CBV membraan Mitsubishi turbo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2009 23:39 #1072722 door V700 register
CBV membraan Mitsubishi turbo is gemaakt door V700 register
Hallo medeliefhebbers,
Graag jullie idee over het volgende mogelijke probleem. Het gaat om een '98er lpt automaat.Ik merk sinds kort dat, wanneer ik tijdens of na een inhaalactie van het gas afga, de motor een soort "bonk" laat voelen.
Ik verdenk de cbv van de turbo.  Ik heb sinds kort een mbc gemonteerd, daarvoor nooit iets gemerkt.
Klopt het dat wanneer het membraan van de cbv lek is deze niet meer opend?
Omdat het een automaat is en tot voor kort op max. 0.35 bar boost draaide, kan ik mij voorstellen dat de cbv niet veel te doen gehad heeft en niet goed meer werkt.
Als e.e.a. herkenbaar is dan hoor ik het graag.

Groet,
Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 01:29 #1229150 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als een cbv kapot is hoor je
als een cbv kapot is hoor je deze als ie bij ineens gas los laten niet afblaast maar een soort van gaat futteren
dus ipv in 1 keer afblazen zeg maar in 3x...
verder merk je het dat als je volgas geeft in de neutraal dat ie dan al afblaast zonder je gas los te laten
het zijn maar 3 boutjes dus als je deze even los draait zie je het snel genoeg
het komt bijna niet voor moet ik er wel bij zeggen 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 14:26 #1229191 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CBV........

arjenT5 schreef : als een cbv kapot is hoor je deze als ie bij ineens gas los laten niet afblaast maar een soort van gaat futteren
dus ipv in 1 keer afblazen zeg maar in 3x...
verder merk je het dat als je volgas geeft in de neutraal dat ie dan al afblaast zonder je gas los te laten

Is het afblazen normaal hoorbaar.........ook bij een automaat?

Bedoel je tegen de veerdruk in? Dan zou ik onder normale omstandigheden toch problemen moeten hebben met de drukopbouw en dat heb ik niet.

Groet,
Erik

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 15:34 #1229200 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic zachtjes
Normaalgesproken is dit zachtjes hoorbaar, met een leeg luchtfilterhuis erg duidelijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 19:25 #1229248 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vacuum slangetjes
heb je de staat van je vacuum slangen etc al eens nagekeken?
 En niet tegen de veerdruk in ik bedoel een scheurtje in het membraam 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 22:27 #1229270 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bonk?
een bonk kan nooit van de turbo komen. ook niet van de CBV. als de CBV lekt kan je geen of te weinig boost maken. Een CBV hoort alleen open te gaan bij gas los vanaf hogere toeren. Je kan dan een dumpgeluid horen als de boostlucht ontsnapt.
Wat wel kan is dat de downpijp zich heeft losgewerkt en de montage beugel naar het blok toe is afgebroken. dan kan door het kantelmoment wel eens de downpijp tegen de carrosserie komen. Check eens of de 3 moeren die de downpijp aan de turbo houden nog wel goed vast zitten. En zorg daarbij dat de downpijp niet dicht in de buurt van de carrosserie zit.
Andere mogelijke bonk-bronnen: losse bouten in de achterwielophanging ( die van de alu-kluiven!), losse bouten in de aandrijflijn: aandrijfas aan bak, aandrijfas aan diff.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 23:07 #1229279 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ga zaken nalopen...
Bedankt tot nu toe allemaal.

Jan, het is niet een bonk geluid maar een soort bonk van de motor, het lijkt een kort moment (1 sec) van volledig inhouden wat je ook voelt.
Wanneer je vervolgens weer gas geeft is alles zoals het hoort. Direct al trouwens wanneer van het gas blijft. Geen gekke geluiden of wat dan ook. Blok hangt goed in de rubbers e.d.
Kan een cbv vast zitten? of dat soms doen? vacuum niet in orde en of een defect membraan --->> cbv wordt dan toch door veerdruk (en boost) gesloten gehouden? 
Je hebt dan boost en ogenschijnlijk geen probleem.

Groet,
Erik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 00:23 #1229419 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update.........

JanV schreef : Andere mogelijke bonk-bronnen: losse bouten in de achterwielophanging ( die van de alu-kluiven!), losse bouten in de aandrijflijn: aandrijfas aan bak, aandrijfas aan diff.

Deze "andere bonk-bronnen" ga ik nalopen bij de komende sleuteldag. Moet toch ergens vandaan komen.

Naar aanleiding van de div. reacties ben ik aan de gang gegaan.
Vandaag luchtfilterhuis gedemonteerd en gaten open gemaakt. Zoals al in eerdere topics is aangegeven door o.a. JanV pakt de motor merkbaar beter op en trekt in één streep door naar de 200(+).
De CBV hoor je nu idd afblazen en dat hoor je bij iedere gasklepsluiting. Ook bij kleine veranderingen. Na het openmaken van de gaten in het filterhuis is de boost ook iets hoger.
(180 kPa -->> 185 kPa)
Overigens met het standaard managment. Hieruit blijkt dus dat een B230FK inderdaad door een rietje zuigt.
Wat me nu ook opvalt is dat het lijkt alsof de CBV zo rond de 3000 toeren iets doorlaat.
Dit ga ik verder onderzoeken en wellicht dat de CBV aangepast moet worden n.a.v. de hogere boost na het monteren van de MBC.
Ik heb inmiddels het nodige gelezen over extra shims bij hogere drukken en dat lijkt mij niet meer dan logisch. Maar wanneer jullie.......................

Ik meld me weer.

Groet,
Erik

Moderators: Jerry Stam