tussenasrubber vervangen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2009 10:49 #1073206 door V700 register
tussenasrubber vervangen is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
 Sinds ik mijn 740 rijd hoor ik bij uitrijden in z'n vrij een soort bonkend/klapperend geluid onder de auto vandaan komen. gisteren er onder gelegen, ik had zelf het idee dat het aan het ophangrubber van de vernellingsbak zou liggen. Die had ik op voorhand dan ook al besteld. Blijkt dus niet de oorzaak. oorzaak is de tussenasrubber. daar zit nogal wat speling in, en deze moet dus worden vervangen. Daar heb ik een paar vragen over.
1- is dat te doen zonder brug? ik moet het gewoon aan de straat doen op een paar as-steunen. is dat te doen? en zo ja hoe? moet de hele tussenas er onder uit, of is losnemen aan een zijde voldoende?
2- welk type tussenasruber moet ik gebruiken. ik heb even op de site van nordicar geneusd, en kom daar twee typen tegen: <h3 class="itemTitle"><a href=" www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=p...amp;products_id=2262 ">Tussenas rubber: 700 85-, 900, As ? 50.8mmof

www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=p...amp;products_id=2119 ">Tussenasrubber: 740 760 -88, voorste as ?44,5mm

3- kan ik volstaan met het vervangen van alleen het rubber, of is het verstandig/noodzakelijk om ook de bijbehorende lager en ringen te vervangen.

het gaat om een 740 estate uit 89, modeljaar '88, kenteken xd-20-fd

groet, Lennert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2009 11:08 #1232085 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic brug
Nu heb ik onlangs bij Timen mijn tussenaslager (laten) vervangen. De tussenas moet er tussenuit, met als reden dat je anders met geen mogelijkheid het oude lager eraf krijgt, en het nieuwe erop. Afhankelijk van de hoogte van je assteunen zou dit misschien nog te doen zijn op staat, het lijkt me echter geen pretje. Je moet alle aansluitingen tussen Hardyschijf en achterste asgedeelte goed markeren, zodat je zeker weet dat je de as met het nieuwe lager weer precies op dezelfde plek aansluit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2009 15:19 #1232666 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Leonardus. Ik herken de
Hoi Leonardus. Ik herken de symptomen en heb om die reden ook het tussenasrubber vervangen... nu geen problemen meer. 
Heb je wat meer info? Motor / type versnellingsbak? dan kunnen we ja wat  beter helpen denk ik. Je kunt het beste de boel bij Wytze Broerse (ook op dit forum) bestellen: deze geeft de keus tussen twee rubbers incl lagers (en is ook goedkoopst), maar dit hangt af van jouw configuatie. je kunt het beste eens in VADIS duiken om wat uitzoekwerk te doen. het is het beste om het geheel (rubber en lager) in een keer te vervangen.
Vervangen is een peuleschil (mits je baksteun niet is verbogen zoals bij mij het geval was) maar is wel het handigst te doen op een brug. Woon je in de buurt van utrecht? ( www.doehetzelfgarage.nl ). Wel opleten dat je de boel niet laat stuiteren, niet goed voor je hoofd of de onderdelen. zo hebben wij het boij mijn 945 gedaan. 
1. voorste as losmaken van Hardy-schijf (grote rubberen schijf tussen versnellingsbak en voorste As-deel) ... ff markeren hoe hij zat zodat je hem precies goed weer terug zet.
2. schijf de as naar achter (zit iets speling in) en leg hem op een steun
3. haal de plaat los waarop het asrubber rust, (je kun de plaat nog even op het rubber laten zitten of ook meteen demonteren. Bankschroef is hier wel handig dus lekker laten zitten
4. schuif de voorste as met asrubber en al los van de achterste as. Markeer ook hier de boel goed zodat je de twee asdelen weer op dezelfde manier in elkaar schuift.
5. zet de as in een bankschroef (altijd voorzichtig zijn met dingen vastknellen) en haal het rubber met daarin het lager los. Dit kan je met grof geweld doen, of met beleid. Gebruik een juiste maat hout en tick voorzichtig op het rubber om de boel lost te krijgen. Duurt ff, maar beter voorzichtig zijn dan lomp. Let wel op: het lager zit tussen twee stalen ringen aan weerskanten van het lager. Sla deze niet kappot want je hebt ze nog nodig. Tik dus zo veel mogelijk op het rubber tot je genoeg ruimte hebt om op het lager zelf te slaan. de schijf aan de andere kant wipt op gegeven mogment vanzelf los.  Let even op hoe het rubber op de as zit zodat je de nieuwe ook weer juist op de as zet. 
6. als de boel los is, het nieuwe lager in het nieuwe rubber persen. Een pers helpt maar dit kan ook met wat vet en handkracht.
7. pers de  nieuwe lager+rubber op de as. het help als je een buis met de juist diameter gebruikt om het lager om de as te persen. Wederom, het gebruik van wat hout en zacht tikjes is genoeg. 
8. schuif de eerder losgekomen ring weer op zijn plek.
9. schuif de voorste as weer om de achterste as heen (let op de markering die je eerder hebt gemaakt) plaats het voorste asdeel weer op de hardy schijf. Hier kan wat kracht voor nodig zijn. let op de eerder gezette markeringen.
10. zet de plaat waarop de tussenasrubber rust weer op zijn plek. Let op dat het rubber wel goed recht wordt vastgeschroeft.
Het kan helpen om de baksteun los te halen van de vernellingsbak: dan kan je wat makkelijker sleutelen. Let dan wel op dat je een steun onder de vesnellingsbak zet! goede zet om meteen het bakrubber te vervangen. 
Dat was hem. Binnen kort gaan we het geintje weer doen bij de nieuwe 945 van mijn broer...
Veel succes 
Groeten,
Niels 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2009 15:58 #1232669 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niels,

zeyst78 schreef : Tik dus zo veel mogelijk op het rubber tot je genoeg ruimte hebt om op het lager zelf te slaan.

Of je hebt veel geluk gehad of ik al 2 keer zware pech Het lager wilde zich bij mij van geen kanten lossen. En ook het rubber was niet te doen. Heb al 2 maal een cardanaslager en rubber vervangen maar het lager ging er bij mij niet vanzelf af na een uur kloppen prutsen en kruipolie. Ik was het echt zat dus dan maar gewoon het lager doorgezaagd, dat duurde een paar minuten. De laatste keer (derde keer dus) gewoon alles maar meteen doorgezaagd. Wel natuurlijk netjes zagen zodat dat je niks onbedoeld meeneemt.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2009 21:30 #1232699 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb ook de flex in het
Ik heb ook de flex in het geheel gezet, wel opletten dat je niet in de as zelf komt met de flex. Laatste stukje met de handzaag of iets dergelijks.
Groet,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2009 21:37 #1232700 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic moed, beleid,
En trouw... met zachte tikjes bedoel ik meer "met beleid" tikken dan er rücksightloss op los te rammen. duurde wel poosje, maar was net als met het zwaard in de steen. zorgen dat je de tikken "symetrisch" (kan dat in het rond?) verdeeld. En wellicht ook geluk gehad... anyway... rolt weer als een zonnetje! 
Groetens 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2009 12:52 #1232755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vaassen
Ik ga de 31e langs bij Timen. Die heeft een brug en de juiste onderdelen bij huis.
Ik probeer tegelijk ook het versnellingsbakrubber te vervangen.
&#160;
Groeten, Lennert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2009 09:55 #1234175 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic opgelost
Zo, de 31e langsgeweest bij Timen. Daar de auto op de brug gezet en samen de boel losgehaald en vervangen. Toen we klaar waren voelde timen nog een keer aan de wielen...speling. ik had tijdens het rijden al gemerkt dat ie wat bonkig was, dus ik ging uit van versleten fuse's. die bleken he dus niet te zijn. Speling in beide kogels van de spoorstangen. Het was inmiddels al wat later op de avond, dus dat konden we niet gelijk meer aanpakken. Woensdag thuis geprobeerd om de spoorstangen los te draaien, maar geen beweging in te krijgen. Dus vrijdagmiddag maar weer bij Timen langs. auto op de brug gezet en met het gereedschap van Timen ging rechts vrij snel los. Links met geen mogelijkheid. Uiteindelijk de moer van de stuurkogel eraf geslepen en die ook maar vervangen. Sporing ingeregeld en een testrid gemaakt. Op de terugweg over de A28 nog even geprobeerd of dat ook zo is als je wat sneller rijdt. Wat een verschil. Het stuur trilt niet meer, staat recht, maakt minder herrie.  Timen bedankt!

Lennert

Moderators: Jerry Stam