Nieuwe 945!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 13:20 #1071790 door V700 register
Nieuwe 945! is gemaakt door V700 register
Hoi! net een paar dagen eindelijk trotse eigenaar van een Zweedse tank! een 945 GL (wat er niet op zit kan ook niet vergaan) uit '92 2.0 LPG, en ik ben errug blij! Wat een fantastische Wagen; de ouwe Saab 900i die ik ooit had valt hierbij vegeleken in het niets... hield ik niet in eerste instantie voor mogelijk.
Voor de prijs (1k) en de kilometers (+/-290k met NAP) verwacht ik wel dat er een paar manekmenten zijn; structureel uiteraard in orde ;)
Een aantal zaken die me nu al opvallen:
- Een zoemende opvoerpomp. Althans, er komt een zoemend geluid, enkel wanneer de motor draait, onder mijn achterbank vandaan. De zoem varieert niet met het toerental, maar dipt wel iets als mijn toerental onder de 900 komt;
- ... variërend toerentalen beetje schuddende motor: Dus geheel even doorlichten en mijn vermoeden is dat de CIS-klep gereinigd moet worden, tot mijn vreugd zag ik al aardig wat instructies op het forum staan. Hij loopt zeer onstabiel stationair bij warme motor en het zou niet gek zijn als de CIS klep echt vies is want...
- ... Kleppendekselpakking lekt. De olie vloeit rijkelijk dus ik hou nauwlettend het peil en de temperatuur in de gaten; dit weekend gaat ze open! Maar die olie druppelt op het het uitlaatspruitstuk en dat stinkt me toch!...
- De Kachelventilator afsluiten gaat niet werken want de kachel zit verstopt of de kachelkraan moet bekeken worden waardoor het beetje lauwe warmte dat er door komt met full blast de wagen in geblazen moet anders bevries ik!
Dus, aardig wat kleine dingen op de lijst, maar al het vertouwen dat ik nog lang ga genieten van mijn Zweedse stalen baksteen.
Een aantal vragen aan jullie!
1. Ja, ik ga lid worden ;)
2. Wat is een goede richtprijs voor een opvoerpomp? nieuw, revisie of sloop;
3. Waar kan ik in de regio Utrecht het beste onderdelen halen? Is Aki Stomphorst een goede? Ging ik vaan heen want had 3 x Saab 900 staan;
4. Wie heeft er nog een knipperlicht (oranje + wit) RV liggen? en een benzineklepje (+ophanging) metallic donkerblauw (Kleurnummer even kwijt) over?
5. Hoe kan ik het beste de meldcodes uitlezen? bestaat er iets als een USB kabel en sotware voor de Laptop? of is dit een stao te ver...
Al met al een aardig holistische post! Ik ben benieuwd naar julie reacties en hoop op een langdurig lidmaatshcap van dit forum!
Groeten,
Niels van der Zeyst (945, 92', 920k)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 13:33 #1223971 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Holistisch?
Erg holistisch vond ik hem niet, met al die aardse en materialistische zaken die je noemt
Van harte welkom in ieder geval. Je hebt al wat rondgesnuffeld hier begrijp ik. Dan zul je inderdaad een hoop kennis voorbij hebben zien komen.
Even reageren op jouw punten
1.) Heel verstandig!
2.) Daar kan ik je niet mee helpen. Anderen vast wel
3.) In de regio Utrecht, daar schaar ik Woerden dan even onder, ging ik altijd naar Hooftman, de Volvo dealer
4.) Sorry, neen
5.) USB en laptop is een stap te ver. Er is wel mogelijkheid tot het uitlezen. Nou weet ik even niet per welk bouwjaar je wát nou ook al weer kunt. Volgens mij heeft jouw auto op de linker veerpoot een box die je kunt openen. Daar zitten allemaal connectortjes. Dan kun je met een zogeheten pigtail een ledje laten knipperen. Het knipperen is je code. vanaf een bepaald bouwjaar zit er een soort scart-aansluiting in de armsteun verwerkt. Dat heet een OBD connector, maar heeft niet de functionaliteit die de OBD connector doorgaans heeft. Ook hier wordt dmv lichtsignaaltjes een code gegeven. Misschien even zoeken op OBD hier op het forum. Ik denk dat je dan al jeantwoorden wel vindt.
Groeten,
Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 13:39 #1223972 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi lijstje.

zeyst78 schreef : 1. Ja, ik ga lid worden ;)

Goed voornemen hoor, welkom hier alvast, leuk dat je dit forum gevonden hebt en je hier kort voorstelt, al ontkom je er natuurlijk niet aan, wat foto's te plaatsen.

zeyst78 schreef : 2. Wat is een goede richtprijs voor een opvoerpomp? nieuw, revisie of sloop;

Welke bedoel je dan?Die onder de bestuurdersstoel hangt? tussen de 100 en 150 euro nieuw? Tweedehands blijft een gok natuurlijk, nieuwe gaat weer een ton of wat mee.

zeyst78 schreef : 3. Waar kan ik in de regio Utrecht het beste onderdelen halen? Is Aki Stomphorst een goede? Ging ik vaan heen want had 3 x Saab 900 staan;

Is Kortenhoef een goede optie? Kijk even naar <a href=" members.home.nl/volvoforlife/v700images/prijslijst/ " target="_blank">deze link.Wat doe je met die SAAB trouwens en uit welk jaar is ie?

zeyst78 schreef : 4. Wie heeft er nog een knipperlicht (oranje + wit) RV liggen? en een benzineklepje (+ophanging) metallic donkerblauw (Kleurnummer even kwijt) over?

Ik heb nog een groene klep liggen, met plastic en al, knipperlichten volgens mij niet meer.

zeyst78 schreef : 5. Hoe kan ik het beste de meldcodes uitlezen? bestaat er iets als een USB kabel en sotware voor de Laptop? of is dit een stao te ver...

Kijk op deze site eensbij docuemntatie en vervolgens bij technische vraagbaak, waarin een apart stukje met storingen uitlezen.Voor een 940 uit 92 kun je uitlezen met een laptop gevoegelijk vergeten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 14:20 #1223973 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo... dat is snel!
Baseman en EndlessQuesy...
Alvast ontzettend bedankt voor de reacties. Ik zal zsm fotootjes plaatsen wanneer ze weer helemaal glimt! moet eers eea dooien enzo.
De Saab 900 verblijft in het Walhalla. Niet meer te redden helaas! Het betrof een 900i uit '85... mooie tijden. Maar dat is ondertussen alweer 3,5 jaar terug. In de tussentijd Een Mini Cooper geleased; ook leuk maar toch anders. Nu weer terug bij het Zweedse staal. After all, een Niels moet toch in een Scandinavische wagen?
Ik zal het uitlezen van de obd eens proberen, maar een pigtail? wijst zig dat zelf of moet ik daar iets voor maken / kopen?
Kortenhoef is zeker een goede optie! Ik zal eens neuzen!
Bedankt voor eht aanbod Baseman maar ik zet liever meteen de juiste kleur er op. Moet echt ff die kleurcode aflezen.
Thanks alvast! Ben benieuwd wat er nog meer voor mooie tips komen!

Moderators: Jerry Stam