Automaat olie verversen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 15:20 #1072858 door V700 register
Automaat olie verversen is gemaakt door V700 register
Hallo Allemaal,
Ondanks dat de volvogarage mij heeft gezegt dat de olie licht vervuild is vind ik hem erg bruin of donkerrood.
Advies was niets aandoen de olie is kostebaar.
Vanalles gelezen over flushen en dat het niet moeilijk is.
Het gaat om een volvo960 2.5 Bj 1996, uiteraard een automaat 
Maar als ik alleen de de de aftapbout los draai en laat er 3 liter uitlopen is dit 40 % van de inhoud van de bak (totaal 7,5L)
Mengt de oude en de nieuwe olie zich op zeg b.v 500 km zodat alles weer homogeen is?
Als dat zo is herhaal ik deze actie nog een keer, dan gooi ik welliswaar 40% van de nieuwe olie weg maar ook weer 40% oude olie.
Met resultaat dat ik na twee keer voor 84% de olie heb ververst, kan natuurlijk nog eenkeer maar in verhouding gooi je steets meer nieuwe olie mee weg.
Als ik nog een derde keer dit doe zit ik op iets meer als 90 % nieuwe olie en dat met 9 liter nieuwe, of maak ik een telfout?
Welke olie kan ik het beste gebruiken voor dit te doen?
Ik heb een vacuumsysteem om het oliecarter leeg te trekken via de peilstok en de olie op te vangen, mag ik dit ook met de automaat doen?
kan tegen alle soorten olie
Dat moet toch voldoende zijn voor wat de volvo garage aangeeft dat het eigenlijk niet nodig is.
dingen los draaien aan de automaat begin ik liever niet aan, dicht is dicht en laat ik liever dicht.
Groet Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 17:08 #1229903 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic flushen
Als je zoekt op de term flushen kom je wel een aantal topics tegen waarin dit uitgebreid wordt behandeld.
Volgens mij wacht jouw volvogarage liever tot ze je een nieuwe automaat kunnen verkopen. Automaatolie verversen is wel nodig!

gr. Bouke 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 17:09 #1229904 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat is kostbaar.............

canvas schreef : Advies was niets aandoen de olie is kostbaar.

Mooi advies! wat kost je meer? een paar liter olie of een revisiebak? Dit even los van de km-stand, want die geef je niet aan.
Bak gewoon flushen als de olie roodbruin/bruin is (stinkt?) en al de nodige km achter de kiezen heeft.
Qua schakelen krijg je er een "nieuwe bak"  voor terug.

Groet,
Erik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 19:03 #1229913 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad mooi advies was mijn gedachte ook

VErik schreef :

canvas schreef : Advies was niets aandoen de olie is kostbaar.

Mooi advies! wat kost je meer? een paar liter olie of een revisiebak? Dit even los van de km-stand, want die geef je niet aan.
Bak gewoon flushen als de olie roodbruin/bruin is (stinkt?) en al de nodige km achter de kiezen heeft.
Qua schakelen krijg je er een "nieuwe bak"  voor terug.

Groet,
Erik

Dat dacht ik dus ook, vond de olie erg bruin maar ruikt niet.
Kmstand is 173.000 en verwacht dat dit gewoon de eerste olie is.
Maar mijn aanname van het verversen gaat werken??

Gr Paul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 20:13 #1229923 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarschijnlijk niet.............
omdat je feitelijk hetzelfde doet als aftappen via de plug.
Van onder of van boven eruit zal ik maar zeggen.
Het flushen is niet moeilijk en er is voldoende te vinden met de zoekfunctie. Het is ook het beste om te doen na 173000 km.
Een paar slangen, verloopje, een trechter en een paar extra handen. Meer is het niet behalve de nieuwe olie.

Suc6,
Erik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 21:18 #1229932 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geur
[/quote] Bak gewoon flushen als de olie roodbruin/bruin is (stinkt?)
[/quote]
Ook verse ATF ruikt niet naar bloemen. Er zit een (naar mijn beleving) lichte ammonia geur aan verse ATF.
Oude/verbrande ATF heeft dan ook echt een "verbrande" lucht (stinkt),maar goed dit is subjectief.
Gewoon spoelen,is het devies. Zelf heb ik dit 2 x binnen korte tijd gedaan, en is heel eenvoudig te doen (ook zonder een extra paar handjes).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 23:02 #1229954 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jongens,
er is al zo veel geschreven over olieverversen voor een automatsche transmissie. Er mogen volgens mij geen vragen meer openstaan.
Laatse posting van mijn kant omtrent oliewissel van een automaat:
1: U hebt een hydraulisch biediende versnellingsbak. De olie wordt lokaal zeer, ZEER heet en dient om de 40.000km te worden vervangen. Waarom? Omdat de olie deels verbrandt. Het hydraulische kleppenhuis van een automaat is een juweeltje van techniek dat vertrouwt op de soepele werking van kleppen, veren, zuigertjes enz zonder lekkage, vastzitten of enige vorm van stroefheid van het mechaniek. Hete verbrandde olie verliest zijn bedoelde werking en vormt koolafzetting, krassen en slijtage in het mechaniek deels door de harde koolstofdeeltjes, deels door de verminderde werking van de oliefilm (wrijving tussen metaal dus). Bovendien tast verbrandde olie kunststof keerringen aan in de zuigertjes gebruikt in het mechaniek. Dit kunnen zuren zijn, alcoholen, benzenen, noem maar op die zich vormen bij sterk verhitten van olie (dit laatste heb ik mij laten vertellen van een kennis in de chemie (DSM)).
2: Aftappen is niet genoeg om de olie te doen verversen. Spoelen van de automaat is de enige en nogmaals, de enige oplossing. Dit vraagt normaal tussen de 12 en 15 liter olie maar is de enige methode om de transmissie van nieuwe olie te voorzien. Alleen aftappen kan wel, maar ik schat dat dat misschien wel 50 liter olie gaat kosten voordat de olie dan geheel ververst is na al die verdunningen. Verdunnen met verse olie gaat steeds langzamer en ten koste van de nieuwe olie.
3: Meest belangrijke: verwaarloos de olieverversing niet. Het kan u een dure revisie in de wacht slepen als de olie lang niet is ververst; al het motorvermogen wordt, en dat zijn heel veel kW's, overgedragen middels de olie in de koppelomvormer. Dat is niet niks! En daarbij komt nog bovenop, de lokale warmteontwikkeling tijdens de slip van de rembanden bij schakelen. Genoemde adviezen onder punt 1 en 2 blijven overeind staan en vatten alles met punt 3 samen. Een oliewissel van een automaat "kost" veel olie, voor zover je van kosten kunt spreken, want het is de enige manier om de de automaat van verse olie te voorzien. Je kunt dit heel makkelijk zelf zien of controleren door de procedure gewoon uit te voeren... Bezuinigen op de de olieverversing hebben geen effect, er blijft dan altijd (heel veel) verbrandde olie achter in de automaat. Net zoals je olie probeert te verversen door de motorolie op pijl zou houden middels regelmatig bijvullen van een beetje olie.
Procedures omtrent spoelen van een automaat kun je vinden op deze site.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 10:13 #1229981 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duidelijk
mijn rekensom gaat niet werken omdat er dus teveel olie in de automaat blijft hangen.
zal daarom de olie ververs methode zoals hier beschreven binnenkort gaan uitvoeren.
<a href="/node/8323"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/8323
Zit onder elke 960 automaat een AW30-43 bak??
Dan is dexton IIE te gebruiken.
&#160;
Gr Paul
&#160;
&#160;

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 11:17 #1229987 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic Dexron IIe-dexron III
Dexron IIe is vervangen door dexron IIIf meen ik. Overigens zou ik ook altijd de transmisie carter pan loshalen aanwezige sludge verwijderen, magneetjes schoonmaken en zeeffilter vervangen. Zo heb je het langste plezier van je dure nieuwe ATF en waarschijnkijk heb je minder nodig bij het flushen. Maar ik ben wellicht de enige op dit forum die het zo doet.
Groet Martin

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 11:19 #1229989 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic nee hoor
let alleen ff op bij het terugzetten van je carterpan dat je er niet teveel vloeibare pakking op doet die in je carter wordt geduwd. Is ook niet echt fijn voor de bak.

gr. Bouke 

Moderators: Jerry Stam