volvo 740 handgeschakeld met een b280 kan dat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2009 22:45 #1072417 door V700 register
volvo 740 handgeschakeld met een b280 kan dat? is gemaakt door V700 register
hallo,
Al hoe wel ik vrij 'jong' op deze site ben ben ik al zoon 3 jaar aan het hikken om een 740 waar een 6 cil turbo diezel motor in had gelegen die ik zelf had gedemonteerd, toen was ik 12 jaar oud.                                                                                              Nu zijn we zoon 6 jaar verder heb wel eens waar een andere motor gevonden een 6 cil diezel maar nu ik zo iets zat te kijken op internet wou ik eerst een 2.3 benziene motor er in leggen. Maar na vanavond heb ik gezien dat er ook 780s zijn met een b 280 (de 2.8liter v6 motor) motoren alleen dat zij allemaal automaten en aan gezien dat ik hem neit helemaal standaard wou laten qua pk's wou ik leiver een handgeschakelde versnelings bak alleen pas dat zo zo nee wat is er anders? flenzen? price as? of houd de koppeling dat neit? ik heb geen iedee wat voor type versnelings bak is omdat het type plaatje onvindbaar is. En misschien ook neit zo verkeerd zijn die motoren makkelijk vindbaar voor een redelijke prijs of is dat gewoon bijna onmogenlijk? of heeft er misschien iemand ervaring mee!!
mvg, Pedro Zandbergen
<u>Drive fast ore stay at home!</u>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2009 08:18 #1227493 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heel wat van plan
Je bent heel wat van plan zie ik :).  Volgens mij zijn ze wel met handbak geleverd, de v6'en maar zijn die erg zeldzaam, met welke bakken weet ik zo niet. Er zijn (ook oudere) volvo bakken die tegen de 200pk aan kunnen, bijvoorbeeld achter een B204FT/GT, geleverd in volgens mij de 780 en eerste 960's. Of die weer achter een B280 passen weet ik niet. Dat zou je dus even uit kunnen zoeken.Denk wel dat ze steeds schaarser worden, in ieder geval met een goede staat van onderhoud en documentatie. De beste exemplaren zullen inmiddels wel in auto's van liefhebbers zitten die er niet zoveel mee rijden en er zuinig op zijn. Die motoren komen niet zo snel vrij natuurlijk. Hoewel er in het zuiden voor een paar weken er wel een V6 met 140.000km op MP stond (dacht ik). Meer als 200pk lijkt eigeniljk ook niet haalbaar voor een V6, het kan vast maar niet zonder er veel tijd en geld in te steken in denk ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2009 16:19 #1227543 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic m46
Stel je vind een 760 met handbak dan zit er een m46 achter.Wil een een V6 'ombouwen" van een automaat AW71 naar een M46 dan moet je op zoek naar een andere aandrijfas.en een koppelingshuis.Als je een koppelingshuis hebt dan kan er volgens mij ook een M90 achter.Als ik het fout heb dan zal Philip wel met de juiste oplossing komen Philip is een 760 uit 1983 aan het "verbouwen" een waar kunstwerk.!!!!!!
Maar waarom lepel je er geen V8 in ? het verbruik zal hetzelfde zijn maar het geluid van zo,n V8 vrooommmmm machtig prachtig!
&#160;
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2009 21:10 #1227592 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dankdankdank
Dank voor de comlimenten Henk!
Bij een B28 of B280 heb je geloof ik een andere vooras als de diesels, maar dat is geen probleem om op te lossen. 
Alleen de B28E is geleverd met een M46, een B280 nooit. probleem is dat er geen vliegwielen zijn voor een V6 die geschikt zijn voor de elektronische brandstofinjectie.
Je zou dus wel een B28 met M46 kunnen plaatsen. Een B280 alleen met automaat, of je moet een stand-alone management systeem op de B280 plaatsen (of B28). 
Een M90 heeft (in tegenstelling tot) een m46 geen verwisselbaar koppelingshuis, waardoor er geen M90 bestaat voor de V6 (zowel B28 als B280). Er is een M90 voor de 4 cylinder redblock motoren en een voor de 5/6 cilinder white bloch motoren. (B6254, B6306, T6, T5 en andere 5 cylinders van volvo.
Ik weet niet van welk jaar je 740 is, maar wie weet kun je zonder veel gedoe (mbt papieren) een turbo blok plaatsen. Of idd een dikke V8.. daar zijn wel veel dingen voor te vinden in amerika enzo.
@Henk: Er stsaat geloof ik een renault 25 Turbo blok te koop op marktplaats (PRV). Iets voor jou?
Groet,
Philip 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2009 22:19 #1227602 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kijk..
de echte kenner weet het,!
Nu kijk ik geregeld op marktplaats met de zoek functie V6 turbo maar deze had ik (nog) niet gezien.
Het mooiste is als er nog een Renault 25 omheen zit. maar goed we houden vol !!! (T,is ook gelukt met de Hauser velgen dus....)
Bedankt voor de tip ...
&#160;
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 18:18 #1227857 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hallo,   ik wil jullie
hallo,
&#160;
ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reacties! nu kan ik rustig op zoek en passen en meten
nog maals hartelijk dank!
 mvg, pedro zandbergen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2009 13:48 #1229649 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic of dit?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2009 08:17 #1229735 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Keuren
Ik kan je wel vast vertellen, dat het keuren niet zo'n groot probleem wordt (uiteraard hoort bij zo'n ombouw een cilinder-omkeuring).
Ik ben zelf ooit bezig geweest om een B280/automaat combi in de 940 te leggen, totdat ik een mooie V90 tegenkwam. Het uitzoekwerk kwa keuring en de waarschijnlijkheid dat dat allemaal (op LPG!) goedgekeurd zou gaan worden had ik wel voor elkaar. Waarschijnlijk wordt in het geval van een 1987er uitgegaan van de typegoedkeuring voor een 760 als "te conformeren", dat scheelt je een kostbare keuring.
Overigens: de AW7x automaten kunnen ook best veel vermogen aan: geen reden om voor een handbak te kiezen op die basis. Handbakken achter de V6 zijn alleen in de 264 en vroege 760 geleverd, zoals Philip al zei helaas nooit achter de B280.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2009 14:24 #1229762 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B280E handgeschakeld
Het probleem met ombouw naar handgeschakeld van een B280E is dat er geen pulswiel geleverd is om op het vliegwiel van de koppeling te monteren. Een B28E pakt niet zijn BDP en toerental (RPM) van het vliegwiel af bij een handbak. Koppelingshuis moet over te zetten zijn van een B28E naar een B280E lijkt mij, maar het kan natuurlijk best ietsje anders in elkaar steken, je weet maar nooit. Zo'n pulswiel zou je van een automaat moeten afnemen en deze op 1 of andere manier moeten monteren op het vliegwiel of eentje proberen van een B230F (met LH2.2 jetronic ECU!!) of zo als het past...
Maar tis net wat Willem zegt: waarom zou je een handgeschakelde transmissie willen voor een B280E? Deze blokken (de E uitvoering) zijn best snel en trekken soepel door naar 180km/u en uiteindelijk over de 200 op de teller. Duurt wel even, maar ze gaan over de 200. Een B280F heeft een beduidend lagere top.
Robert 

Moderators: Jerry Stam