Veel herrie bij schakelen naar 1-2
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2008 13:17 #1071489
door Peter van Luijk
Veel herrie bij schakelen naar 1-2 is gemaakt door Peter van Luijk
Sinds een korte tijd bemerk ik dat ik af en toe veel herrie hoor bij het terugschakelen naar mijn 1 of 2 terwijl mijn koppeling volledig ingtrapt is. Naar de drie bemerkte ik geen probleem, enkel bij eerste en tweede versnelling.
Het is een geluid als wanneer je schakelt en je je koppeling niet hebt ingetrapt zoals ik dat ken van mijn rijlessen. Reden? Oorzaak? Opties?
Echter gebeurt het lang niet altijd, eigenlijk zelfs zelden te noemen.
Groet weer

Het is een geluid als wanneer je schakelt en je je koppeling niet hebt ingetrapt zoals ik dat ken van mijn rijlessen. Reden? Oorzaak? Opties?
Echter gebeurt het lang niet altijd, eigenlijk zelfs zelden te noemen.
Groet weer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2008 13:44 #1222219
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Synchroringen?
Ik gok op versleten synchroringen. Dat zijn ringen die er voor zorgen dat de tandwielen van de volgende en vorige versnelling op het juiste toerental draaien, zodat er vlot kan op- of teruggeschakeld worden, in tegenstelling tot bij (bijna niet meer gebruikte) niet-gesynchroniseerde versnellingsbakken waar er moet tussengekoppeld en tussengas dient gegeven worden tijdens het schakelen.
Als die ringen slijten, worden de tandwielen van de volgende en vorige versnelling niet meer zo goed op het juiste toerental gebracht, waardoor de boel gaat kraken tijdens het schakelen en op den duur, als de ringen helemaal versleten zijn, enkel nog kan geschakeld worden met tussenkoppelen en tussengas zoals bij een ouderwetse niet-gesynchroniseerde versnellingsbak.
Dat gekraak is uiteraard niet zo gezond voor de vertandingen, dus als het echt zeer regelmatig voorvalt, laat je de synchroringen best vervangen om verdere schade te voorkomen.
Die ringetjes zelf kosten normaal niet zo veel, maar ik vermoed dat de versnellingsbak gedemonteerd en opgemaakt dien te worden om die ringetjes te vervangen, waardoor het qua werkuren wel wat oploopt in prijs.
Indien de versnellingsbakolie al een tijdje mee gaat, valt het te proberen of het probleem wegvalt of flink afneemt door deze te verversen.
groetjes,Isabelle
Als die ringen slijten, worden de tandwielen van de volgende en vorige versnelling niet meer zo goed op het juiste toerental gebracht, waardoor de boel gaat kraken tijdens het schakelen en op den duur, als de ringen helemaal versleten zijn, enkel nog kan geschakeld worden met tussenkoppelen en tussengas zoals bij een ouderwetse niet-gesynchroniseerde versnellingsbak.
Dat gekraak is uiteraard niet zo gezond voor de vertandingen, dus als het echt zeer regelmatig voorvalt, laat je de synchroringen best vervangen om verdere schade te voorkomen.
Die ringetjes zelf kosten normaal niet zo veel, maar ik vermoed dat de versnellingsbak gedemonteerd en opgemaakt dien te worden om die ringetjes te vervangen, waardoor het qua werkuren wel wat oploopt in prijs.
Indien de versnellingsbakolie al een tijdje mee gaat, valt het te proberen of het probleem wegvalt of flink afneemt door deze te verversen.
groetjes,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2008 14:08 #1222222
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Isabelle
kan gelijk hebben, maar voordat je de transmissei openhaalt, kijk eerst eens of de koppelingskabel goed is afgesteld. Misschien staat hij te slap en merk je het alleen van 1-2 omdat deze ringen misschien aan het verslijten zijn.. Het is het proberen waard. Dus stel de kabel af op heel weinig speling.
Robert
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2008 14:57 #1222224
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijk ook even of er genoeg
Kijk ook even of er genoeg olie in de bak staat 
Groeten,
Frans

Groeten,
Frans
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2008 21:25 #1222271
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kabel?
Hallo Robert
Ik vermoed dan eerder, dat het toplager de prise-as meeneemt.
groetjes
Mathy
Het gaat zo te zien om een 740 van 1991. Zit daar nog een kabel op? Volgens mij zijn die hydraulisch.robertm schreef : Dus stel de kabel af op heel weinig speling.
Ik vermoed dan eerder, dat het toplager de prise-as meeneemt.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2008 21:46 #1222279
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Mathy laat ik nu afgelopen zondag deze auto van onderen hebben bekeken in de H&M loods.
Koppeling is hydraulisch.
Synthetische versnellingsbak olie kan cq wil ook nog wel eens helpen. Maar niet als Mathy gelijk heeft met zijn toplager.
Koppeling is hydraulisch.
Synthetische versnellingsbak olie kan cq wil ook nog wel eens helpen. Maar niet als Mathy gelijk heeft met zijn toplager.
Moderators: Jerry Stam