Beslagen ruiten (hoe kan het??) in een 940 met goedwerkende? ECC

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 22:29 #1072749 door V700 register
Dank voor de reacties. Probleem gevonden! Helaas: koelvloeistof lekkage (klein beetje vooralsnog) bij de passagierszijde op/ naast de vloermat. Doet zich nu echt voor. Eerst maar even een leakstopper erin gegooid, maar dat gaat natuurlijk op lange termijn niet werken.
 Iemand ervaring met de oplossingen? Welke bedrijven doen dit goed? Estate-services? Zonder uitbouw van eea zal niet te zeggen zijn of het een kachelkraan is (ecc) of wat anders.. Ik heb een dergelijke reparatie ooit bij een 960 estate gezien en dat was een drama (qua benodigde arbeidstijd)...
Sinds enkele weken heb ik, alleen bij het huidige regenachtige en vochtige weer last van beslagen ruiten in mijn 940 uit 96 met ECC. Alle roosters zijn gewoon open en de blower functioneert normaal. Bij de voetenzijde aan de bestuurderskant zit een rooster, maar geen hendel om de klep open of dicht te zetten. rechtsvoor heb ik geen ventilatierooster aan de voetenkant.
Voorheen deed dit probleem zich nooit voor. De ecc airco werkt altijd en staat standaard in de stand automaat. Alleen met heel veel moeite op maximaal defrost op de ruiten krijg ik de boel een beetje schoon.  In de auto is alles droog (de matten).
 Raar toch, met z' on goed verwarming en ventilatiesysteem?? Kan de paravan verstopt zitten ?  of zijn mijn deurrubbers ineens versleten? Komt er voldoende lucht in de auto? Wel gemerkt dat de ventilatieroosters helemaal achterin voor de achterste zijruiten in de laadruimte geen warmte of lucht produceren.. De binnenkant van de ruiten al schoongemaakt met Glasreiniger, maar dat biedt weinig soelaas. Ik zit in mijn eentje in de wagen, geen hond, en geen natte jassen achterin o.i.d. ;-)
 Gr Jasper

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 22:55 #1229276 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic voorruitontwaseming
ventilator op automatisch, andere knop op voorruit ontwaseming. dan zal je zie dat de ECC (blauwe lampje) ook aan gaat. Deze droogt dan de lucht in de auto en de voorruit wordt echt snel wasemvrij.  Als er echter iets met de kleppen en/of de bedieningsbalgen kapot is onder het dashboard dan ben je verder van huis...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 23:31 #1229283 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic glasreiniger
Ben zelf niet zo weg van glasreiniger, het laat vaak een blauwige waas achter. Weet ook niet of het helpt tegen condensvorming. Probeer het anders eens met lauw water met een scheut spiritus en een zeemleer. De ruimte onder de vloer, achter de wielkasten ook droog ? Volgens mij zit daar ook een afvoer...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 23:42 #1229287 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vacuumbediening.........

JanV schreef : Als er echter iets met de kleppen en/of de bedieningsbalgen kapot is onder het dashboard dan ben je verder van huis...

Ik ben bang dat Jan het wel eens bij het rechte eind kon hebben.
Ook al omdat het zich sinds kort voordoet en er geen lucht, achterin althans, verzet wordt. De buitentemperatuur is al langere tijd laag.
Zijn alle vacuumslangen/aansluitingen aan het spuitstuk in orde? en verder.........?

Groet,
Erik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 08:29 #1229309 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic buitentemperatuur
Als je hem op 'warm' zet en je ruikt een lichte zurige lucht (koelvloeistof), kan het ook zijn dat je kachelradiateur lekt (soms ruik je dit ook niet). Dit verklaart ook waarom het wel lukt met de stand op maximaal-koud.
Maar, wellicht kan dit ook in combinatie met niet al te schone ramen:
Volgens mij is het de afgelopen weken telkens vrij koud geweest. Als de buitentemperatuur richting nul gaat, werkt de airco(pomp) niet omdat deze anders bevriest. Ik heb hier ook wel eens gelezen dat hij zelfs niet aanslaat als het buiten rond de 5 graden is. Dat verklaart wellicht, in combinatie met het vochtige weer, waarom de boel niet zo droog wordt als je gewend bent.
De afgelopen winter heb ik een krukdroge auto gehad en het valt mij de afgelopen weken ook op dat de achterruiten, vooral aan de bestuurderszijde, langer vochtig blijven, soms wel een uur. De voorruit moet toch echt vrij snel ontwasemd zijn, met en zonder werkende airco.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 09:25 #1229311 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
Volgens mij doet de airco het inderdaad niet bij lagere temperaturen, echter wordt de lucht bij ontwasemen wel via de luchtdroger geleid.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 10:19 #1229316 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic droog

henk 940LPT schreef : Volgens mij doet de airco het inderdaad niet bij lagere temperaturen, echter wordt de lucht bij ontwasemen wel via de luchtdroger geleid.

Volgens mijn wordt er alleen vocht aan de lucht onttrokken als het gehele aircoproces werkt; dus als de airco(pomp/compressor) werkt.
Een ontvochtiger voert condensdruppeltjes af, die ontstaan tijdens het afkoelen van de lucht. De lucht die via de airco instroomt bevat dan minder waterdamp.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 10:35 #1229318 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier ook
Ik heb in onze 940 ook hetzelfde probleem.
Diverse keren de wagen nagelopen, alles droog, geen lekkage etc.
Het enig wat ik kan verzinnen is dat door de relatief korte stukken en het niet gebruiken van de airco (i.v.m. de lage temperatuur, hij staat gewoon op auto) de wagen niet goed droogt.
Je brengt met vochtige kleding en je adem vocht in de wagen, als de boel een beetje warm wordt verdampt dat, als de temp afkoelt als de wagen stilstaat dan condenseert dat en dat duurt dan weer even om weg te werken met de aanjager.
Als ik een flink eind heb gereden met de verwarming iets hoger als gebruiklijk, 22 i.p.v. 21 dan is het de dagen erna een stuk minder maar daarna komt het weer terug.
Ik merk hetzelfs bij het ontdooien van de voorruit. Als de ruit bevroren is zit er niets van conends aan de binnenkant, als ik dan de ruit insproei met ritontdooier en de ruit daarna droogtrek is hij helemaal beslagen aan de binnenkant, dit is voor mij een teken dat door het intdooien van het ijs (wat warmte kost en dus uit de ruit gehaald wordt die daardoor afkoelt) en de bijbehorende afkoeling er toch nog genoeg vocht in de lucht in de auto zit om te beslaan.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 11:07 #1229320 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ontwasemen
Zet de keuze schakelaar op defrost en de andere op automaat en kijk onder de motorkap of de aircopomp aanslaat, dan weet je meer.
Doe dit 's middags wanneeer de motor en interieur warm is, dan zal de temspchakeling van +5 er niet zo snel tussen komen.
De roostertjes in de achterbak zijn voor afvoer van lucht, niet voor verwarming.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 12:15 #1229327 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Controleer
inderdaad of de pomp aanslaat in de stand Defrost of op de voorruit ontwaseming.
Denk aan het feit dat een aircopomp NIET inkomt als de temperaturen lager zijn dan een graad of vier.
In de kachelunit bevind zich de verdamper, hier verdampt het koudemiddel zich en ontrekt hierbij warmte uit de verdamper en directe omgeving.
Hierna wordt de koude lucht weer op de juiste temperatuur gebracht door bijmenging van warme lucht uit de kachelradiator.
In de zomer is dit bijmengen niet nodig, dan willen we lekker koude lucht. Overigens wordt door het afkoelen van de lucht de vochtigheid in deze lucht minder, Je ziet dit gedeeltelijk terug aan de condensafvoer van je airco(verdamper) Door de lucht hierna weer op te warmen krijg je droge(re) lucht die de beslagen ramen snel zal ontwasemen.
Dat betekend dat als de aircopomp niet draait door welke rede dan ook de lucht ook niet "gedroogd" wordt.
succes met zoeken naar de storing.

Moderators: Jerry Stam