hoe twee koelwaterslangen aan elkaar koppelen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 14:12 #1071791 door V700 register
hoe twee koelwaterslangen aan elkaar koppelen? is gemaakt door V700 register
Beste mensen,

Ik wil twee koelwaterslangenrecht aan elkaar koppelen. Nu heb ik het geprobeerd met daartussen een mooi passende 15mm messing waterleidingpijp van ongeveer 8 cm. De slangen aangedraaid met twee slangklemmen. Helaas is dit weer gaan lekken (na bijna een jaar). Vandaag de slangklemmen nog vaster aangedraaid. Het nadeel van zo'n waterleidingpijp is dat er aan elk eind niet een kleine verdikking zit waarachter de slangklem blijft 'haken'.
Helaas kan ik niet het gehele stuk slang vervangen.

Mijn vragen: zijn er speciale rechte koppelbuisjes te koop (waar?)

Of zou het moeten kunnen, een recht stuk leiding met twee slangklemmen?

Alvast bedankt! 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 14:32 #1223974 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1+4
Hoi,

Verzinkte pijp (of Alu) niet te dunne wand.
4 klemmen.

Gr.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 15:31 #1223977 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brezan.
Deze buisjes zijn gewoon bij Brezan te koop, zijn kunstof verbindingstukken met een verdikking wat er voor zorgt dat de slangenklem er niet af schuift,  deze zijn er ook in T stukken en haakse bochten.Ik heb dit gebruikt bij het inbouwen van mijn standkachel en nooit lekkage of wat dan ook gehad.Gr Bart

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 15:58 #1223979 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Andere slangklem
Het pijpje van 15 of 16 mm werkt wel als je een slangklem toepast die rondom klemt. De meeste slangklemmen hebben binnen een verdikking die de slang plaatselijk teveel insnoert. Met die kunststof slangpuntstukken is het ook uitkijken. Deze breken soms spontaan. Dit komt nogal eens voor bij de T-stukken voor de verwarming van de verdamper.
Het beste is toch, verlengstukken of T-stukken van metaal (Messing, Cu  of RVS).  Aluminium wil ook nog weleens wegrotten. Als je het niet lukt heb ik nog wel wat liggen. Ook heb ik nog wel verlengstukken die wat langer zijn dan de standaard. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 18:06 #1224000 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Knelkoppeling

flyingdutchman181 schreef : Het nadeel van zo'n waterleidingpijp is dat er aan elk eind niet een kleine verdikking zit waarachter de slangklem blijft 'haken'.

Los van de tip van 4 slangeklemmen zou je ook een knelkoppeling op het stukje pijp kunnen zetten en goed aandraaien, daarna weer losdraaien en verwijderen, de ring blijft dan zitten en daar kun je de slang achter vastzetten.
Als je de tweede aan de andere kant van het pijpje doet zul je alleen die aantrekmoer eraf moeten zagen, die kun je niet meer naar de eerst kant eraf schuiven..........

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2009 22:46 #1224238 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic fantastisch!
Vooral dat laatste idee! Hartelijk dank

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2009 23:46 #1224246 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic knelringen gebruik ik ook
het idee van snelkoppelingen heb ik ook toegepast.
voor mijn turbodiesel project in de 240 moest ik de watertoevoer van de kachel omleggen.
hiervoor heb ik van 15mm koperen pijp, bochtjes en knelringen een verzetje gemaakt.
een foto kan je vinden op volvolvo (de 200-site) even naar beneden scrollen voor de juiste foto.

<a href=" volvolvo.nl/index.php?option=com_smf&...=30&topic=3795.0 " target="_blank">  volvolvo.nl/index.php?option=com_smf&...=30&topic=3795.0

hoe maak ik eigenlijk een link ?
als je kunt zachtsolderen kan je gewoon losse knelringen kopen die je op de pijpjes soldeerd.
als je een t-stuk wilt maken kan je dat ook mooi solderen.
in de bouwmarkt kan je alle mogelijke verlopen en adapters kopen dus leef je uit...
behalve 15mm heb je ook nog 10, 12, 15, 22, grotere maten bij de vakhandel.(heb ik gebruikt voor dikke radiateurslang haaks om te leggen)

Moderators: Jerry Stam