Problemen met automatische versnellingsbak 740 '89
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-12-2008 16:20 #1071217
door V700 register
Problemen met automatische versnellingsbak 740 '89 is gemaakt door V700 register
Sinds enige tijd heb ik problemen met de automatische versnellingsbak van mijn Volvo 740 uit '89. In eerste instantie wilde de bak alleen in z'n 1 of achteruit totdat alles enigszins opgewarmd was (na +/- twee straten); daarna schakelde de bak prima. Vandaag ging alles nog lastiger: als ik de bak in z'n 1 zette gebeurde er eerst een tijdje niks, en daarna begon de auto langzaam te rollen. Meer gas geven leverde slechts een geringe versnelling op. Verder klonk er onder de motorruimte een geluid alsof er iets aanliep; iemand anders had het idee dat het klonk alsof de oliepomp van de automaat lucht aanzoog. Verder reed de auto schokkerig terwijl de motor wel regelmatig loopt. Het oliepeil is goed maar de olie is wel een hele tijd geleden voor het laatst ververst (ik heb de auto nog maar net). Ik heb begrepen dat dit de oorzaak van het probleem kan zijn maar vraag me af of de kans groot is dat verversen het probleem oplost. Zo ja: dan doe ik dat, zo nee: dan kan ik beter een andere 740 kopen.
Kortom: is het aannemelijk dat olie + filters van de bak verversen dit probleem oplost of is er waarschijnlijk meer aan de hand?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen!
Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Thomas
Kortom: is het aannemelijk dat olie + filters van de bak verversen dit probleem oplost of is er waarschijnlijk meer aan de hand?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen!
Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Thomas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-12-2008 17:13 #1220590
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuw hier?
Beste Thomas,
Ik zie dat je nieuw bent op dit forum. Da's mooi. Welkom.
Automaatolie hoeft normaal niet ververst te worden. Er zijn enkele uitzonderingen en dat betreft taxi's en auto's die vaak een zware vracht trekken.
Je kunt de automaatolie controleren door de peilstok te trekken en te kijken hoe de olie eruit ziet: donkerroze of rood is goed en donkerrood tot bruin is niet goed. Dan wordt het tijd om te verversen.
Verversen is redelijk eenvoudig. Je kunt aftappen onder de bak en dan weer vullen, maar je kunt ook flushen. Dat is zoiets als met draaiende motor aan de ene kant olie aftappen en aan de andere kant weer bijvullen op het zelfde moment. Wat je feitelijk doet is de bak doorspoelen met verse olie, net zolang tot de olie die eruit loopt weer mooi donkerroze is. Maar deze klus kun je het beste doen op een sleuteldag (en je dient dan ook daadwerkelijk lid te zijn van de vereniging).
Begin eens met de automaatolie te peilen. Op de peilstok staan 2 gebieden: min max bij koude bak en min max bij warme bak. Belangrijk is om te peilen met draaiende motor. Dus motor starten, pook door alle versnellingen halen gedurende 10 seconden en dan de peilstok eruit. En kijken. Olie tussen de strepen is goed. Bij te weinig gewoon bijvullen met ATF-olie VIA DE PEILSTOK. Even oppassen dus en niet meer vullen dan een bekertje per keer.
Succes en let op dat je je handen niet brandt aan de motor.
Ik zie dat je nieuw bent op dit forum. Da's mooi. Welkom.
Automaatolie hoeft normaal niet ververst te worden. Er zijn enkele uitzonderingen en dat betreft taxi's en auto's die vaak een zware vracht trekken.
Je kunt de automaatolie controleren door de peilstok te trekken en te kijken hoe de olie eruit ziet: donkerroze of rood is goed en donkerrood tot bruin is niet goed. Dan wordt het tijd om te verversen.
Verversen is redelijk eenvoudig. Je kunt aftappen onder de bak en dan weer vullen, maar je kunt ook flushen. Dat is zoiets als met draaiende motor aan de ene kant olie aftappen en aan de andere kant weer bijvullen op het zelfde moment. Wat je feitelijk doet is de bak doorspoelen met verse olie, net zolang tot de olie die eruit loopt weer mooi donkerroze is. Maar deze klus kun je het beste doen op een sleuteldag (en je dient dan ook daadwerkelijk lid te zijn van de vereniging).
Begin eens met de automaatolie te peilen. Op de peilstok staan 2 gebieden: min max bij koude bak en min max bij warme bak. Belangrijk is om te peilen met draaiende motor. Dus motor starten, pook door alle versnellingen halen gedurende 10 seconden en dan de peilstok eruit. En kijken. Olie tussen de strepen is goed. Bij te weinig gewoon bijvullen met ATF-olie VIA DE PEILSTOK. Even oppassen dus en niet meer vullen dan een bekertje per keer.
Succes en let op dat je je handen niet brandt aan de motor.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-12-2008 19:47 #1220601
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen aandrijving
Beste Thomas,
Uit jouw beschijving van het probleem kan opgemaakt worden dat er sinds kort geen of onvoldoende aandrijving meer is.
Meestal is zoiets te wijten aan een te laag oliepeil in de bak/koppelomvormer. Vreemde geluiden hoor je dan ook inderdaad.
Toch nog maar een keer het olienivo peilen. In koude toestand reageert de bak niet goed.Mogelijk wordt een ventiel in het kleppenblok van de automaat niet goed gestuurd of zit vast.
Wat is de km-stand van de auto?
Een automaat heeft niet het eeuwige leven maar ik denk dat de bak flushen (niet alleen verversen) in dit geval geen kwaad kan.
Groeten,
Erik
Uit jouw beschijving van het probleem kan opgemaakt worden dat er sinds kort geen of onvoldoende aandrijving meer is.
Meestal is zoiets te wijten aan een te laag oliepeil in de bak/koppelomvormer. Vreemde geluiden hoor je dan ook inderdaad.
Toch nog maar een keer het olienivo peilen. In koude toestand reageert de bak niet goed.Mogelijk wordt een ventiel in het kleppenblok van de automaat niet goed gestuurd of zit vast.
Wat is de km-stand van de auto?
Een automaat heeft niet het eeuwige leven maar ik denk dat de bak flushen (niet alleen verversen) in dit geval geen kwaad kan.
Groeten,
Erik
Moderators: Jerry Stam