760td ombouwen 940tdi

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 20:51 #1074202 door V700 register
760td ombouwen 940tdi is gemaakt door V700 register
kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om in mijn 760 gle td
een 940 tdi blok in te bouwen. (veel werk?)
vr groet dick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 21:37 #1237130 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motorwissel
blok eruit, ander blok erin? geintje! Ik heb het inmiddels al zo vaak gedaan dat ik inmiddels een B230 binnen 4 uur eruit heb liggen. Een grote M106 3,5L BMW turbomotor is wat lastiger...1 volle dag.
D24's: Volgens mij zitten de grootste verschillen in de kop: wel of geen hydro klepstoters.
Het meest simpele is om alles ineen keer te wisselen , dus incluis spruitstukken, turbo en inspuitpomp. Dan hou je het simpel want dan weet je zeker dat alles bij elkaar past.
De intercooler en de hogere turbodruk is natuurlijk wat het echte verschil maakt.
Veel werk? 't is maar wat je veel noemt, heb je al eens eerder een motor uitgebouwd? Heb je een motortakel? Zonder takel is het niet te doen,
Heb je een late 940 TDic op de kop getikt? zit de M90 bak erbij? Zo ja, dan zou ik die er ook meteen bij overbouwen. Is de moeite waard.
tip: demonteer de radiateur en alle carroserie delen tussen de koplampen , dat maakt het eruit/erin takelen ENORM veel makkelijker. Kans op onnodige schade is dan ook veel kleiner. Als je bak+blok aan elkaar laat zitten dan is het bijkans noodzakelijk om het zo te doen. 
tip: bekijk ook goed of je uberhaupt je 760TD downpijp aangesloten krijgt op de 940TDic turbo. (uiteraard is dat geen probleem als je het 760 spruitstuk + turbo op het 940 blok kan gebruiken)
tip: vergeet niet om ook alle slangwerk van/naar de intercooler en de intercooler zelf mee te nemen/over te zetten.
PS gooi dat 760TD blok niet zondermeer weg, de D24T blokken zijn van een andere legering gemaakt als de D24's zonder turbo, ze zijn wat sterker en ze liggen inmiddels ook niet meer op iedere straathoek te koop.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 21:43 #1237131 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dus je bedoeld dat ik mijn 
dus je bedoeld dat ik mijn  spruitstukken, turbo en inspuitpomp
van mijn oude motor het beste kan overzetten?
zijn de moter steunen hetzelfde?
ik heb de bak niet ik heb een overdrivebak kan dat?
bedankt voor de info
dick

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2009 01:20 #1237144 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motorwissel D24T

dick1 schreef : dus je bedoeld dat ik mijn  spruitstukken, turbo en inspuitpomp
van mijn oude motor het beste kan overzetten?
Nee, 't is maar net wat je wil, wil je de volledige 940 techniek? Past dat dan op je 760 uitlaat? Dan zet je alles van de 940 erin.
Gaat het 940 spul niet passen dan moet je (noodgedwongen) de 760-spulletjes op het 940-blok bouwen. 
m.a.w. de turbospullen en de fit op de uitlaat bepalen wat  je zal moeten kiezen.
tip: laat de injectiepomp bij voorkeur aan de motor vast zitten! Deze is nauwkeurig getimed/afgesteld op het betreffende blok.
zijn de moter steunen hetzelfde?
Geen idee, maar  daar zal niet veel aan gewijzigd zijn. Ik zeg: kies de nieuwste/beste van de 2 sets en gebruik die.
ik heb de bak niet ik heb een overdrivebak kan dat?
Lijkt mij geen probleem, meestal worden de koppelingshuizen aangepast aan de blokken, blokken veranderen niet zo snel. Jou bak zal dan ook gewoon tegen het 940 blok passen ( maak eventueel van de gelegenheid gebruik om meteen de koppeling te vernieuwen als je toch alles al open/los hebt liggen!)
bedankt voor de info
suc6!
Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2009 11:26 #1237157 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motorwissel D24T
bedankt jan
ik ga beginnen,
vr groet

Moderators: Jerry Stam