OPGELOST: Alles uitgevallen, toerenteller, snelheidsmeter, benzinemeter, waarschuwinglampjes!!!

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2008 16:26 #1071368 door Miquel Engelen (GAST)
Hallao Volvoïsten,
bij het vervangen van het lampje van de buitentemp. meter viel ineens alles uit, dwz. de toerenteller, de snelheidsmeter,de benzinemeter en alle waarschuwingslamjes (die aangaan wanneer je de auto op contact zet). De dashboard verlichting doet het nog wel net zoals de gordelwaarschuwer en de temperatuur meter.
Ik heb alle zekeringen gecontroleerd maar die zijn allemaal goed! Zou het een relais kunnen zijn, en zo ja, welke moet ik dan hebben???
Ik kom er met de zoekfunctie niet uit! Oh ja, het gaat hier om een 945 uit maart '92...
Alvast bedankt voor het meedenken!
Gulle Groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2008 16:34 #1221410 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tellerunit
Je had de tellerunit er uit gehaald neem ik aan ? Zitten die andere stekkers er nog goed in ? De folie achterop de unit heeft koperbanen, als je de stekker erin klikt, horen koperbanen op de folie en in de stekker op elkaar te liggen om contact te maken. Niet ergens een hoekje verschoven ?

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2008 17:15 #1221412 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Niet losgehad!
Nee, ik heb de boel niet losgehad. En nadat het uitgevallen was uiteraard als eerste alle conectoren gechecked!
Ik kon er goed bij.... vandaar dat ik het zo raar vind! Is er niet ergens een relais wat het aanstuurd?
GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2008 19:09 #1221432 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Min
Ergens per ongeluk achter het dashboard een min-aansluiting losgetrokken/losgestoten of zoiets.
Je moet best wel even peuteren om van onderaf de buitentemplamp te vervangen. Dus een draadje s zo van het stekkertje af.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2008 20:38 #1221445 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CONTACTSLOT?
Kun je de auto nog wel starten?

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2008 20:48 #1221446 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Yep
Dag meedenkers,

ik kan de auto nog gewoon starten en rijden. Alleen werken alle waarschuwingslampjes, de brandstofmeter, de toerenteller en de snelheidsmeter niet meer.
De dashboard verlichting, de tempratuur meter, het grootlicht lampje en de gordelwaarschuwing werken nog wel.
Dat het een losgeschoten min draadje zou kunnen zijn klinkt hel plausibel, maar ik vraag mij af of al die bovengenoemde functies niet door een relais worden aangestuurd, wat inschakeld zodra je de auto op contact zet?

Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2008 21:24 #1221449 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Medaille
Is het niet 2 kanten van dezelfde medaille ? Het relais zal vast aan de plus kant zitten, waar het massa draadje aan de min kant zit. Je ent bij de draadjes bezig geweest, dus daar zou ik het zoeken. Ik zou denken (dus geen op feiten gebaseerde wetenschap) dat het relais meer aan zou sturen, waar onder de verlichting.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2008 21:41 #1221454 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Schema...
Dat klinkt inderdaad plausibel!
Ik zag op het electrische schema van de 940 uit '91 dat bij de branstofmeter een 'in-line fuse' zit (aansluiting D4 blue-red naar ign coil), deze draad zit verbonden met alle verlichting en meters die niet meer werken. Het zou dus goed kunnen dat deze zekering de boosdoener is.
Nu heb ik geen idee waar deze 'fuse' zit, vind ik die op de achterkant van de tellerunit of zit deze echt ergens in de (blue-red) draad die naar het contactslot gaat?
Ik ga morgen maar weer eens even kijken wat ik er aan kan doen....
Alvast bedankt voor het meedenken, en als iemand nog meer ideeen heeft? Graag!

Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2008 08:12 #1221486 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achterop ?
Is dat niet een stukje smallere printbaan op de folie achterop de unit ? Op dat blauwe spul bedoel ik ? Misschien kun je er een nieuw draadje op solderen, maar ik denk dat je dan de functie van de zekering (stroom begrenzen) wel kwijt bent... Je zou ook denken dat je kortsluiting hebt gehad. Bij mijn weten zitten er geen zekeringen in de kabels, alleen in de tray of in de folie.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2008 08:27 #1221488 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Kortsluiting!
Ik denk inderdaad dat er kortsluiting is geweest, aangezien er ineens zoveel functies uitvielen, die volgens het schema allen met elkaar verbonden zijn.
En omdat ik in de zekeringenbak onder de asbak geen kapotte zekering kon vinden, verdenk ik een eventuele relais of misschien die 'in-line fuse' die op het schema staat aangegeven.
Ik ga vanmiddag wel even kijken of ik deze 'fuse' kan vinden en probeer het dan wel eerst met een draadje te overbruggen, om te zien of dat het probleem is.
Misschien dat iemand (met verstand van schema's en electronica, die van mij is nogal beperkt ;-)) mijn theorie kan bevestigen dan wel ontkrachten??

GG,

Moderators: Jerry Stam