Stuurschakelaars verwijderen: Hoe gaat het wél?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2008 22:25 #1071145 door Mathy van Nisselroy
Stuurschakelaars verwijderen: Hoe gaat het wél? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Afgelopen zaterdag wilde ik de stuurschakelaars vervangen. Maar helaas ging dat niet zoals ik gedacht had. Ik meende namelijk, dat als ik het stuur verdraaide, ik de (Torx)schroevendraaier recht op de boutjes kon zetten. Maar dat viel tegen. Ook de optie zoals ie in een van de inbouwhandleidingen omschreven, om het stuur voor dit doel tijdeljk te verwijderen, lijkt me niet je-van-het. Ondanks het feit, dat er geen airbag in zit. In een andere handleiding wordt nog gerept, over een gebogen (langgerekte "S") Torx sleutel. Maar ja, om die nu ook nog aan te schaffen ...
Vraag is dus: hoe krijg ik de Torxboutjes van de stuurschakelaars van een 940 los? Past een klein rateltje?
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2008 22:41 #1220110 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Simpel.

Mathy schreef : Vraag is dus: hoe krijg ik de Torxboutjes van de stuurschakelaars van een 940 los? Past een klein rateltje?

Een losse torx-bit, die je met een steeksleuteltje draait (ringsleuteltje werkt ook vast, ik gebruikt bij gebrek aan de juiste maat, gewoon de bacho. Een maal gelost, kun je ze een heel eind met de hand losdraaien.
Een lastige inderdaad, dat wel.Als je geen airbags hebt, zou ik het stuur eraf trekken (stand merkeren!) en daarna weer terugzetten.Als je dat doet, let er dan wel op dat de ribbels in de ring in je stuur, precies in de ribbels vallen op de stuurpin. Anders gaat ie bij de eerste bocht rechtuit....;-)Ik heb het niet gedaan, die losse torx werkte goed.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2008 01:01 #1220121 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Setje
Hallo Bas

Baseman schreef : Een losse torx-bit, die je met een steeksleuteltje draait (ringsleuteltje werkt ook vast, ik gebruikt bij gebrek aan de juiste maat, gewoon de bacho.

Laat ik nu net afgelopen vrijdag (o.a.) een ring/ratelsetje besteld hebben bij de lokale automaterialenhandel.
groetjes
Mathy (die zich afvraagt, waarom je probeert een boutje los te draaien met een mix van Bacardi en cola)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2008 07:16 #1220133 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zie het.

Mathy schreef : (die zich afvraagt, waarom je probeert een boutje los te draaien met een mix van Bacardi en cola)

Sorry, typo, moet natuurlijk Bahco zijn. Met een mix van Bacardi en Cola aanje stuur zitten is niet handig.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2008 17:24 #1220169 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Stuur
Toch is stuur verwijderen eigenlijk het meest simpel. Zeker als je geen airbag hebt, is dat een klusje van niets:
- Stuur in de middenstand zetten
- middenstuk uithalen
- ratel met verlengstuk op de centrale moer zetten en een klein stukje losdraaien
- Trekken aan stuurwiel zodat het van de consiche as losschiet
- Centrale moer verder losschroeven en stuur verwijderen
Montage is omgekeerde volgorde van demontage: moer hoeft niet meer dan stevig handvast te zitten.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2008 21:13 #1220197 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Nog fouter
Hallo Bas
Het ging mij niet zo zeer om de typo. Maar om het feit dat je met een verstelbare sleutel iets anders doet dan sanitair aanleggen.
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam