780 op 2 koloms brug

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2008 21:41 #1070972 door Roger Smeets
780 op 2 koloms brug is gemaakt door Roger Smeets
In de discussie rond de sleuteldag bij Carlo meen ik op een gegeven moment opgevangen te hebben dat een 780 niet met behulp van een 2 koloms brug opgetilt mag worden.
Hierdoor ontstaan er bij mij nu een aantal vragen. Natuurlijk op de eerste plaats klopt dit? En als dit zo is waarom? Wat gaat er mis? en waarom hebben alle andere types daar dan geen last van? Als ik de onderkant van een 780 bekijk zie ik namelijk niet zo gek veel verschillen met de overige 700 modellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• A. Remy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2008 22:03 #1218924 door A. Remy
Beantwoord door A. Remy in topic kun je er nog uit?
Ik zou het niet weten, maar kunnen de portieren dan nog open om de bestuurder er uit te laten
Wolwo (die er zomaar iets uitflapt)

• Hedwig Lambrechts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2008 22:10 #1218927 door Hedwig Lambrechts (GAST)
Beantwoord door Hedwig Lambrechts (GAST) in topic Kan wel maar...
Beste Roger,
Het kan wel maar de steunen vooraan mogen niet op de gewone plaats.Dat heeft te maken met een andere gewichtsverdeling.Volgens mij staat dat ergens in de Volvo informatie maar ik zal er moeten naar zoeken.
Groeten.Hedwig

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2008 22:12 #1218929 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Vallen
Auto's vallen nogal es uit een twee kolommer naar beneden,
daar is een 780er te zeldzaam voor.
Is zo het enige wat ik kan bedenken..........

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2008 23:12 #1218945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen problemen
Ik zie het probleem niet.
Lobbes heeft al de nodige malen bij mijn maat op een tweekoloms brug gestaan.
gaat prima en ik zie geen reden tot problemen, werkt lekker, veel bewegingsruimte!
Peter
Lobbes

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2008 23:13 #1218947 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic Juiste plek
Hedwig,
Als dit de reden is dan lijkt het me verder geen probleem te zijn. Gewoon stabiliteit controleren. 
Weet jij waar de steunen dan wel moeten komen? Ik zet ze normaal ter plaatse van de krikpunten, maar dan net iets verder naar binnen onder de balken die daar lopen.
@Andre en Wolwo,
Ik heb ook al eens een auto naast de rijplaten van een vierkoloms brug zien rijden. Dat deed de onderzijde van de auto ook geen goed. Mensen worden blijkbaar zenuwachtig als ze niet meer percies kunnen zien waar ze rijden. Als gevolg gaan ze sturen, terwijl ze alleen maar rechtdoor hoeven te rijden. Je moet gewoon voorzichtig zijn.
En ja bij sommige tweekolommers moet je een beetje slangemens zijn om uit de auto te kunnen stappen als deze op de brug staat.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2008 23:21 #1218950 door Hedwig Lambrechts (GAST)
Beantwoord door Hedwig Lambrechts (GAST) in topic Manual.

rsmeets schreef : Hedwig,
Als dit de reden is dan lijkt het me verder geen probleem te zijn. Gewoon stabiliteit controleren. 
Weet jij waar de steunen dan wel moeten komen? Ik zet ze normaal ter plaatse van de krikpunten, maar dan net iets verder naar binnen onder de balken die daar lopen.

Heb even gekeken, het staat in de meeste handleidingen van de 780. Maar gek genoeg niet in de Noord-Amerikaanse.Als je het niet vindt zal ik het inscannen.
Groeten.Hedwig

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2008 12:36 #1219076 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic Voorste draagarm steunen
Hedwig,
In de handleiding staat inderdaad dat je bij gebruik van een tweekoloms brug de auto niet onder de krikpunten moet optillen maar dat de voorste steunen onder de voorste draagarm steunen gezet moeten worden. Er staat een mooi plaatje bij ter verduidelijking. Dit is inderdaad een balans kwestie. Als de steunen alle vier onder de kriksteunen staan kan de auto aan de achterzijde loskomen bij werkzaamheden aan de achteras.
Hetzelfde staat overigens ook in de boekjes van de 900 modellen (en ik denk dus ook van de overige 700 modellen). Het is dus niet iets specifieks voor de 780 (hetgeen mij ook zou verbazen). 

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2008 13:30 #1219082 door Hedwig Lambrechts (GAST)
Beantwoord door Hedwig Lambrechts (GAST) in topic 700/900

rsmeets schreef : Hedwig,
In de handleiding staat inderdaad dat je bij gebruik van een tweekoloms brug de auto niet onder de krikpunten moet optillen maar dat de voorste steunen onder de voorste draagarm steunen gezet moeten worden. Er staat een mooi plaatje bij ter verduidelijking. Dit is inderdaad een balans kwestie. Als de steunen alle vier onder de kriksteunen staan kan de auto aan de achterzijde loskomen bij werkzaamheden aan de achteras.
Hetzelfde staat overigens ook in de boekjes van de 900 modellen (en ik denk dus ook van de overige 700 modellen). Het is dus niet iets specifieks voor de 780 (hetgeen mij ook zou verbazen). 

Eigenlijk gek dat ik die opmerking over de tweekolomsbrug telkenmale alleen in verband met de 780 hoor.
Groeten.Hedwig

Moderators: Jerry Stam