Uitlijnen, alleen voor?

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 09:29 #1071044 door Miquel Engelen (GAST)
Uitlijnen, alleen voor? is gemaakt door Miquel Engelen (GAST)
Een goede morgen mede Volvoïsten,

De nieuwe Quatracs3 bevallen uitstekend, maar om het compleet te maken Skepp gisteren toch maar even laten uitlijnen. Bleek geen overbodige luxe, niet dat het schrikbarend was maar de ze 'spoorde' toch niet helemaal zo als het hoort.
Nu bleek dat bij Skepp, met een starre achteras, alleen de voorwielen uitgelijnd konden worden, en dat terwijl rechts achter ze toch ook niet helemaal goed was.
Klopt het dat bij deze modellen alleen de voorzijde uitgelijnd kan worden?
Of is de garage onkundig in deze?

Gulle Groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 09:34 #1219418 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Starre as
Met een starre as is het volgens mij niet mogelijk om de achterwielen apart uit te lijnen. Misschien kun je de as onder een andere hoek onder de auto zetten (compromis tussen de sporing van linker en rechter achterwiel) maar kan me voorstellen dat hier geen stelmogelijkheid voor is. En dat, als je dat zou willen, je er zelf iets voor moet fabrieken. Of kijken of er iets verbogen/vervormd is, en dat vervangen (iets waarmee de as aan de auto zit). Ik heb het ook, mijn rechter achterwiel heeft iets uitspoor. Ook tegen mij werd gezegd dat daar niets aan te stellen was.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 09:36 #1219419 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitlijnen
Miquel dat klopt.Zoals je zelf al melde heb je een starre achteras en die is zonder stel mogenlijkheid opgehangen.Als rechtsachter de boel iets scheef staat dan is je as krom of  je zijn velgen krom.Dat zou ik toch nog even controleren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 09:41 #1219420 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kromme velgen
Kromme velgen moet toch opgemerkt worden bij een uitlijning op 4 punten/wielen ? Bij de uitlijner waar ik geweest ben zetten ze op alle 4 de wielen een apparaat vast met een klem en draaien het wiel dan een paar keer zon 30 graden vooruit en achteruit. Slingering door een kromme velg zou je er dan toch uit moeten pikken ?

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 09:45 #1219421 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Gerust
Hoi Henk,

dat je dat zegt stelt me wel een beetje gerust, ik wist het zelf ook niet en de monteur leek een beetje alsof hij ook niet zo goed wist wat hij ermee aan moest. Hij klonk niet echt overtuigend zal ik maar zeggen.
Het rechter achterwiel spoort maar een heel klein beetje niet, maar ja ik ben wel een Pietje precies, precies in het midden kan voor mij maar op één plek zijn, en dat is precies in het midden.....

Ik zal er mee moeten leren leven denk ik.....

Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 09:49 #1219422 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Specificatie
Is het nog binnen specificatie ? Zo ja, dan niet roomser dan de paus willen zijn :)

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 09:57 #1219423 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Ruim!

henk 940LPT schreef : Is het nog binnen specificatie ? Zo ja, dan niet roomser dan de paus willen zijn :)

Volgens mij, even uit het hoofd, moesten de wielen tussen de -12 en +12 nogwat zitten, alles behalve mijn rechter achterwiel zat op 0, RA zat op -4.
Maar misschien heb je gelijk, dat ik niet te veel moet mierenn**ken.....

Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 13:59 #1219443 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
volgens mijn logica is het bij een starre achteras zo dat of links en rechts staan recht of ze hebben allebij de zelfde afwijking of de as is krom.Hebben ze links en rechts de zelfde afwijking waarbij links dan +4 en rechts dan -4 zou zijn dan staat de as scheef.In jou geval heb je aan 1 kant een afwijking en dan zou de as dus krom zijn.Of -4 veel of weinig is daar heb ik geen idee van.links en rechts 0 dat lijkt me toch beter.Als je geen overmatige bandenslijtage hebt en de auto rijd verder recht dan zou ik me er niet zo heel erg ongerust over maken.En anders is een andere achteras nog een optie.Er staan er zat op de sloop en voor 100 euro zal je zo,n ding wel mee kunnen krijgen denk ik.Tis alleen jammer dat onze bakstenen altijd onderop de stapel staan.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 01:00 #1219534 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Mieren ...
Hallo Miquel

Miquelangelo1969 schreef : ...precies in het midden kan voor mij maar op één plek zijn, en dat is precies in het midden.....

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben.
groetjes
Mathy (muggenzifter extra-ordinaire)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2008 19:15 #1219780 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een beetje krom wiel
een beetje krom wiel (zijdelingse slag, hoeft niet voelbaar te zijn als het wiel goed gebalanceerd is) of een kromme naafflens ( voelbaar bij het remmen want de schijven liggen er tegenaan!)
 kunnen de reden zijn voor een vreemde meetafwijking op de achteras.

Moderators: Jerry Stam