Zucht, olielekkage nog niet voorbij.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-12-2008 19:08 #1071280
door V700 register
Zucht, olielekkage nog niet voorbij. is gemaakt door V700 register
Beste leden,
Een klein anderhalve week geleden heb ik mijn achterste krukaskeerring laten vervangen bij Wilhelmina garage in Bussum. Ik ben toen een weekend naar Belgie geweest en heb daar geen olieverlies geconstateerd. De peilstok bleef goed op niveau. Afgelopen dag heb ik een aantal dingen getrailerd en bij elkaar een stuk of 100km gereden.
Ik kwam gisteravond bij de auto en voor de zekerheid checkte ik het oliepeil. Die stond te laag (lees: onder het minimum). Ik heb er toen wat bijgegooid, op gevoel, niet afgemeten. Vandaag ben ik even langs Wilhelmina gereden en heb de auto op de bru gezet. Auto was toch weer behoorlijk nat aan de onderkant. Eigenlijk op exact dezelfde plek als voor de reparatie. Er kwam echter ook een oliespoortje van voren. De voorste krukaskeerring denk ik dan.
Ik weet bijna zeker dat deze voorste keerring niet lek was voordat de achterste keerring werd vervangen. Kan het vervangen van de één samenhangen met het kapot gaan met de ander? Is mijn carterdruk te hoog (ik vermoed van niet, want beide filters zijn schoon)?
Daarnaast heb ik ook een raar piepend geluid als ik met de auto naar links stuur. Met de kachel in stand twee heb ik er veel minder last van. Herkend iemand dit probleem?
Ik hoor het graag,
Roderik.
Een klein anderhalve week geleden heb ik mijn achterste krukaskeerring laten vervangen bij Wilhelmina garage in Bussum. Ik ben toen een weekend naar Belgie geweest en heb daar geen olieverlies geconstateerd. De peilstok bleef goed op niveau. Afgelopen dag heb ik een aantal dingen getrailerd en bij elkaar een stuk of 100km gereden.
Ik kwam gisteravond bij de auto en voor de zekerheid checkte ik het oliepeil. Die stond te laag (lees: onder het minimum). Ik heb er toen wat bijgegooid, op gevoel, niet afgemeten. Vandaag ben ik even langs Wilhelmina gereden en heb de auto op de bru gezet. Auto was toch weer behoorlijk nat aan de onderkant. Eigenlijk op exact dezelfde plek als voor de reparatie. Er kwam echter ook een oliespoortje van voren. De voorste krukaskeerring denk ik dan.
Ik weet bijna zeker dat deze voorste keerring niet lek was voordat de achterste keerring werd vervangen. Kan het vervangen van de één samenhangen met het kapot gaan met de ander? Is mijn carterdruk te hoog (ik vermoed van niet, want beide filters zijn schoon)?
Daarnaast heb ik ook een raar piepend geluid als ik met de auto naar links stuur. Met de kachel in stand twee heb ik er veel minder last van. Herkend iemand dit probleem?
Ik hoor het graag,
Roderik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-12-2008 20:12 #1220895
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok
Heb je een B234?
Dan moet je ook de balansassen eens bekijken, die willen ook nog wel eens lekken. Bij mijn 16v waren ze niet gewldig meer..
Carterventilatie in orde? Carterpanpakking?
Groet,
Philip
Dan moet je ook de balansassen eens bekijken, die willen ook nog wel eens lekken. Bij mijn 16v waren ze niet gewldig meer..
Carterventilatie in orde? Carterpanpakking?
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-12-2008 20:38 #1220897
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie
Als je het blok even schoonmaakt (als je een compressor hebt gaat dat heel simpel) met een reiningsspuit, dan zie je zo waar dat weg komt.
Ik dacht ook van alles en nogwat, maar het scheen een lek kleppendekselpakking te zijn, 15 euro.
Ik dacht ook van alles en nogwat, maar het scheen een lek kleppendekselpakking te zijn, 15 euro.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-12-2008 23:17 #1220926
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Carterventilatie lijkt in
Carterventilatie lijkt in orde, heb het nog niet uit elkaar gehad. Het filter is schoon. De carterpanpakking lijkt mij niet lek. Het rare is dat het op de versnellingsbak veel erge lijkt dan onder het motorblok of bij de voorste krukaskeerring. De onderkant is het eerste wat ik ga doen morgen.
Welke keerringen kunnen nog lekken, naast de nokkenaskeerringen en de voorste en achterste krukaskeerring?
Groet, Roderik
Welke keerringen kunnen nog lekken, naast de nokkenaskeerringen en de voorste en achterste krukaskeerring?
Groet, Roderik
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2008 01:12 #1220936
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Keerringlekkage.
Wanneer je zondermeer een nieuwe keerring aanbrengt loopt je altijd het risico dat de nieuwe keerring weer lekt. De nieuwe keerring mag niet weer op dezelfde plaats op de as lopen. Een identieke keerring zal dat dus altijd doen. De nieuwe keerring moet dan wat minder diep of juist wat dieper gemonteerd worden. Jammer dat de oude keerring er al uit is want dan had je de begindiepte op kunnen meten. Een speciale keerring zou eventueel ook uitkomst kunnen bieden. Veel reparateurs zijn niet op de hoogte van deze methode dus, verbaas je niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2008 09:50 #1220957
door V700 register
Neemt niet weg dat hij een fout kan maken, maar van onbekendheid met de auto is geen sprake
Joost
PS Roderik: de keerringen achter de verdeelkap willen ook nog wel eens gaan lekken.
Beantwoord door V700 register in topic Ervaring
De reparateur die deze reparatie heeft uitgevoerd sleutelt al 20 jaar aan 'ons soort' auto's.wp001 schreef : Veel reparateurs zijn niet op de hoogte van deze methode dus, verbaas je niet.
Neemt niet weg dat hij een fout kan maken, maar van onbekendheid met de auto is geen sprake
Joost
PS Roderik: de keerringen achter de verdeelkap willen ook nog wel eens gaan lekken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2008 09:56 #1220959
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oliepomp
Bij mijn 16v zat de keerring van de oliepomp er scheef in... heb een nieuwe geplaatst met het originele volvo gereedschapje.
Die zou ik ook controleren.
Groet,
Philip
Die zou ik ook controleren.
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2008 10:49 #1220965
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vertrouwen in de garage heb
Vertrouwen in de garage heb ik wel, dus ik ga er niet vanuit dat mijn achterste keerring weer/nog steeds lek is. Controleren doe ik het in echter wel. Toen de auto gister op de brug stond heb ik de boel met een doek schoongemaakt en er kwamen geen nieuwe oliedruppels buij de versnellingsbak aansluiting. Ik zou het eigenlijk met draaiende motor moeten bekijken, dus dat ga ik dan maar eens doen.
Zijn er verhalen bekend over versleten redblocks door verstopte carterventilatie? Ik weet dat de vijfcilinders daar wel last van hebben.
Mijn balansasriemen zijn weggelaten bij het vervangen van de distributieriem, zo'n 20 000 km geleden. Ik heb dat niet gedaan, dat moet ik even aan Jeroen vragen.
Groet, Roderik

Zijn er verhalen bekend over versleten redblocks door verstopte carterventilatie? Ik weet dat de vijfcilinders daar wel last van hebben.
Mijn balansasriemen zijn weggelaten bij het vervangen van de distributieriem, zo'n 20 000 km geleden. Ik heb dat niet gedaan, dat moet ik even aan Jeroen vragen.
Groet, Roderik

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2008 12:59 #1220978
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mijn redblock begon de
Bij mijn redblock begon de zwarte kast van de carterventilatie (onder het inlaatspruitstuk) nogal te zweten. Op den duur wordt dat lekken. Ik heb dat ding erafgehaald. Is niet moeilijk alleen goed opassen dat je het plastic T-stukje bovenop niet beschadigd/breekt. Onder die zwarte doos bleek een afdichtringetje vergaan te zijn. Nu lekt het niet meer en als bonus is het soms op verhoogd toerental blijven draaien verdwenen. Zal toch wel iets valse lucht aangezogen hebben. Maar je zou eens kunnen kijken of het lekken daarvandaan komt.

Moderators: Jerry Stam