Spoorstangen 740 sedan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2009 21:05 #1074434 door V700 register
Spoorstangen 740 sedan is gemaakt door V700 register
Beste Mensen,
 Ik ben mijn eigen 740 eens aan het nakijken voor de APK. Het enigste probleem is dat de linkervoorband afkeur is. Deze is namelijk aan de buitenkant afgesleten door verkeerde sporing die wordt veroorzaakt door spel op de binnenste stuurkogel van de linkerspoorstang. Het spel op de stuurkogel is een AC-punt, dus niet echt direct een probleem.
 Maar voordat ik de wagen ga uitlijnen moet ik natuurlijk wel die spoorstang vervangen. Anders heeft het geen zin om uit te lijnen. En naar de prijzen gezien doe ik allebei de kanten maar gelijk. 
 Nu kwam ik bij mijn onderdelenleverancier ergens achter. Toen hij de wagen op kenteken heeft opgezocht, kwam hij er in zijn programma aan uit dat er twee verschillende lengtes spoorstangen te krijgen waren. Of deze expliciet voor links of rechts waren kon hij niet zeggen. Dit was voor mij nieuw aangezien ik niet eerder miniteus naar de stuurinrichting heb gekeken. Maar toen ik op z`n "jan-boeren-fluitjes" met een rolmaat even de spoorstangen heb opgemeten, kwam ik niet aan een verschil. Maar het is natuurlijk niet goed te meten met de hoes nog gemonteerd.
Wel weet ik dat volvo 2 stuurhuizen monteerde: Camgear en ZF. Heeft het daarmee te maken?? Of wordt ik gewoon op het verkeerde been gezet.  
Bij voorbaat dank voor de reacties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2009 21:31 #1238077 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Taxi

Tinus H schreef : Beste Mensen,
 Ik ben mijn eigen 740 eens aan het nakijken voor de APK. Het enigste probleem is dat de linkervoorband afkeur is. Deze is namelijk aan de buitenkant afgesleten door verkeerde sporing die wordt veroorzaakt door spel op de binnenste stuurkogel van de linkerspoorstang. Het spel op de stuurkogel is een AC-punt, dus niet echt direct een probleem.
 Maar voordat ik de wagen ga uitlijnen moet ik natuurlijk wel die spoorstang vervangen. Anders heeft het geen zin om uit te lijnen. En naar de prijzen gezien doe ik allebei de kanten maar gelijk. 
 Nu kwam ik bij mijn onderdelenleverancier ergens achter. Toen hij de wagen op kenteken heeft opgezocht, kwam hij er in zijn programma aan uit dat er twee verschillende lengtes spoorstangen te krijgen waren. Of deze expliciet voor links of rechts waren kon hij niet zeggen. Dit was voor mij nieuw aangezien ik niet eerder miniteus naar de stuurinrichting heb gekeken. Maar toen ik op z`n "jan-boeren-fluitjes" met een rolmaat even de spoorstangen heb opgemeten, kwam ik niet aan een verschil. Maar het is natuurlijk niet goed te meten met de hoes nog gemonteerd.
Wel weet ik dat volvo 2 stuurhuizen monteerde: Camgear en ZF. Heeft het daarmee te maken?? Of wordt ik gewoon op het verkeerde been gezet.  
Bij voorbaat dank voor de reacties.

VOLVO 740 sedan (B230F) 1990 >> 4 Raeder sangen mit, das lied der Autobahn <<

Waren er geen andere spoorstangen voor taxi's? Of is dat weer wat anders?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2009 22:01 #1238080 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic er zijn inderdaad meerdere
er zijn inderdaad meerdere versies stuurstangen, ze zijn te onderscheiden aan de dikte van de draad waarmee ze in het stuurhuis worden geschroefd. Die voor het ZF stuurhuis zijn als ik mij het goed herinner de diksten.
Slimste is om gewoon de oude stang mee te nemen als je de nieuwe gaat bestellen, meteen ook even het merk stuurhuis  bepalen.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2009 22:29 #1238083 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Stuurstangen
De verschillende merken stuurhuizen hebben ook veschillende stuurstangen. Onderling verwisselen zal niet gaan omdat de bevestigingsschroefdraden verschillen. Dus je moet goed opletten welk merk stuurhuis je hebt. De stuurstangen links en rechts zijn wel weer gelijk.
Wel vreemd is dat je slijtage aan de buitenkant van een wiel hebt. De auto heeft dan o.a. teveel toespoor.In theorie moeten de banden dan scheef afslijten. Misschien dat de wielhoeken links en rechts wat verschillen.
Ik vermoed dat je met verschillende lengte´s de lengte´s van de reactiearmen voor ogen hebt. Deze reactiearmen zijn voor beiden zijden gelijk. Deze stangen lopen schuin vanaf de onderkant van de veerpoot naar het chassis van de auto. Sporadisch kun je een andere lengte tegenkomen maar dat is alleen aan de auto´s waar dit met een speciale bedoeling is gedaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2009 18:48 #1238126 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oke mensen, bedankt voor de
oke mensen, bedankt voor de input alvast. Ik zal gewoon de boel los moeten halen en het dan maar eens goed bekijkken. Dat de lengte van de stangen links en rechts gelijk is kan bijna niet anders. Maar het is makkelijk om te weten dat er verschillend draad op het tandheugel zit.
En over het merk stuurhuis zal ik mij ook eens buigen.

EDIT
Ik heb eens even bij Nordicar gekeken en daar kwam ik hier aan uit: <a href=" www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=index&cPath=700_709 "> www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=index&cPath=700_709
Vervolgens heb ik mijn spoorstang aan de buitenste kogel (op de schroefdraad) even opgemeten. En die is 14 mm. Dus het is een CAMGEAR stuurhuis. Maar wat ik nu niet snap is dat er bij staat dat ie op de 780 past. Ik heb immers een 740. Maar dit verschilletje zal wel bijzaak zijn.
 Dus ik ben uit de brand. Bedankt allen voor de input in ieder geval.
EDIT

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2009 21:50 #1238138 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spoorstangen

Tinus H schreef : .
EDIT
Ik heb eens even bij Nordicar gekeken en daar kwam ik hier aan uit: <a href=" www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=index&cPath=700_709 "> www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=index&cPath=700_709
Vervolgens heb ik mijn spoorstang aan de buitenste kogel (op de schroefdraad) even opgemeten. En die is 14 mm. Dus het is een CAMGEAR stuurhuis. Maar wat ik nu niet snap is dat er bij staat dat ie op de 780 past. Ik heb immers een 740. Maar dit verschilletje zal wel bijzaak zijn.
  EDIT

Klopt Tinus bij mijn 740 is ook de stuurstang vervangen door stuurstangen van een gedemonteerd stuurhuis uit een 780
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 20:43 #1238270 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oke, ik heb men spullekes
Oke, ik heb men spullekes besteld dus ik kan zo aan de slag. bedankt voor de input mensen.
&#160;
&#160;

Moderators: Jerry Stam