achteras overbrengings-verhoudingen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kan iemand mij vertellen met welke overbrengingsverhoudingen er starre achterassen geleverd zijn in Nederland ??
Het gaat dus over de assen "DANA30" bij volvo bekend onder 1030 / 1031 / 1041
Ik wil namelijk graag een as met een kleiner getal dan 3,54:1 (voor mijn 240 diesel)
Nu is dus eigenkijk mijn vraag of er ook assen onder de 700/900 zitten met een verhouding van 3,15:1 of 3,31:1
Dat de as niet "zomaar" onder een 200 zal passen geloof ik graag maar ik schuw enige verbouwing niet .....
O ja, mocht iemand de "spoorbreedte achter" zo uit de mouw kunnen schudden hoor ik dat ook graag.
alvast hartelijk bedankt voor de evt. antwoorden! (ook aanbiedingen van 3,15 / 3,31 assen zijn evt. welkom)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Heb in het verleden eens een lijstje gehad in het kader van het vervangen van de achteras. Dus de starre achterasen hebben inderdaad een 3,15:1 en een 3,31:1.240diesel schreef : Hallo allen,
Kan iemand mij vertellen met welke overbrengingsverhoudingen er starre achterassen geleverd zijn in Nederland ??
Het gaat dus over de assen "DANA30" bij volvo bekend onder 1030 / 1031 / 1041
Ik wil namelijk graag een as met een kleiner getal dan 3,54:1 (voor mijn 240 diesel)
Nu is dus eigenkijk mijn vraag of er ook assen onder de 700/900 zitten met een verhouding van 3,15:1 of 3,31:1
Dat de as niet "zomaar" onder een 200 zal passen geloof ik graag maar ik schuw enige verbouwing niet .....
O ja, mocht iemand de "spoorbreedte achter" zo uit de mouw kunnen schudden hoor ik dat ook graag.
alvast hartelijk bedankt voor de evt. antwoorden! (ook aanbiedingen van 3,15 / 3,31 assen zijn evt. welkom)
Ik heb zelf een 3,73:1, maar wellicht in de toekomst veranderen naar een 3,31:1
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je kunt toch uit een as van een 7/9 serie alleen het differentieel gebruiken en dit in je huidige 240 as plaatsen? Dan zou je niets hoeven aan te passen aan een 7/9 serie as.
Een 7/9 serie as is wel breder geloof ik, maar misschien wil je dat juist? Een 240 staat achter niet zo breed op zijn poten.
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
wat toename van spoorbreedte betreft; dat zou inderdaad wel wenselijk zijn binnen de grenzen van het rdelijke (en de apk)
ik ben me ook nog aan het oriënteren in de jeep-wereld, daar is de DANA 30 ook gemeengoed, ik heb zelfs al overbrengingen van 3,07:1 gezien!
alleen het beroerde is dat de vooras op z'n kop ligt als het ware, er wordt dan over "reverse ring and pinion" gesproken.
bedankt voor jullie reaties!
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Een 3,31 is zeer zeldzaam in de 700. Ik geloof alleen in zeer vroege 740/760 met turbo.
laatst heb ik geprobeerd een lijstje samen te stellen welke achteras in welke auto zit vaanuit de owner manuals.
Betrouwbaar is het niet maar ziet er ongeveer zo uit:
bak diff Turbo AW71 3,73 nonturbo AW71 4,1 turbo M46 3,31 nonturbo M46 3,54 turbo m47 3,31 nonturbo m47 3,54 turbo M90 3,31 nonturbo M90 3,54 16V M46 4,1 16V AW72 4,1 ZF 3,91 D24 M47 3,73 D24TIC M46 3,73 D24TIC ZF 3,54
- V700 register
- Nieuw lid
-
over niet helemaal betrouwbaar gesproken;leg eens een greenbook (VOLVO werkplaatshandboek) naast een Olieslager/Haynes of whatever en je verbaast je soms al over de verschillen..........
als het er echt op aan komt doe ik toch altijd even een dubbel-check of triple-check etc.
bedankt!
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
zo'n kastje kost een paar stuivers maar dan heb je ook wat.