Velgen van een Ford Scorpio onder onze bakstenen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 11:51 #1072466 door V700 register
Hoi,
Zoals iedereen die eens op zoek geweest is naar een setje after market velgen voor onze bakstenen weet, is de combinatie van onze steek en et-waarde nogal zeldzaam (uitgezonderd de 960-II of S/V90), de meeste velgen hebben ofwel een te hoge et waarde, ofwel een verkeerd boutenpatroon.
Nu wil ik onder mijn ouwe dame wel een setje 16" schoenen hebben, maar liefst zonder er de hoofdprijs voor te betalen, en het oog wil natuurlijk ook wat, al hoeven het ook niet de mooiste velgen ter wereld te zijn. Originele velgen die ik mooi vind zijn ofwel maar 15", ofwel niet te vinden, ofwel toch nog redelijk aan de prijs, ofwel aan renovatie toe. Velgen die wel geregeld opduiken vind ik meestal toch niet helemaal bij mijn dame passen.
Originele velgen van andere wagens die het boutenpatroon van onze bakstenen delen, hebben zowat altijd een te hoge ET waarde (jongere volvo's, fords, peugeot, citroen...), maar mijn garagist heeft nu al een tijdje een Ford Scorpio staan die hij gaat slopen, en daar zitten velgjes onder die wel eens zouden mogen herspoten worden, maar wel nog netjes zijn én 16".
Het zijn vijfbouts velgen en aangezien het een Ford is, ben ik vrij zeker dat het steek 5x108 is, maar heeft er iemand een idee of de ET waarde laag genoeg zou zijn? Op het net vind ik namelijk geen wiel-gegevens van een Scorpio...
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 12:03 #1227779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jammer, past niet
Gaat niet passen.
Er zijn 4 dingen belangrijk:Steek, ET en naafdiameter, en uiteraard de afmetingen van de velg(zowel breed als hoogte)
Ford hanteert voor de Scorpio meen ik 63,3mm als naaf en Volvo 940 gebruikt 65,1mmDe steek is gelijk, ET wisselt, meestal te groot.
Als je er een ander merk op wil, kun je beter naar Maserati, Peugeot en Citroen velgen kijken, die passen wel (niet allemaal, maar veel wel)
Deze pagina is denk ik er zinvol om iets meer te weten te komen:<a href="/node/5432"> ET-Waarde: Hoe en wat.</a>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 12:44 #1227791 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic naafdiameter geen ramp, ET echter...
Die naafdiameter is geen ramp, die kan uitgeboord worden indien te klein of voorzien worden van centreerringen indien te groot.De ET waarde is erger, als deze te groot is, is het beter dan te klein, want dat kan namelijk opgelost worden dmv spoorverbreders, alleen 1 probleem: illegaal in België!
Peugeot/Citroen heb ik al bekeken, deze hebben inderdaad een pak wagens met steek 5x108 én de juiste naafdiameter, maar jammer genoeg altijd een te hoge ET waarde (die voor de 960-II en jongere modellen geschikter is).
Mijn garagist had me voorgesteld de wielen eens de passen, het jammere is dat dit dus niet zal lukken als die naafdiameter te klein is. Ik kan natuurlijk wel eens gaan kijken of ik ergens de ET waarde terug vindt op die velg...

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 12:50 #1227793 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic zoeken
je kunt ook hier kijken:
www.onlinecarshop.nl/nl/Velgen/FORD/Scorpio
Naaf diameter staat er echter niet bij. Zodra je gaat aanpassen, wat niet verstandig is, wordt het ook duurder. Kun je beter wachten op Volvo velgen van een sloper eventueel met banden. Kwestie van afwachten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 13:52 #1227802 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanpassen niet zo erg, maar...
Die naafdiameter laten uitboren of voorzien van centreerringen kost heus niet zo veel en wordt bijna altijd gedaan met after market velgen, zolang je niet extreem doet lijkt me daar niets onverstandig aan.
In de veronderstelling dat die site rekening houdt met de ET waarde van de wagen, en niet zo maar een velg die 'past' aansmeert, zal het dus niets worden. De ene reeks scorpio's heeft de juiste steek, maar een te hoge ET, de andere versie heeft zelfs geeneens de juiste steek. Ik weet niet welke reeks die scorpio is van mijn garagist (Ford is niet bepaald een merk die mij interesseert), maar beide reeksen hebben de verkeerde waarden.
De kans bestaat natuurlijk nog altijd dat die velgen van die Scorpio 'de verkeerde' zijn, want er is best wel wat versleuteld aan die wagen (is ook de reden waarom ie gesloopt wordt --&gt; raakt niet meer gekeurd), dus ik ga het alsnog eens bekijken, maar de kans dat er een passende velg onder die scorpio zit is blijkbaar klein.
Wachten op Volvo velgen van een sloper is een optie (banden interesseren mij niet, tenzij er toevallig goeie Vredestein Quatrac's op liggen, iets anders moet ik niet onder mijn wagen), maar ze moeten me natuurlijk ook een beetje aanstaan, en laat ik nu al heel wat passende volvo velgen zien voorbijkomen hebben die me niet 100% aanstonden.
Het liefste van al zou ik de Gemini's hebben die Exeres ook onder zijn 940 heeft zitten. Ze staan zijn wagen prima, de mijne is bijna dezelfde (en zal in de toekomst nog een paar extra gelijkenissen vertonen behalve enkel het model en het kleur) en ze zijn 16", wat mij een ideaal formaat lijkt voor het hele jaar door mee te rijde.
Met 17" velgen vind ik verlaging -wat in belgie niet legaal mogelijk is met de mijne- een must om ze echt mooi te doen uitkomen, bovendien zijn ze minder geschikt voor de winter door het lage profiel dat er op moet en de gevoeligheid aan stoepschade bij een schuiver.15" is niet lelijk, ik vind zelfs mijn originele wieldoppen best aardig, maar de kruiwagen-formaat-banden die er op horen zijn toch echt niet meer van deze tijd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 13:54 #1227804 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Staat erop.

Candisa schreef : Mijn garagist had me voorgesteld de wielen eens de passen, het jammere is dat dit dus niet zal lukken als die naafdiameter te klein is. Ik kan natuurlijk wel eens gaan kijken of ik ergens de ET waarde terug vindt op die velg...

Bij Volvo velgen staat dat inderdaad gewoon op de velg, in mijn geval gewoon als ET25, voorafgegaan door de aanduiding van de velgmaat, ik meen 15x6,5J
De 960 heeft een ET van 43, dat komt wel meer in de buurt van de door Ford gebruikte maten zag ik, de ET25 die ik heb, niet. Hoe het in Belgie zit, weet ik niet, maar inNederland mag je de spoorbreedte niet meer dan 2% verbreden/versmallen.Als je uitgaat van grofweg anderhalve meter, kun je per velg dus 15mm schuiven, vooropgesteld dat het allemaal past qua draaibeweging.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 14:31 #1227808 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spoorbreedte
In België mag de spoorbreedte ook 2% afwijken, maar het is natuurlijk geen zicht als een velg te ver naar binnen staat en spoorverbreders gebruiken om een te hoge ET te corrigeren mag niet, dus ik wacht wel tot er iets voorbij komt dat wel past.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 14:33 #1227809 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Ik weet...
Ik weet nog wel een paar leuk 16" velgen met de juiste ET en steek!
&#160;
GG,
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 15:44 #1227830 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Checken
Volgens mij staan www.fznederland.com/ hier ook naafdiameters van wielen. Maar volgens mij hebben Scorpio's, uit m'n hoofd, 4 gaats velgen, en niet 5 gaats.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 15:45 #1227831 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic V70?
Ik heb ergens gelezen, meen ik, dat V70 velgen van bepaalde bouwjaren in elk geval ook op de latere 940's (ik dacht &gt; 1996) zouden moeten passen.

Moderators: Jerry Stam