Terugslagklepje achtersproeier

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2009 20:33 #1074091 door Ton Visser (GAST)
Terugslagklepje achtersproeier is gemaakt door Ton Visser (GAST)
Ik kan het niet vinden, volgens Vadis moet het ergens in de buurt van het rechterachterlicht zitten.
Kan iemand mij uitleggen waar ik precies moet zoeken in een 945 uit '96.
Alvast bedankt,

Ton. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2009 21:03 #1236641 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klepje
Hij zit waarschijnlijk boven de achterlichten in de achterstijl.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2009 16:39 #1236710 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met lange vingers en geduld
Beste Ton,
Het terugslag klepje zit moeilijk bereikbaar. Het beste kun je het kapje van je rechter achterlicht unit verwijderen. Dat stukje plastic aan de binnenkant.  Als je niet te dikke of grote handen hebt ga je om het hoekje naar voren (van de auto dus) graaien, redelijk ver naar boven tot bijna bij de onderkant van de zijruit. Let op, het zit dus niet boven de achterlichten in de achterstijl, maar in de ruimte onder de zijruit, rechtsachter, boven het gereedschapsvakje. Als je dat gebied een beetje aftast voel je het rubber slangetje dat naar de achterklep loopt. Probeer dat vast te pakken en zorg dat je in de andere hand, of met hulp van iemand een tangetje bij de hand hebt dat je aan dat slanngetje vast kunt klemmen. Het beste werkt eigenlijk een "medische slangklem". Heb je het slangetje te pakken dan trek je dat zo ver als mogelijk is door de opening naar je toe, en dan kom je vanzelf het terugslagklepje tegen.
Als je zover bent, het tangetje vast zetten voor het klepje, dus op het uiteinde van het slangetje dat van voren komt, en vooral niet laten schieten, want dan begint het "drama" opnieuw. Is dat alles gelukt, dan kun je het klepje eenvoudig vervangen, maar let wel goed op dat je het  op de goede manier tussen de twee slangeinden zet. Met blazen kun je beoordelen wat de goede richting is, als je het niet hebt gezien bij het verwijderen.
Zit dat alles, dan even testen, zonder klem uiteraard, maar even een draadje er omheen om het geheel eenvoudig naar buiten te kunnen trekken mocht het niet goed zijn. Als het verder ok is, het geheel laten schieten. Het blijft vanzelf weer in die ruimte hangen.
Een bemoediging: tijdens een sleuteldag in Gorkum ben ik met Frans, de monteur slechts een half uur aan het pielen geweest om het klepje te vinden. Allebei van die stevige handen...... Daarna was het binnen een minuut gepiept. Eigenlijk is dut een klus voor vrouwenhanden , of een kinderhand/arm. Die kunnen makkelijker door de kleine opening.
Erg veel plezier....

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2009 17:19 #1236714 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Erg veel plezier? Wat bedoel
Erg veel plezier?
Wat bedoel je daar precies mee René?
Er loopt nog een draadje waarin ik omschreven heb wat ik vandaag heb gedaan, er was meer aan de hand maar ik ben er uit gekomen.
Eigenlijk kunnen die twee draadjes wel samengevoegd, hier krijgen wel meer leden mee te maken, maar ik heb geen idee hoe je hier een duidelijke uitleg van maakt.
Enne, ik heb lol gehad hoor, dat heb ik altijd met sleutelen.
Groeten,

Ton. 

Moderators: Jerry Stam