kan plotseling geen turbodruk meer opbouwen....[OPGELOST]

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2009 21:04 #1074446 door V700 register
Beste mensen,

Vandaag, na een pittige acceleratie bij het stoplicht om een Peugeot 206 GTI even te verrassen, kan ik plotseling geen turbodruk meer opbouwen. De Peugeot was trouwens inderdaad verrast toen hij die vierkante bak naast 'm met spinnende wielen (vooral in 2e versnelling! op nat wegdek, dat wel...) zag verdwijnen. De auto voelt na deze actie plotseling weer als een gewone B230F aan. De drukmeter komt met geen mogelijkheid meer boven de 0 bar.
Zojuist even de gelegenheid gehad voor wat snelle tests. Ik heb het T-stukje in de luchtslangen tussen turbodrukmeter, turbo en inlaatspruitstuk losgehaald en het op een blazen gezet. Resultaat: naar de turbo toe geen lekkage, naar de turbodrukmeter ook geen lekkage, maar naar het spruitstuk toe kan ik gewoon blazen. Ik zat aanvankelijk te denken aan het membraan dat op de turbo gemonteerd zit, maar dat is volgens mij dan bij deze uitgesloten. De lucht verdwijnt dus ook weer ergens uit het spruitstuk. Een snelle visuele check leert dat het slangetje zelf (of de aansluiting op inlaatspruitstuk) niet lekt. Luchtslangen zitten goed vast en zijn ook heel. Er zitten geen injectoren los (de motor loopt ook gewoon mooi rond op benzine én gas) maar mijn oog viel wel op een gat van ongeveer 0,5 cm in doorsnede, dat zo ongeveer tussen de 2e en 3e moer op de buitenkant van het motorblok (ter hoogte van aansluiting cilinderkop op onderblok) zit. Hoort daar een plug of een moer in? Ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel, anders morgen even een foto maken bij daglicht.
Nog verdere suggesties iemand?

[update: opgelost]
De stang van de actuator was inderdaad van de wastegate afgeschoten. Simpele oorzaak dus, en simpele oplossing. Bedankt voor de nuttige reacties!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2009 22:16 #1238141 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic diagnosetips volledig wegvallen van boost.
gaten in het blok hebben niks met turbodruk te maken (tenzij je drijfstangen door het blok zijn geknald...)
Geen turbo-druk meer kunnen opbouwen kan met de volgende zaken te maken hebben:
- zware verstopping in de uitlaat. (gebeurt meestal niet in een keer tenzij er een pijp dicht wordt geknepen/geknikt. een dicht smeltende kathalysator gebeurt meestal langzaam.)
- turbine-as gebroken? ( hoop mechanische herrie uit de turbo! Dus als je niks raars gehoord hebt is dat unlikely)
- wastegate klep blijft vol open staan ( actuator arm los geschoten? Dit is een vaker voorkomende situatie, het klipje waarmee de actuator arm aan de wastegate klep vast zit wil nog wel eens wegroesten of eraf vallen. Ik gebruik op mijn auto een ouderwetse paperclip, werkt ook prima.)
- CBV-membraan lek: scheur in het membraan? (komt vaker voor, als het membraan lek is kan de compressor de lucht niet onder druk zetten.)
- slang naar interkoeler gescheurd? Van de turbo afgeplopt? Van de interkoeler af ePLOPT? (dit gebeurt in een keer onder volgas conditie en je vermogen is dan ook in een keer volledig weg, probeer slang vast te zetten met 2 slangklemmen)
- scheur in interkoeler koelblok (meestal tussen endtanks en het koelblok zelf, doorgaans pas een mogelijke oorzaak als de turbodruk boven de 1bar komt en de interkoeler al oud is)
- slang vanaf interkoeler naar gasklephuis gescheurd? Slang eraf gePLOPT? (dit gebeurt in een keer en je vermogen is dan ook in een keer volledig weg, probeer slang vast te zetten met 2 slangklemmen)
- slang van gasklephuis afgeplopt?
- slang van stationair omloop systeem los geplopt? ( in dit geval kan het stationair ook erg hoog worden als het de slang is die achter de gasklep op het spruitstuk zit aangesloten)
- Groot lekkage in Rembekrachtiger trommel? ( membraan gescheurd? slang losgeschoten? In dit geval moet je ook een gebrek aan remkracht voelen. remmen laten zich dan extreem zwaar bedienen)
Dat is het wel zo'n beetje. Moet eenvoudig te vinden zijn. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2009 09:14 #1238168 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank!
Dank! Ik heb geen mechanische herrie gegooid, ik rem uitstekend, en de visuele check van gisteravond sluit ook al e.e.a. uit: geen losgeplopte slangen of slangetjes, en op het eerste gezicht ook geen scheurtjes.
Ik ga straks eens kijken naar CBV-membraan en wastegate. Die losgeschoten actuator-arm lijkt me ook een aardige. Kan je daar van onderaf het makkelijkste bij?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2009 10:14 #1238171 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic armpje

Wouter1973 schreef : Die losgeschoten actuator-arm lijkt me ook een aardige. Kan je daar van onderaf het makkelijkste bij?

Ja, van onderaf prima te bereiken.
Kan niet missen.

Groet,
Erik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2009 12:54 #1238173 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic opgelost
Zoals bij het aanvang-bericht al vermeld: opgelost. Actuator-arm losgeschoten van wastegate. Het gat aan het uiteinde van de arm weer over pinnetje aan wastegate geschoven. Kleine vraag nog: zit er in dat pinnetje een gaatje, waar een borgringetje doorheen gehaald kan worden zodat de arm er niet weer zomaar afschiet? Zou zoiets verwachten, maar heb nog geen gaatje ontdekt. Hoe wordt zo'n paperclip dan geplaatst?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2009 12:58 #1238177 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Gaatje verstopt

Wouter1973 schreef : Zoals bij het aanvang-bericht al vermeld: opgelost. Actuator-arm losgeschoten van wastegate. Het gat aan het uiteinde van de arm weer over pinnetje aan wastegate geschoven. Kleine vraag nog: zit er in dat pinnetje een gaatje, waar een borgringetje doorheen gehaald kan worden zodat de arm er niet weer zomaar afschiet? Zou zoiets verwachten, maar heb nog geen gaatje ontdekt.

Dat gaatje is er nog wel maar de restanten van het borgveertje zitten er nog in. Vaak valt het niet mee om die er weer uit te krijgen. Wanneer het niet lukt zou je een special snijijzer M6)  wat schroefdraad op het asje snijden. De moer loopt dan vanzelf vast op het eind van de draad en heb je weer een uitstekende borging

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 21:30 #1238276 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dremel
Vandaag maar een Dremel besteld. Denk dat het me wel moet lukken om het gaatje daarmee weer vrij te krijgen van de restanten van het oude borgveertje, en zo'n Dremel lijkt me sowieso wel erg handig om te hebben....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 23:35 #1238291 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dremel

Wouter1973 schreef : en zo'n Dremel lijkt me sowieso wel erg handig om te hebben....

Kun je mooi je airbox ook mee modificeren

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2009 10:02 #1238306 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stanleymes

Chilm schreef :

Wouter1973 schreef : en zo'n Dremel lijkt me sowieso wel erg handig om te hebben....

Kun je mooi je airbox ook mee modificeren

Dat had ik al gedaan, met een stanley-mes kom je een heel eind. Ik kan 'm nu inderdaad wel MOOI modificeren ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2009 09:05 #1238492 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kabel klem
Mijn oorspronkelijk als voorlopige oplossing bedachte constructie met een kabelklem werkt eigenlijk prima. De U-van de klem past precies om het pinnetje aan de wastegate. Twee moertjes zetten de boel prima vast, de actuator-arm kan nog vrij draaien om het pinnetje van de wastegate en de kabel klem werkt prima als borging.

Moderators: Jerry Stam