B230FK extra motoroliekoeler zinvol

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2009 21:54 #1074283 door V700 register
B230FK extra motoroliekoeler zinvol is gemaakt door V700 register
Wat denken jullie ervan?Ik heb een oliekoeler met slangen en leidingen van een 740 turbo over en dacht dat het misschien zinvol was om mijn lpt daarmee uit te rusten.Deze is nu voorzien van zon warmtewisselaar op de plek waar de aansluiting komt van de oliekoeler.Kan ik de oliekoeler adapterplaat er gewoon achter schroeven of kan ik beter de warmtewisselaar laten vervallen?Of is het een zonde van het werk en erg onnodig allemaal.De lpt draait nu op 0.6bar overdruk op lpi en moet met de caravan erachter soms best hard werken op de buitenlandse hellingen.Dit duurt meestal maar even en dan is er weer een afdaling en ik heb nog koelproblemen gehad onderweg maarja ik heb nu zo,n koeler liggen kompleet met alles.Ps de caravan weegt maximaal 1400kg beladen en de auto zo,n 1800kg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2009 22:08 #1237443 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weet niet
Die olie-water-warmtewisselaar is alleen te vervangen door de extra oliekoeler. Hij kan niet in serie worden geplaatst.
Overigens vraag is mij af of dit nut heeft om nog een koeler te monteren: de bestaande warmtewisselaar zorgt voor snel opwarmen van de olie en bij vermogensvraag weer afkoeling van diezelfde olie. Ga er maar vanuit dat Volvo daar over nagedacht heeft.
Maar als u temperatuurproblemen verwacht, is het zinniger om een lagere versnelling te kiezen bij het rijden. Het koelwater stroom sneller door het blok en de motor heeft het door de hogere toerentallen wat makkelijker om op toeren te blijven. Desgewenst moet het lukken om de ventilator continue te laten draaien met een extra schakelaar. Zo heb je bij lag snelheden toch behoorlijke wind door je motorruimte en ook langs je turbo.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2009 23:52 #1237459 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom zit er een
Waarom zit er een warmtewisselaar op?
Om de motorolie snel op temperatuur te krijgen in de winter (koelvloeistof warmt sneller op), dit spaart koudstart mengsel gebruik.Dus schoner en zuiniger.
Verder werkt het piek dempend, m.a.w. als de olie te heet dreigt te worden bij zware belasting zal ook het koelwater mee opwarmen en vervolgens door de radiateur en ventilator weer worden teruggekoeld. De energie die in de vorm van warmte in de olie zit wordt via het koelwatersysteem afgevoerd naar de lucht.
Een apparte oliekoeler beter?
Het voordeel van een appart koelsysteem voor olie is dat er nooit olie bij koelvloeistof kan komen. Bij een warmtewisselaar kan dat wel. (denk aan ATF/koelwatermix bij automaat auto's. De warmtewisselaar lekt dan en koelvloeistof + ATF kan dan mixen. Je kan met een appart oliekoelsysteem ook een grotere koeler kiezen waardoor je grotere koelcapaciteit kan creeren, kan nodig zijn.
In de rally-auto's waar ik wel eens aan knutsel zitten apparte oliekoelers, die zijn zelfs niet thermostatisch geregeld. Is niet nodig want die auto's rijden alleen in de zomermaanden en dan ook altijd onder maximaal zware condities. Een thermostaat heeft dan weinig te regelen en zou altijd open staan.  Een ander voordeel is dat je een grotere hoeveelheid olie in het smeersysteem hebt als je een forse apparte oliekoeler gebruikt, immers naast de olie in het carter zit er ook olie in de koeler en in de slangen. Al snel 1 a 2L extra. 
Wil je een appart oliekoelsysteem op je dagelijkse auto gebruiken dan zal je wel iets moeten kiezen met een thermostaat erin anders blijft de olie in de winter te koud.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2009 00:01 #1237461 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar
is je turbo Jan, geen gezicht zo hoor 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2009 08:12 #1237467 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oliekoeler
Helling op houd ik de toeren op zo,n 4000, lijkt mij genoeg dacht ik.Koelproblemen verwacht ik niet omdat ik al een aantal jaartjes met deze combinatie ervaring heb.Net met 330000km de cilinderkop verwisselt vanwege een lekke koppakking (en te dunne klepstelplaatjes) en toen ook geen koelproblemen gezien.Maar olietemp kan ik niet zien en olie druk ook niet...Verder lijkt de temperatuurmeter van onze volvo,s zelden verder te gaan dan midden bovenin.Zit daar een aanslag ?De reden dat ik het overweeg is omdat de boel toch iets zwaarder belast word met de caravanop lpg in de zomer en omdat de turbodruk iets hoger staat dan normaal.Jan, De adaptorplaat van de oliekoeler is (dacht ik) standaard voorzien van een thermostaat in de 740of heb ik dat mis?Vandaar het idee om hem achter de oliekoeler te hangen.Warmt toch eerst de olie op en daarna heb ik extra koeling als het nodig is.Zal binnenkort eens kijken hoe het 1 en ander vast zit en of er ruimte genoeg is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2009 09:52 #1237472 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je kunt ze beiden gebruiken
Je kunt ze beiden gebruiken op zich, maar dan moet je even met een draaibank een langer verbindingsstukje maken ofzo. We hebben het eens keer bekeken.
Ik heb een oliekoeler van een D24 liggen en een sandwichplaat van een 240 geloof ik. Die wil ik bij de huidige warmtewisselaar zetten.
En de temeratuurmeter bij een 940 heeft dacht ik een dempend element om grote/snelle uitslagen tegen te gaan. Anders begint iemand misschien te panieken als het even wat warmer wordt. 
Ik heb zelf wel een olietemperatuurmeter om in te bouwen, en een oliedrukmeter. Dus ik ga eerst eens kijken hoe heet ik het kan krijgen.
Groet,
Philip

Moderators: Jerry Stam