*Versnellingsbak* hoe vullen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2008 02:26 #1071580 door V700 register
*Versnellingsbak* hoe vullen? is gemaakt door V700 register
hallo allemaal.
ik heb een vraag met betrekking tot mijn versnellingsbak.
welke soort olie moet erin?(als ik de koppelingspedaal intrap krijg ik een geluid alsof ik knikkers hoor)
en hoe moet ik het opvullen?is er een dop verborgen? of moet hij eronder vandaan? ( hoop het niet)
alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2008 11:34 #1222591 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vesnellingsbak??

Scorpio29GLX schreef : hallo allemaal.
ik heb een vraag met betrekking tot mijn versnellingsbak.
welke soort olie moet erin?(als ik de koppelingspedaal intrap krijg ik een geluid alsof ik knikkers hoor)
en hoe moet ik het opvullen?is er een dop verborgen? of moet hij eronder vandaan? ( hoop het niet)
alvast bedankt.

Misschien wel het druklager van de koppeling, niet de bak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2008 17:08 #1222610 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vullen van een
vullen van een handgeschakelde bak doe je aan de onderkant:
aan de zijkant van de bak vind je 2 stoppen, de laagste om oude olie af te tappen(duh..;-) en de hoogste om nieuwe olie te vullen.(nadat je de aftapstop er weer hebt ingedraaid...) Het vullen doe je met een oliespuit (zeg maar een ubermega size injectiespuit), deze vul je eerst met nieuwe olie, je stopt het slangetje in het vulgat en perst de olie erin. Net zoveel tot het niveau van de olie zo hoog is dat de olie er door de VULopening uit begint te lopen. Draai de vulstop er weer in en klaar.
normaal 'verbruikt' een handbak geen olie, je kan wel wat kwijtraken langs een lekkende oliekeerring. Maar dan heeft vernieuwen/bijvulling van olie weinig zin. Beter om eerst het probleem op te lossen. Als het vreemde geluid alleen optreedt bij ingetrapte koppeling denk dan eerder aan een defect aan de drukgroep of het druklager of het priseas lagertje aan het eind van de krukas.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2008 18:56 #1222621 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je (stilstaand de
Als je (stilstaand de koppeling intrapt doet de versnellingsbak niet meer mee. Als je dan een vreemd geluid hoort zit het bijna 100% zeker in de koppeling. Het kan zijn dat je veren (van die koppeling) versleten zijn, het kan ook zijn dat het toplager stuk is.
Helaas moet in beide gevallen de versnellingsbak er onderuit. Dat lijkt me klus groot genoeg om eerst ergens (bv garage of deskundige medeforummer) een second opinion te gaan vragen.
Ik vrees in ieder geval dat het niks uithaalt om 'zo maar' olie in de bak te gaan bijvullen/controleren.

Moderators: Jerry Stam