topconditie te brengen. Olie van de automaat SPOELEN!!, niet alleen aftapen dus. Zoek even op deze site hoe dat moet.
Natuurlijk nieuwe olie en filter en luchtfilter voordat ge naar Zwitserland vertrekt.
Bij voorbaad dank vor jullie genomen tijd en opmerkingen. Geen probleem. groeten, Milo
Groetjes,
Robert  </div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2009 12:53 #1239465 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog wat vragen en antwoorden
Robert,
  allereerst vooraf alvast bedankt voor alle antwoorden.Omdat ik voor mijn werk veel reis, ben ik niet altijd in staat direct antwoorden te geven.
Het klopt inderdaad dat ik in Frankrijk woon, op het platste platteland. Hierdoor ga ik hier niet graag naar een onderdelenzaak.Zij vragen de hoofdprijs en het woord korting komt in hun woordenboek niet voor.Ik ben dus bijna verplicht om al de onderdelen via internet te bestellen.
Vacuum tank:Ik denk niet dat er de orginele benzinedop nog op zit. De dop kont weliswaar van volvo, maar de achterzijde is van plastic.Als ik in de vulopening kijk, zie ik aleen een aluminium-trechter met een (anti-klots)klepje. Ik zie geen ontluchtingsgat.Zit er misschien ook een overloopslang onder de auto?Remblokken en schijven:IK ga ervan uit dat er bij mij net als op de V90 Girling gemonteerd zit, maar 100% zeker ben ik niet.Injector:Goede opmerking van je. Ik zie alleen droog bruin en geen vettigheid, dus waarschijnlijk alleen vuil.
Inhouden:Ik heb gezien dat een klem van een inlaatthule niet helemaal recht zit.
Ik ga ervan uit dat de zwarte slang die midden achter het inlaatspruitstuk naar boven komt de carterontluchting is.Deze begint de eerste scheuren te vertonen, dus zal deze moeten vervangen.Ik heb iets gelezen over het uitkoken van het filter van de carterontluchting, waar zit dit filter? (in de zwarte klep?)
 De test met de velgeneiniger heb ik nog niet uitgevoerd.
Het flushen van de bak wil ik een keer in Nederland laten doen bij bijv Nodicar of heb je een goed alternatief in Brabant?
groeten,
Milo

Moderators: Jerry Stam