Centrale vergrendeling

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2009 20:01 #1072611 door V700 register
Centrale vergrendeling is gemaakt door V700 register
Hoi,
Weet iemand waar de regelunit zit van de CDV in een 940 van '96?
Heeft iemand toevallig ervaring met inbouwen van een aftermarket afstandbediening?
Alvast bedankt!
Gr. Rick. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2009 07:14 #1228650 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
<div align="left">Je had al een nieuw draadje gestart zie ik nu... Er zit niet echt een regelunit in, wel een relais. Wat je doet als je de sleutel in het slot steekt is dat je een schakelaar bedient die het relais naar de massa sluit. Dat is voor het relais het signaal om de andere sloten open dan wel dicht te sturen. Dus in theorie is het zo simpel. In de praktijk is het iets lastiger om dat de meeste 940's in de bestuurdersportier voorzien zijn van zo'n schakelaar maar niet van een motor (omdat je die kant altijd al met de sleutel open doet). Je moet daar dus een motor voor zien te vinden. Je moet maar even zoeken of je dat hier op het forum kunt vinden, maar het scheen dat 960 motortjes het goedkoopst waren, zij het dat de draden te kort zijn. Deurpaneel eraf, motortje vervangen en dan is dat klaar. De draden van de schakelaar lopen via de grote stekker vlakbij de deur (paneeltje voor de deur, links van je voeten) losmaken dan even zoeken. Je pakt daar de draden die van de schakelaar naar het relais lopen en maakt daar een verbinding bij voor de AB regeleenheid. AB eenheid aansluiten aan de plus en aan de massa, en vaak nogmaals de massa. Dan werkt dat ook. Dan kun je nog je knipperlichten mee laten knipperen, er zijn mensen die het afraden ivm makkelijk vinden van de auto door mensen die je sleutel hebben gevonden. Ik zelf vind het prettig om te kunnen zien of ik m wel op slot heb. Als je het paneel bij je voeten los hebt gemaakt lopen er ook draden je dorpel in. Daar zitten 2 bij die naar de knipperlichten (L+R) gaan. Daar kun je de draden van de AB op aansluiten. Zorg er wel voor dat je er diodes tussen hebt (zaten bij mij in het snoer van de aftermarket AB) anders knippert alles als je links of rechts richting aangeeft met de stengel bij het stuur. </div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2009 23:49 #1228714 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmmm
Bedankt voor je uitgebreide en snelle antwoord!
Dus het werkt niet om de regeleenheid van de AB dat relais te laten bedienen???
Ik begbrijp even niet waarom dat extra motortje zo van belang is?
Gr. Rick.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2009 00:08 #1228718 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 9126 456
Hallo Rik

Siddartha schreef : Ik begrijp even niet waarom dat extra motortje zo van belang is?

Dat motortje heb je nodig, omdat je waarschijnlijk ook de bestuurdersdeur met de druk op een knop open en dicht wilt laten gaan. Nu zit daar alleen een schakelaar, die op het verdraaien van de sleutel reageert. Zonder motortje in de bestuurdersdeur, gaan alle deuren behalve de bestuurdersdeur via de AB open. En dat lijkt me niet het doel van de oefening.
Het motortje met ingebouwde schakelaar kost bij de dealer iets van 10 euro of zo. De kabels zijn dan wel te kort, zoals Henk al aangaf, maar voor 10 euro loont het zich niet om een aftermarket-motortje te gaan zoeken. Bestelnummer is 9126 456.
Je zou ook alleen een motortje in kunnen bouwen, maar het motortje is waarschijnlijk duurder dan de 9126 456. En als (de batterij van) je AB het begeeft, werkt de CV helemaal niet meer. De 9126 456 is eigenlijk voor de 960-II en de S90/V90 als ik me niet vergis. Vandaar de voor de andere auto's te korte kabel. Maar eenzelfde originele product voor jouw model auto is waarschijnlijk ook duurder.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2009 07:25 #1228724 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais

Siddartha schreef : Dus het werkt niet om de regeleenheid van de AB dat relais te laten bedienen???

Met de manier die ik beschreef (en ik denk bijna dat iedereen dat hier toepast) bedien je het relais ook. Normaal bedien je het relais ook door de schakelaar in het slot in de deur. Je breekt als het ware in op de draad tussen de schakelaar en het relais. Jij bedoelt meer dat je een extra kabel rechtsstreeks op het relais wilt aansluiten ? Ikzelf heb me suf gezocht om de stekker die naar de alarmeenheid gaat (die ik niet heb, die stekker zou dus vrij zijn) waar 2 pennen gebruikt worden om de CV aan te sturen (normaal gebruikt het alarm dat). Ik kon ze niet vinden, hoewel vanaf '95 het meeste wel voorbedraad is. Mogelijk zijn de aansluitingen op het relais (waar anders de draden naar de alarm eenheid op zitten) nog wel vrij. Maar dan mag/moet je dus wel je hele relais tray eruit trekken en eronder kijken of te zien of er nog wat vrij is. Bovendien had ik er al een aftermarketsetje in zitten wat niet meer werkte (SPAL, italiaanse zooi). Daar was niets meer bij te krijgen en heb ik mijn nieuwe setje op dezelfde manier aangesloten. Het was bij dus al "voorbereid" voor aftermarket.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2009 18:49 #1228782 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic helder
ok, Henk en Mathy, nogmaals bedankt.
Ik ga zo'n motortje aanschaffen kijken of ik het geinstalleerde krijg. Ik neem aan dat ik die te korte kabels wel kan verlengen?
Gr. Rick.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2009 19:28 #1228791 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Wellicht kun je er een stukje draad tussen solderen en dat isoleren met krimpkous. Wat betrouwbaarder dan kroonsteentjes.

Moderators: Jerry Stam