stuurbekrachtiging hapert bij warme motor na vervangen pomp
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een tijd geleden is de stuurbekrachtigingspomp van mijn 945 uit 1994 (benzine / lpg automaat ) stuk gegaan. De pomp is toen vervangen voor een ruil exemplaar (niet nieuw). Sindsdien hapert de stuurbekrachtiging als de auto warm wordt.... De garage vertelde me dat de lucht nog uit de leidingen moet na het vervangen, waardoor de stuurbekrachtiging in het begin nog raar kon doen maar nu duurt het wel heel lang want het is al zeker 2 maanden geleden....
Symptomen:
Als de auto koud is stuurt hij goed. Alleen als de auto echt stil staat wil het nog wel eens zwaar gaan. Als de auto warm begint te worden, onstaat er een blokkade vanuit de middenpositie. Als ik dan naar links of rechts wil sturen, moet ik eerst over een zeer zwaar sturend punt heen (net uit het midden) en pas als ik over dat punt heen ben, stuurt de auto weer goed. Na een aantal km rechtdoor, moet je weer over dit punt heen... Dit gaat soms zo zwaar dat ik echt met 2 handen aan het stuur moet trekken. Als ik over het punt heen ben is er niks meer aan de hand. Het probleem wordt erger naarmate de auto warm wordt. Soms heb ik het idee dat het ook toerental afhankelijk is omdat rotondes (laag in toerental) soms extra zwaar gaan. Ik wil het graag oplossen want dit levert mogelijk onveilige situaties op.
Denken jullie dat ik nu gewoon een slechte stuurbekrachtigingspomp in de auto heb zitten of zou het stuk gaan van de vorige pomp de hele stuurinrichting beschadigd hebben?
Ik hoor graag wat jullie ervan denken. Alvast bedankt! Groeten, Arn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik las het probleem met stuurbekrachtiging. Heb zelf een aantal volvo's in onderhoud , en 2 daarvan vertoonden dezelfde symtomen. Ik heb toen de terugvoerslang van het resevoir gehaald en de motor laten draaien en constant nieuwe atf olie erin gegooid zodat er compleet nieuwe olie in het hele systeem zat, daarna was het probleem verholpen. Het koste wel 4 liter atf olie.
Gr. Henk
- André Struis
- Nieuw lid
-
Hoor je lucht blazen/ontsnappen, gaatje boren door het klepje in de dop (niet door en door)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je tijdens het draaien van de motor nu iemand anders eens het stuur geheel van links naar rechts en weer terug laat draaien dan mag er geen onderbreking zitten in de olie-retour.
Uiteraard moet ook de V-riem die de pomp aandrijft netjes op spanning staan want een slippende V-riem betekend minder/geen bekrachtiging.
De bekrachtigingpomp heeft als enige functie om druk te zetten op het hydraulisch circuit van het stuurhuis. De regeling van de bekrachtiging gebeurt in het stuurhuis zelf d.m.v. klepjes. Als daar b.v. een van kapot is dan kan het voorkomen dat het sturen naar bv links wel is bekrachtigd maar het sturen naar rechts niet...!
Oplossing: ander stuurhuis. (dat was de oplossing voor een 780 waar ik ooit aan gesleuteld heb.)
Je hoort trouwens bij het vullen van het systeem het stuur enkele keren rustig van lock tot lock te verdraaien en weer terug. Dit helpt bij het ontluchten van het systeem. Met name de hydraulische kanalen in het stuurhuis zelf.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoals al door iemand anders werd gezegd: Goed spoelen met schone ATF. Er is ook speciale flush en additief verkrijgbaar (Forte). Over de werking ervan ben ik niet bekend.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heel erg bedankt voor alle reacties en iedeeen!!!! Hier kan ik wel even mee vooruit
Groeten, arn
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is voornamelijk de eerste keer. Daarna gaat het steeds beter. Als ik vervolgens weer een tijd rechtdoor rijd is het wel weer slechter...henk 940LPT schreef : Als je éénmaal door het zware middenpunt heen bent en je gaat vrijwel meteen daarna er weer doorheen (zoals rechts een rotonde op, dan links om op de rotonde te rijden en dan weer rechts om eraf te gaan), gaat het dan elke keer zwaar door het middenpunt ? Of alleen de eerste keer ?
Groet, Arn